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한국 문화콘텐츠 인력양성 방안 연구

Title
한국 문화콘텐츠 인력양성 방안 연구
Other Titles
A study on Human Resources-Training of Cultural Content Industry in Korea
Author
박병호
Alternative Author(s)
Park, Byong-ho
Advisor(s)
김용범
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
문화콘텐츠의 경쟁력을 창의적 상상력이라고 할 때, 가장 중요한 핵심 요소의 하나가 바로 ‘인적자원’이다. 그러나 창의적 인재 양성을 위해서는 장기간의 시간이 필요하고 정교하고 체계적인 교육 커리큐럼을 기반으로 해야 한다.‘인적자원육성정책’을 장기적 차원에서 추진하고 있으며, 우리나라도 역시 핵심 산업분야 인적자원 육성을 위한 정책을 추진하고 있다. 특히 문화산업을 총괄하고 있는 문화체육관광부는 산하기관 4곳을 중심으로 인력양성정책을 추진하고 있으며, 기관별 운영하고 있는 아카데미는 인력양성의 주요 부분을 담당해 왔다. 영화아카데미의 경우 1천만 관객시대를 이끌고 있는 대다수의 영화감독을 배출하였고, 방송연수센터는 방송 종사자 대상으로 효과적인 재교육을 실시하고 있으며, 게임아카데미의 경우 프로그래머를 중심으로 주요 인력을 배출, 우리나라 게임산업 발전에 지대한 영향을 미쳤다. 한편, 인력양성의 주체라고 할 수 있는 대학의 경우 문화콘텐츠 관련 학과들이 900여 개 이상 개설되어 양적인 성장은 이루었으며 인력수급의 질적 불균형(Skill Mismatch) 현상은 지적되고 있다. 빠르게 변하는 문화콘텐츠 환경에서 기업체 자체적인 현장인력에 대한 재교육은 반드시 필요하나 문화콘텐츠 업계의 영세성 및 전문인력 부족으로 독자적인 인력양성이 미흡한 실정이다. 현재 문화산업의 현장에서는 방송과 통신의 융합을 시작으로 다양한 형태의 융·복합(Convergence) 환경의 변화와 같은 새로운 상황에 직면해 있다. 이런 점을 착안하여 본 논문에서는 문화콘텐츠산업의 핵심인 바람직한 인력양성을 위한 인력정책의 지향점 및 대안을 제시하고자 하였다. 특히 각 공공기관별 인력양성 체계 및 아카데미를 비롯한 주요 정책추진내용을 분석하였으며, 인력양성의 주체인 대학과 수요자인 기업의 역할, 아울러 최근 이슈로 떠오르고 있는 방통융합을 비롯한 콘텐츠융합 환경에서의 대응 방안 등을 제시하였다.
If the competitive power of cultural contents comes from creative imagination, the most important core is human resource. In other words, as the cultural industry is based on creativity, the manpower is more important than any other industries. As it takes long time to raise creative manpower, it should be promoted on the basis of more exquisite and systematic plans. To produce experts of core field, delicate and systematic policies for training human resource have been promoted in all over the countries as a long term objective. And We are also promoting the concerned policies to train human resources of the core industry with 'human resources development program' The ministry of culture, sports and tourism taking in charge of advancing cultural industry has promoted policies for training human resources, especially through 4 affiliated organizations. Each academy operated by them has played essential role to raise creditable human resources. The academy of motion picture has produced many producers leading the golden age of 10,000,000 audiences. The broadcasting training center has reeducated group of broadcasting experts. The game academy also has produced many programmer, and it made a great contribution to Korean game industry. Thus the academies of public institution has centered on training human resource of cultural content industry. On the other hand, the university which is so called main nursery of human resource for long time, established more than 900 departments related to cultural content industry recently. It accomplished the quantitative growth, but it still has the qualitative problem in manpower imbalance of supply and demand, so called 'skill mismatch'. Enterprise needs to reeducate the workers itself under the fast changing environment of cultural contents. However they have difficulties to promote it, because most of the cultural content company is small business and lack of expert. Futhermore they has faced with 'broadcasting and communication united era' lately, so they have to find out convergent content to survive under this condition. Therefore I suggested effective and alternative ways of human resource policy to raise indesirable manpower, the core of cultural content industry. Especially I analyzed the main policies and human resource system promoted by public institution including their academies. And I also suggested the role of the university as the core nursery of human resource training and enterprise as demander. Finally I presented the ways to meet the surroundings of converged contents as well as the hot issue, united broadcasting and communication.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146158http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410271
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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