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기업의 문화마케팅에 대한 소비자의 인식 연구

Title
기업의 문화마케팅에 대한 소비자의 인식 연구
Other Titles
A Study on Consumer's Perception of Corporate Culture Marketing
Author
윤주미
Alternative Author(s)
Yoon, Ju Mi
Advisor(s)
문준연
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
흔히 20세기가 정보·기술의 시대였다면 21세기는 문화의 시대라고 일컬어진다. 이는 개인, 지역, 기업 그리고 국가의 경쟁력 패러다임이 물질적·기술적 힘에서 감성적·문화적 힘으로 전이되는 문화기반경제(culture based economy)로 진입하고 있음을 의미하는 것이다. 사회의 선진화는 경제적 발전 그 이상의 문화적 성숙이 수반되어야 하며, 이제 문화는 그 자체로 독자적인 산업으로서의 중요성을 가질 뿐 아니라 다른 산업발전의 원동력이 될 만큼 그 중요성이 증대되고 있다. 안길상 외 10인, 『문화 마케팅』, 한경사, 2008, p. 298. 이렇게 문화가 각광받게 된 배경에는 첫째, 대량생산 체제를 통해 해결하고자 했던 생활의 궁핍함에서 벗어나자 획일적인 생활보다는 삶의 다양화와 질을 추구하는 욕구가 높아졌다는 점, 둘째, 엘리트 문화와 대중문화의 경계가 모호해지면서 대중들이 향유할 수 있는 문화의 폭이 넓어졌으며, 다양한 문화들이 상업화 되면서 문화가 상품으로 거래되는 시장의 규모가 비약적으로 커지고 있다는 점, 셋째, 디지털 기술의 발달로 그동안 수동적인 소비자였던 개인들이 능동적인 소비자이면서 동시에 다양한 뉴미디어를 통해 문화 생산자로써 그 영역을 확대하고 있다는 점, 넷째, 기술과 물질적 측면의 수준이 유사해짐에 따라 지식과 문화와 같은 비물질적인 부분이 더욱 중요하게 평가되고 있는 변화된 상황 때문이다. 이러한 변하는 소비자의 성향과도 맞물려 획일화된 대량소비 체제 하에서 정형화된 물적 상품을 위주로 소비생활을 해오던 소비자들은 감성적 욕구와 상징적 욕구를 충족시키고 독특한 소비 경험을 제공해 줄 수 있는 상품을 선호하게 되었다(박정현, 2003). 이러한 시장의 변화는 기업의 마케팅에도 반영되어 문화를 이용한 다양한 마케팅 기법들이 활용되고 있다. 21세기에 이르러 제품의 기능만으로는 더 이상 소비자를 잡을 수 없고 시장의 확대를 기대하기는 어렵다. 게다가 정보기술의 발달로 인해 많은 기업들은 상품 차별화, 유통, 가격 같은 것들이 생존할 수 있는 경쟁력이 더 이상 아니다. 따라서 상품에 있어 새로운 가치를 창출하고 기업과 브랜드 이미지 형성에 큰 역할을 하는 문화마케팅을 잘 활용하여 강력한 기업 혹은 브랜드를 만든다는 것이 이들 경쟁에서 살아남고 고객과의 관계구축 문제도 해결할 수 있는 중요한 요소가 될 것이다. 김흥규, 최원주, 『브랜드는 커뮤니케이션이다』, 서울 : 커뮤니케이션북스, 2005, p. 8. 그러나 우리의 실정은 문화마케팅에 대한 활용의 부족과 학문적 연구의 미미함으로 이 분야의 적극적인 개척이 필요하다고 하겠다. 따라서 본 연구에서는 문화마케팅에 대한 개념과 특성을 바탕으로 소비자들의 인식과 이를 통해 기업의 이미지 등에 대해 문화마케팅이 갖는 중요성을 제공함으로써 문화마케팅의 전략에 유용한 지침을 제시하는 것을 목적으로 하였다.; If 20century was generally information and technology's period, 21century is called culture's period. As we reach 21century, it's hard to change consumer's mind only with product's skill and it can not bring huge expectations of market's extension. Therefore, satisfactorily applying culture marketing to make powerful company or brand is making big important key of surviving in competitions and solving relation construct problem with customers. This research is a investigate of internal credit card user, analyzing knowledge survey about company's culture marketing. Especially between culture marketing's exert effects and culture marketing's types, it make a study of most closely contact way to consumers which is culture communications to get exert effects. Culture marketing is a way to advertise and promote sales, supporting cultural activities or events to make high image of brand is another way of cultural sponsorship, making good service and high quality to sell using synthesis, using special design and ambience to positioning companies or brand's style. There are many ways and types to express show cultural marketing. Especially, advertisement, product's design and sales promotion activities are the most extensively utilized forms of cultural marketing. In this research, there are two assumptions about culture marketing and cultural communication. With two assumptions, to verify the real effects to credit card users. The first assumption is about the company's culture marketing, consumer's appraisal is it must be affirm. The second assumption is about company's cultural communication must be affirm also. For the first assumption was proved by five different effect models but it turn out to be mostly positive. For the second assumption effect model analyze result was mostly positive also. Especially in homepage or text message and e-mail, the information industry's valuation was getting better. But, about variety, and public extension's recognize were higher than those two assumptions. But each credit card companies were lack of operations. For these kind of problems, not old days culture marketing for the better future it has make real change. To solve the problem observe more comsumer's desire deeply and apply those desires and wants to the product. Consumer's interest about culture marketing is getting higher everyday. Also compare the market's open stress and culture marketing, it is not that different. We are living on global and open generation but, if we do not make aggressive facing to consumers it is going to more difficult to compete with foreign famous brands. Besides, most informations about culture marketing is from Europe and America but we do not have our own model yet. It is urgent project to our own best model. It is not accident that our country had become the best IT powerful nation in the world. Now with that potential we have to develop more in culture marketing to become the world's best.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146143http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409687
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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