202 0

경영혁신활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구

Title
경영혁신활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Relationship between Business Activities and Management Performance
Author
한동석
Alternative Author(s)
Han, Dong-Seok
Advisor(s)
정요섭
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
경영혁신이란 기업의 경쟁력우위를 확보하기 위해 기업의 경영시스템에서 창조적 변화를 이루어내려는 노력이다. 경영혁신은 이전과 다른 새로운 무엇인가를 채택하고 실행하는 과정으로 경영자원과 경영성과 그리고 경영주체와 경영과정을 포괄하는 기업의 경영시스템의 모든 부분에서 이루어진다. 이에 본 연구는 여러 경영혁신기법들과 경영성과에 대하여 이론적으로 고찰하였으며 경영혁신활동이 더욱 활성화되게 하기 위한 경영혁신활동의 기법이 기업의 경영성과에 미치는 영향에 대하여 A사를 분석모델로 선정하고 이를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경영혁신활동이 경영성과에 효과적인 영향을 미치게 하기 위해서는 정확한 생산성이 산출되지 못한다면 이를 통한 바람직한 의사결정은 물론 생산성향상을 이끌어 가는데 큰 힘을 얻지 못할 것이다. 때문에 생산성 산출은 모두가 공감할 수 있는 만큼 신뢰성 있는 데이터여야 하며 어느 특정부서나 파트에 치우침이 없는 공평한 자료임은 물론 그 산출기준이 회사 전부분에서 동일해야 한다. 둘째, 경영혁신활동이 경영성과에 효과적인 영향을 미치기 위해서는 문제점이 하나도 없는 공장은 존재하지 않는다고 볼 때 생산성분석은 문제점 파악의 가장 적절한 도구라고 할 수 있다. 생산성분석을 통해 각 파트별 혹은 제품별로 그 문제점이 표시되어야 하며 주원인과 원인제공 부서를 찾아서 명기해야 한다. 또한 생산성분석 혹은 로스에 대한 문제점 표기시 그 수치가 정량화나 금액화가 된다면 보다 더 큰 개선에 대한 효과를 볼 수 있을 것이다. 셋째, 경영혁신활동이 경영성과에 지속적인 효과를 주기 위해서는 생산성 향상노력이 멈추는 순간 회사는 경쟁력을 잃게 되므로 생산성향상은 단시간을 위한 프로그램이 아닌 회사가 지속하는 동안 계속적으로 추진되어야 할 사항이며 이에 그 추이를 분석 관리함이 중요하다. 그래프로 가시화하여 생산성향상 의지를 높이는 방안도 필요하며 포상에 의한 각부서의 경쟁심유발도 좋은 동기부여가 될 것이다. 넷째, 경영혁신활동이 경영성과에 지속적인 효과를 주기 위해서는 회사 전체의 목표와 추구하는 성과를 정확히 나타낼 수 있는 지표가 선택되어야 구성원들의 목표달성에 대한 공감대와 노력을 이끌어낼 수 있을 것이다. 이러한 지표에는 ROI, 생산량, 고객만족도, 매출액등 여러 가지가 있을 수 있는데 중요한 점은 회사의 목표나 경영철학에 부합되는 성과지표여야 한다는 것이다. 다섯째, 기업경영은 개인능력이 객관적으로 분석ㆍ평가되고 보상될 수 있어야 비로소 가능해진다. 개인이 갖고 있는 전문 능력을 정확히 파악하지 못한다면 그 능력을 충분히 활용하는 것이 불가능해지며, 합리적인 보상이 이루어지지 않는 다면 구성원들에 대한 동기부여가 되지 않아 우수한 인재의 확보 및 양성이 불가능해지기 때문이다. 따라서 적절한 평가와 보상이 필요하다. 어떠한 인사평가 제도도 완벽할 수는 없다. 인사평가를 단순히 평가시기에 실시하는 평가행위 자체로 끝나서는 아니 되며, 업무수행 전 과정에 걸쳐서 대화를 충분히 하고 개선해야 할 점을 명확히 피드백 함으로서 인사평가가 실질적으로 부하를 육성하는 방향으로 활용되어야 한다. 여섯째, 고객, 관계협력사, 조직 구성원, 채권자, 주주 등 모든 경제주체의 이해관계를 동시에 만족시키고 궁극적으로는 주주가치 극대화를 달성하려면 향후 이사회, 감사, 보상체계 등의 기업지배구조 개선과 관련된 분야에서 끊임없이 혁신 노력을 강화해야 할 것이다.
Business innovation is effort to make creative changes in order to occupy better competitive spot in corporation's management system. Business innovation is being made up in all of parts in business system including business identity and procedures and to choose something new and to have executing process. Therefore, this research has been theoretically studied about management innovation activities and management outcome and chosen model A company as a analysis model and testified its influence how skills of management innovation activities got more activated. Results of this research are as follows: First, the management innovation won't be able to have big torque in boosting productivity enhancement if precise and accurate productivity can not be calculated to have effective influence. So, productivity outcome has to be faithful data that everyone can agree and it should have correct data without prejudice of certain division or department and its standard should also be the constant through the entire corporation. Second, productivity analysis is probably the best tool in finding out the problem in the factory to have effective influence to management outcome with management activity with under assumption of no such immaculate factory existed. Every part or product has to be labeled with its problem with clear details of main reason and main division who actually provide it. If its problem is expressed into actual amount or quantity of productivity analysis or loss, it would have very positive effect in enhancement. Third, if management innovation activity wants to have continuous effect to management outcome, it is important to see and to manage its trend because corporation is likely to lose its competitiveness when the continuous productivity effort is being stopped. Making into competitiveness against each department would be good motive with reward when necessary, to increase productivity enhancement by showing visual graph. Fourth, the index showing exact outcome of entire corporation's pursuing goal needs to be chosen to have continuous effect to the management outcome, and it will, therefore, draw mutual understanding to our goal. There may ROI, productivity, customer's satisfaction, and gross sales be included in this index, and important matter is that it had to be the index outcome corresponding with the goal of corporation or philosophy of management. Fifth, management of corporation may become completed when ability of individual is being observed, analyzed and reviewed objectively. If individual's specialties can not be understood accurately with rational reward to each members in corporation, taking advantages of each one's ability may become impossible in having and growing a elite member. Therefore, appropriate valuation and reward to each member in the group is necessary. There may be no such perfect rule of promoting valuation. Promoting valuation should not be just done in its valuation activity itself, but frequent communication prior to conducting work task need to be done and amended if necessary, in order to be used in practical way of educating junior member in a corporation. Sixth, the effort of continuous innovation in every related area including commission board, reward system and structure of governing corporation has to be reinforced to make customer, related subsidiary, organization members, creditor, and share holder satisfy and to maximize the value of share holders eventually. Management innovation needs to be done systematically for management innovation giving continuous influence to the management outcome. Our corporation structure in accounting division is somewhat improved
however, efficiency of asset, marginal aspect and creativity of value added are being reported as unimproved. Competitiveness is getting more saturated as global standard is being emphasized. Motive or skill without temporary trend dependent shall be constructed as of needs of its corporation, and the effort of global standard corporation continuously has to be maintained through continuous support from the CEO with back up members to maximize its outcome. Corporation needs to increase its asset efficiency by concentrating main business structure and this is to become a global standard corporation with governing structure clearly shown. In order to pursuit those goals, value added has to be created using proper management innovation independently.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146139http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409600
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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