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dc.contributor.advisor문준연-
dc.contributor.author김정원-
dc.date.accessioned2020-04-06T16:41:22Z-
dc.date.available2020-04-06T16:41:22Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146126-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409846en_US
dc.description.abstract최근 들어 전 세계적으로 브랜드에 대한 관심이 높아지고 있다. 무형의 자산인 브랜드가 기업의 수익을 보장해 주고, 소비자 역시 더욱 커진 구매력을 바탕으로 부가적인 브랜드 가치를 누리고 있다. 이 논문은 실증연구를 통해 경쟁적인 자동차 시장에서 효과적인 브랜드전략의 중요성을 인식하고, 브랜드 자산을 강화시켜 시장점유율과 수익을 창출하는 것은 물론이고, 소비자의 자동차 구매성향을 파악함으로써 기업의 마케팅전략 수립에 유용한 자료로 활용될 것이다. 기업의 브랜드 자산인 브랜드 로열티는 실증연구를 통해 검증되었으며, 기업이미지, 브랜드 이미지, 지각된 가치, 브랜드 신뢰도, 브랜드 만족도는 브랜드자산 형성에 결정적인 역할을 한다는 것이다. 특히, 소비자의 자동차구매 성향을 분석한 결과 소비자들은 자동차 구입시 고려사항으로 품질, 가격, 외형디자인, 제조회사, 기능의 다양성, 브랜드 순이었다. 그러나 앞으로는 품질이나 가격 면에서는 경쟁력을 갖기 어렵기 때문에 제원으로 비교할 수 없는 프리미엄 브랜드 가치를 제공할 수 있어야 할 것이다. 자동차 구입시 영향요인으로는 매체정보, 주위사람의 추천, 광고, 판매원의 추천, 판촉활동 순이었다. 특히, 자동차 사용에 대한 일반적 사항의 결과를 보면 소유자동차의 경우 아반떼(14.3%), 소나타(7.4%), SM5(6.1%), 싼타페(5.7%), 그랜저(4.8%) 순으로 나타났으며, 우리나라의 대표적인 브랜드 자산을 찾을 수 있는 기회가 되어 향후 유사연구에 도움을 줄 수 있는 결과를 도출해 냈다. 교체주기는 10년 미만(36,5%), 7년 미만(23.5%), 10년 이상(20.4%) 순으로 나타났으며, 기존의 연구들에서 다루지 않은 국내 대표 브랜드자산 모델을 구성하였다는 데에 이 논문의 의의가 있다.; Recently the interest for 'Brand' is increasing. Unshaped Equity, the brand secure the benefit of a company. Also, consumers enjoy the additional value of the brand on the basis of purchasing ability. The goal of the thesis will be used for recognizing of the importance of effective brand in the automobile markets through practical research. In addition, it will be used not only to realize market occupation rate and benefits through strengthen brand value but also figuring out consumers' purchase tendency. Brand loyalty, which is brand value, ensures company image, brand image, recognized value. brand reality, brand satisfaction to act decisively on making Equity. Especially, as a result of analyzing of consumer's auto purchase tendency, the lists of consideration are shown as following order: Quality, Price, Design, Manufacturer, the Variety of Function and brand when people purchase cars. The influential effect factions are shown as following Media information, Recommendation, Advertising, Sales Person's Recommendation, marketing. Especially considering normal result for using cars as following order: in case of own cars AVANTE (14.3%), SONATA (7.4%), SM5 (6.1%), SANTAFE (5,7%). GRANDEUR(4.8%). So It has got the opportunity to fine our country's representative brand and it made out the result to help similar research. The term for a change is the order of less than 10 years (36.5%), less than 7 years(23,5%), More Than 10 years(20.4%). This thesis has contributed to compose national automobile representative Equity model.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title브랜드자산 형성의 영향요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Factors of Brand Equity Development-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김정원-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Jung-Weon-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak산업경영대학원-
dc.sector.department경영학-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영학 전공-


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