211 0

대학도서관 균형성과표 도입 방안에 관한 연구

Title
대학도서관 균형성과표 도입 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Applying the Balanced Scorecard for University Library : Focused on H University
Author
이종필
Alternative Author(s)
Lee, Jong-Pil
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근에 교육이 산업으로 인식이 되면서 대학에서도‘경영’의 개념이 도입되어 경영의 효율성과 효과성, 그리고 성과의 극대화를 추구하고 있다. 교육 환경의 변화로 인한 대학 간의 무한 경쟁의 체제는 대학 경영에 대한 패러다임의 전환을 요구하고 있다. 이러한 전환기에서 대학도서관이 모체기관인 대학의 발전을 도모하고‘이용자 요구 충족’이라는 도서관 본래의 목적을 달성하려면 환경변화에 대한 보다 거시적인 안목을 가지고 복합적으로 대응하는 것이 필요하다. 대학도서관은 대학이라는 비영리조직에 소속되어 대학의 교육과 연구를 지원하는 조직체로서 조직의 사명 달성을 궁극적인 목적으로 추구하기 때문에, 도서관 경영성과에 대한 평가에 있어서 영리를 목적으로 하는 기업에서와 같이 재무적인 요소에만 의존하는 것은 의미가 없다. 따라서 대학도서관의 경영 성과 측정을 위해서는 도서관의 사명과 모체기관인 대학의 비전 및 목표와 연관하여 설정한 대학도서관의 목표를 달성하기 위해서 투입한 노력과 같은 비재무적인 측성치가 포함되어야 한다. 즉, 그동안의 도서관의 평가기준이 되어왔던 자원을 기준으로 한 양적 평가와 서비스를 중심으로 한 질적 평가 이외에도 자원 활용의 효율성과 효과성, 조직구성원의 잠재능력 등 도서관 경영 전반에 걸친 균형적인 성과측정 지표의 개발이 필요하다. 이에 본 연구는 H 대학도서관이‘동북아 Knowledge Cluster 중심대학’이라는 모체 대학의 비전 달성을 지원하기 위하여 2004년 도서관 자체적으로 수립하여 현재까지 추진하고 있는 도서관 중장기 발전계획에 대한 진행상황을 점검하고, 각 영역 및 단계별로 설정한 전략적 발전계획을 Kaplan과 Norton이 개발한 균형성과표(Balanced Scorecard) 모델을 비영리기관인 대학도서관에 적합하게 수정하여 이용자, 자원, 내부 프로세스, 학습과 성장 네 가지 관점으로 전환하여 그 모형을 제시였다. 그리고 각 관점별 전략에 근거하여 성과측정지표를 개발하고 전략 목표 간의 인과관계를 전략지도(Strategy Map)로 표시하여 제시하였다. 균형성과표는 단순히 성과지표를 선정하여 성과를 측정하는 도구가 아니라, 재무적 관점과 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장의 비재무적 관점에서 균형을 이루어 조직의 비전을 달성하기 위한 전략을 수립하고 수립된 전략과 연계하여 하위 전략단위 또는 개인이 구체적인 실행계획을 세워 조직의 목표를 달성하도록 하는 경영전략시스템으로 의의가 있다고 할 수 있다. 본 연구의 결과인 대학도서관 성과측정지표와 전략지도는 대학도서관 경영 성과측성에 있어서 개념적 틀을 제공하고, 대학도서관의 목표 달성을 위해서 단기적인 관점에서의 성과 결과가 아니라 장기적인 관점에서의 성과측정을 가능하게 함으로서 대학도서관의 비전과 전략적 목표달성을 달성하는 데 기여할 것이다.
The concept of the management had introduced at the university as the education was recognized recently as the industry. As a result, efficiency of management, effectiveness of management and pursuit to maximize performance. Educational environment due to changes in university management system is unlimited competition between universities to demand for the shifting university's management paradigm. A transition period from university libraries to promote the improvement of universities should be mother organization. To achieve the purpose of the original library users satisfaction with the changes in the environment for more than a macro appreciation and comprehensive response is necessary. The library is a non-profit organization dependent on the university of education and research universities to support the organization's mission as an organization to achieve its final goal to follow. Library's revenue for the purposes of evaluation of performance management in enterprises that rely on elements such as the financial means nothing at all. For measuring performance of university's library, the library's mission and performance measurement of mother organization, the University of vision, goals and the association in order to achieve the goals set by university libraries, such as the made efforts non-financial in should be included in the measure. In addition to university's library is needed that efficiency and effectiveness of resource utilization, organizational member's ability of the library management of indicators to measure performance across a balanced approach to development. This research is included H 'university library's vision 'Northeast Asia Knowledge Cluster' to support the University's vision should be achieved. The library itself by establishing a library and promote long-term development plan to check for progress. To develop a strategic plan developed by Kaplan and Norton balanced scorecard model to a non-profit organization for modification of the university library. Perspectives are user, resources, internal processes, learning and growth four different perspectives to modify to the present. Strategies based on the indicators to measure performance each perspective to develop strategic goals causal relationship between the strategy map through the verification. Balanced scorecard is not a tool to measure the performance indicators of the selection. Financial perspective, customer perspective, internal processes, learning and growth in terms to achieve a balance between a vision for the organization's strategy. Strategic symmetry established in the sub-units, or individual to construct a concrete plan for the organization's strategic goals to ensure that the management system can be as significant as effect. This research result of the university library to the strategy map and performance indicators provide a conceptual framework on measuring performance in university library. And the university library to achieve the goals and results rather than short-term perspective on performance measurement in the long term by enabling the university library to achieve that vision and will contribute to achieving strategic goals.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146144http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409719
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE