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Y사의 SCQM분석을 통한 상생협력모델 개발에 대한 사례연구

Title
Y사의 SCQM분석을 통한 상생협력모델 개발에 대한 사례연구
Other Titles
A Case Study on Developing Win-Win Cooperation Model by the Analysis of SCQM in Y Co.
Author
송기욱
Alternative Author(s)
Song, Ki Wook
Advisor(s)
강창욱
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날의 기업들은 경기침체와 갈수록 치열해가는 글로벌 경쟁으로 인하여 기업의 생존전략, 경쟁력 확보를 위한 품질경영, 첨단 경영기법 및 새로운 전략 개발 등의 필요성이 절실해졌다. 기업의 경쟁력은 기업 내부에 존재하는 우수한 인적, 물적 자원의 효율적인 사용뿐만 아니라 모기업의 제품 생산, 공급을 담당하는 협력회사와의 밀접한 가치 창출 활동을 통해서 강화될 수 있다. 모기업과 협력회사간의 다양한 협력 활동은 협력회사의 경영성과에 어떠한 영향을 주며 그 효과는 어떠한 요인에 의하여 다르게 나타나고 있는지를 확인하고 이를 바탕으로 전략적 접근이 필요하다. 본 논문에서는 Y사의 SCQM 추진 사례를 통해 모기업과 협력회사간의 협력 활동 방법과 그 성과를 연구한다. SCQM 추진 프로세스는 품질실현, 교육훈련, 정보공유 및 커뮤니케이션, 평가, 지원, 성과공유 등에 대한 실행단계에서의 방법을 제시해준다. 그러나 이러한 여섯 가지 프로세스가 잘 추진된다 하더라도 각 협력회사의 성과에는 상이한 결과를 보일 수 있다. 이러한 차이는 Y사가 추진 전략으로 진행하였던 시범업체 그룹과 비 시범업체 그룹 간을 비교함으로써 그 차이를 확인한다. 결국 동일한 프로세스를 적용하여 진행하더라도 해당 기업의 특성에 따라 그 결과가 상이하게 발생된다. 그 원인은 기업 간 관계적 특성요인에서 찾을 수 있다. 관계적 특성요인은 기존 문헌과 추진 사례 분석을 통하여 신뢰도, 거래 지속성, 거래 의존도, 인프라 등 네 가지를 도출한다. 또한 이러한 관계적 특성요인이 공급망에서의 협력 활동성과에 많은 영향을 미친다는 것을 설문조사를 통하여 확인한다. 본 연구는 모기업과 협력회사간의 협력 활동을 통하여 공급업체의 품질경영성과를 극대화시키는 SCQM 추진 프로세스의 실행 방법을 제시 하고 성과에 영향을 미치는 관계적 특성요인들을 도출하여 협력활동에 적용함으로써 협력회사의 성과를 극대화시키고 나아가 협력회사와 상생의 길로 발전시킬 수 있다.; Recently, enterprises need to adopt advanced management tools, to implement quality management for competitiveness and to develop the strategies for survival due to economic recession and global competition. Enterprises' competitiveness can be strengthened by not only efficient utilization of personnel and physical resources but value creation through supply chain also. The enterprise wants to strengthen its competitiveness, need to get business partnership strategies from analysis on achievements and their various causes. In this research, collaborative activities were analyzed with SCQM(Supply Chain Quality Management) of Y co. SCQM was implemented by six processes of quality management, training, evaluation, supports, sharing information and performance. Even though all these six processes were successful, each participating suppliers had different achievements. The gaps of achievements were identified by comparison between participating group into partnership project and non-participating one. Eventually, there were different achievements among suppliers as their own culture even same processes applied. The different achievement can be explained by characteristics traits between enterprise and suppliers, such as creditability, tacsaction period, dependence and infrastructure. These are proved as critical success factor of partnership between companies in the survey. This study gives a practical method of SCQM implementation to maximize performance of quality management by collaboration between enterprise and its suppliers in supply chain.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146159http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409556
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL ENGINEERING(산업공학과) > Theses (Master)
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