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교통공익광고에 대한 수용자의 태도와 인식에 관한 연구

Title
교통공익광고에 대한 수용자의 태도와 인식에 관한 연구
Other Titles
A Study on People's Attitudes toward and Perception of the Public Education Ads for Traffic Safety
Author
지기남
Alternative Author(s)
Ji, Ki Nam
Advisor(s)
한상필
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교통공익광고에 대한 수용자들의 태도와 인식에 관하여 연구하고자 하였다. 우리 사회는 가치관의 급격한 변화로 개인주의가 만연함으로써 사회 전반에 걸쳐 갈등과 반목이 공동체 사회의 공익과 질서를 파괴하는 현상은 나타나고 있다. 나아가 사회적 이익과 가치분열은 계층 간의 갈등으로 날이 갈수록 더 심화되고 사회 전반에 걸친 도덕성 결핍은 공동체 사회를 위협하고 있다. 환경문제나 과소비, 기초질서 위반, 청소년 비행, 약물남용과 같은 사회전반에 걸친 광범위한 문제들이 자주 일어나고 있어 사회문제는 심각한 수준이다. 공익광고는 광고의 설득적 커뮤니케이션 기능을 활용하여 사회를 보다 건전하고 따뜻하게 만드는데 활용된다. 예를 들면, 국가의 위기상황이나 홍수, 산불 등의 자연재해가 발생했을 경우에 국민들의 동참을 독려하는 역할을 수행한다. 또한, 사회의 기초질서 준수, 교통안전, 국민화합 등을 강조함으로써 사회를 통합시키는 역할을 수행한다. 공익광고가 한국에서 첫 방송을 시작한지 20여년이 지난 이 시점에서 우리가 매일 접하면서도 쉽게 지나쳐버리기 쉬운 공익광고에 대해 살펴보는 것은 매우 의미 있는 일이라 생각한다. 이와 같은 문제를 어떻게 해결 할 것인가를 여러 방향에서 탐색하고 접근방법을 모색하여야 할 것이다. 이를 위해 본 논문은 첫째, 연구대상자의 일반적 공익광고에 대한 태도, 인식 및 필요성에 대한 차이 분석. 둘째, 수용자들이 교통공익광고의 메시지 소구 유형에 대한 차이 분석. 셋째, 교통공익광고에 대한 태도와 교통질서 인식에 관한 관계 분석. 본 논문에서는 위의 연구문제를 논함으로써 앞으로 효과적인 공익광고를 하기 위하여 방법을 제시하고자 한다.; The purpose of this study was to research into people's attitudes toward and perception of the public-education ads for traffic safety. As the value system is changing rapidly to spread individualism in our society, conflicts and antagonism are worsening enough to destroy the public interests and order of the community. Moreover, the social interests and values are disintegrated due to conflicts among classes, while morality lacks across the society to even threaten our community. Such problems as environmental destruction, excessive consumption, violation of the basic order, juvenile delinquency and drug abuse are seriously prevalent across our society. The public-education ads are used to make the society sounder and more warm-hearted by making use of the persuasive communication functions of ads. For example, in case the nation suffers from a crisis, flood, mountain fire or other natural disaster, the public-education ads serve to integrate the society by emphasizing observance of the basic order of the society, traffic safety, national accord, etc. At this turning point of time 20 years since the public-education ad was broadcast for the first time in Korea, it is deemed very significant to review the public-education ads which we may well dismiss despite we are exposed to them every day. We need to agonize seriously over how to solve the problems of our society and explore and find their solutions from various perspectives. To this end, this study adopted the following approaches; First, differences of subjects' attitudes toward, perception of and need for the general public education ads would be analyzed. Second, differences of types of message appeals among subjects would be analyzed. Third, subjects' changed attitudes toward and consciousness of the public-education ads after they were exposed to them would be analyzed. Based on the results of above analyses, the researcher suggested the ways to enhance effectiveness of the public-education ads.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146162http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409655
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