424 0

사용자 맞춤 모듈화 방식의 공기청정기 디자인 개발 연구

Title
사용자 맞춤 모듈화 방식의 공기청정기 디자인 개발 연구
Other Titles
A study on the development of customizing the modularized air cleaner of user
Author
이진우
Alternative Author(s)
Lee, Jin woo
Advisor(s)
박경진
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
산업발전으로 인한 생활환경의 변화로, 소비자의 욕구는 점차 다양해지고 있다. 기본적인 욕구에서 점차 개성, 감성등 부차적인 욕구를 갖게 되었고 탈 획일화경향이 강해지고 있다. 기업들은 대량 생산 체제를 바탕으로 유연하고 신속한 대응으로 다양한 소비자의 욕구를 만족 시킬 수 있는 방법을 찾기 위해 매스 커스터마이제이션(mass customization)이라는 생산방식을 도입하였으며, 앞으로는 매스 커스터마이제이션의 적용분야가 전 제품분야로 확대될 것이라고 전망되고 있다. 본 연구에서는 커스터마이즈가 가능한 사용자 맞춤 모듈화 방식의 공기청정기 개발 디자인을 제시해보고자 한다. 공기청정기는 제품특성상, 다양한 실내인테리어, 다양한 실내넓이, 다양한 실내 공기질에 맞추어 최적화될 필요가 있고, 사용 공간 및 거치 공간 또한 획일적이지 않아 다른 가전제품들보다 소비자의 니즈가 더 다양하게 존재하는 제품이다. 이런 다양한 니즈를 충족시킬 수 있는 방법으로 본 연구에서는 공기청정기에 매스 커스터마이제이션 개념을 도입하는 과정을 제시하여, 차후 다른 제품에 있어서 커스터마이즈 개념을 도입하여 개발 디자인하는 데 있어서도 기초자료로 사용될 수 있도록 하고자 한다. 연구자는, 설문조사를 통해 대중이 커스터마이즈 디자인을 어느정도 선호하는지를 기술통계를 통하여 분석해보았고, 개발디자인을 위한 시장세분화 및 포지셔닝을 위해 가전제품 구매시 추구혜택을 조사하여, 추구혜택이 커스터마이즈 디자인의 선호도에 미치는 영향을 상관관계 분석 및 회귀분석을 통하여 밝혀내었고, 특정 소비자집단을 타겟으로하여 적절한 매스 커스터마이제이션 개념을 도입할 수 있도록 하였다. 설문조사에서는, 공기청정기를 중심으로 한 커스터마이즈 방식에 대한 선호도 및 모듈화설계 방식들에 대한 선호도에 대해서도 조사하였으며, 각자가 추구하는 디자인 성향 및 선호하는 디자인 이미지들에 대한 정보도 수집하여, 소비자집단을 타겟으로 정한 이후에 특정 집단을 위한 공기청정기 개발 디자인에 반영할 수 있도록 하였다. 본 연구는, 매스 커스터마이제이션 개념을 도입한 공기청정기의 개발 디자인을 중심으로 한, 엔지니어링과 디자인과 마케팅을 접목한 연구라고 할 수 있으며, 앞으로 가전제품분야의 매스 커스터마이제이션 개념을 접목하는데 있어 중요한 참고자료로 사용되는데 그 목적이 있다.; Desires of the consumers become gradually diversified. They have secondary desires such as individuality and sensibility from the basic ones and tend to break away from unification increasingly. Corporations have introduced mass customization to seek a method to meet desires of the consumers with fast and flexible response based on mass production system, and they expected that mass customization will be expanded to the whole product areas in the future. This study will suggest an example of development and design procedures for air cleaner available for customization. As Air cleaner requires to be optimized suitable for various types of interiors, a diverse range of indoor areas and various levels of indoor air quality for its features and its use space and footprint for installation are not also unified, it has more various kinds of needs from the consumers than other home appliances. Hence, this study intends to suggest procedures to introduce the mass customization concept as a method to meet the diverse needs and make them be used for customization development designs of other appliances as basic data in the future. At first, the researcher had analyzed how much the people prefer the customized design through technical statistics with questionnaire, surveyed benefits sought from purchasing the appliances for market segmentation and positioning necessary for development design, and analyzed the effect on the preference of customized design by such seeking benefits using regression analysis, in order to make it possible to introduce proper mass customization concept aiming to a specific consumer group. Questionnaire had surveyed preferences on type of customization focused on air cleaner and modular design methods at the same time and collected information on design trends sought and design images preferred by individuals, in order to make them to be reflected into development design of air cleaner for a specific group after defining target consumer group afterward.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146156http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409861
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE