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전자사전 신제품 경쟁력 강화를 위한 브랜드디자인 연구

Title
전자사전 신제품 경쟁력 강화를 위한 브랜드디자인 연구
Other Titles
Brand Design research for strengthening competitiveness of new product electronic dictionary : On the basis of Inkel electronic dictionary
Author
김건환
Alternative Author(s)
kim, gun hwan
Advisor(s)
박규원
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
A dictionary has been developed with media like clay, papyrus and paper which record, store and also are the basis for recording of human culture together with birth of human being and civilization. An electronic dictionary which can be renewed the modern value of a dictionary having been in the same boat with human culture is the typical outcome of modern civilization together with automobile and mobile phone. Most of companies pay attention to brand and brand design in order to find divergence in the market of new products overflowed and reached in the limit of high technology and service among companies through information-oriented and globalization. Therefore, I am trying to study the brand design of Inkel electronic dictionary released in March, 2008 in order to look into the current competitive brand design for an electronic dictionary which is a typical outcome and create the competitive brand design for the new products in the modern society. In this study, logo, advertisement, website, catalogue and package which is typical and plays a important role in the field among the function and element of brand design for new products are decided to be the subject to compare and analyze. The limit can be overcome when it is enough arrangement in the situation of the penetration of new brand as a backup runner among many electronic dictionary brands. As it is known from an electronic dictionary’s characteristics which is highly involved from the risk and in the basis ofrelation and reliability with the customers, in case of coming out the indiscreet brand design without any planning to even one of the elements of brand design, purchasing appetite of customers, reliability and royalty for the products will be disappear and lastly that will take effect to the other products by losing the faith for the company. This study looks into the background of new products and its competitiveness and the elements to be ready for success and the design value for successful new products. And the importance of brand design in the new products is reconsidered by lookinginto which role and function the brand design takes in the working level marketing course connected to salesmen and customers, and how its real value is estimated. Also, the objectivity has be secured for comparison object through customer research which can compare and analyze the objective brand design of an electronic dictionary in the direct customer distribution channels of on-line and off-line. In detail, the role and importance of brand design released with new products in the competition against existing brand designs by analyzing each element of brand design such as logo, advertisement, package, website and package with competitive products is reviewed. Many problems are brought from the start of development; 인류문명의 태생과 함께 기록하고 보관하는 인류문화 기록의 기초이며, 기록 보관하는 매체수단(점토, 파피루스, 종이)의 발달과 함께 발달해 온 것이 사전이다. 인류문화와 함께한 사전의 현대적 값어치를 재조명 할 수 있는 전자사전은 자동차, 핸드폰과 함께 현대문명의 대표적 산물이다. 정보화 및 세계화를 통해 기업들 간에 첨단기능과 서비스 한계점에 다다른 현재 물결처럼 넘쳐나는 신제품의 시장은 차별화를 찾고자 대부분의 기업들이 브랜드와 브랜드디자인에 주목하고 있다. 그리하여 현대적 문명의 대표적 산물인 전자사전에 대해 경쟁력 있는 브랜드디자인을 시대에 맞게 재조명하고 현대사회에서 신제품에 대한 경쟁력 있는 브랜드디자인을 창출하기 위해 최근 2008년 3월 출시한 인켈 전자사전 브랜드디자인을 고찰하고자 한다. 본 연구에서는 신제품에 브랜드디자인의 기능 및 요소 가운데 가장 유형적이고 실 현장에서 많은 역할을 담당하는 로고, 광고, 홈페이지, 카탈로그, 패키지의 브랜드디자인 요소를 비교 분석하는 연구 테마로 정했다. 수많은 전자사전 브랜드 중에서 후발 주자로서의 신제품 브랜드의 진입은 여러 상황에서 준비해야만 그 한계를 극복할 수 있을 것이다. 브랜드디자인의 여러 가지 요소 중 어떤 하나라도 계획성 없는 무분별한 브랜드디자인이 이루어진다면 특히 고관여적이고 소비자의 관계 및 신뢰성을 근간으로 하는 전자사전의 특별한 기능에서도 알 수 있듯이, 소비자들의 구매의욕은 물론 신뢰성마저 상실하여 그 제품에 대한 충성도가 상실될 뿐만 아니라 최종적으로는 회사의 신뢰마저 무너져 다른 제품에까지 영향을 미치게 될 것이다. 인켈의 전자사전 브랜드디자인의 고찰은 신제품과 경쟁력에 대한 이론적 배경과 신제품이 성공하기 위해서는 어떠한 요인을 갖춰야 하는지, 또한 성공적인 신제품을 위해서는 해야 할 디자인적 가치에 대해 고찰한다. 그리고 제품의 발의에서 판매 및 소비자에게 연결되는 실무적인 마케팅의 과정에서 브랜드디자인이 어떠한 역할과 기능을 담당하고 있으며, 브랜드디자인이 현실에서 실질적인 값어치를 어떻게 평가하는지 살펴봄으로써 신제품에서의 브랜드디자인의 중요성 재조명하고자 한다. 또한, 온라인, 오프라인의 직접적인 소비자 유통망을 대상으로 경쟁력 있는 전자사전의 객관적인 브랜드디자인을 비교 분석할 수 있는 소비자 조사를 통해, 비교 대상의 객관성을 확보하였다. 세부적으로는 로고, 광고, 패키지, 홈페이지, 패키지의 브랜드디자인 요소를 경쟁 제품들과 비교 분석함으로 기존 브랜드디자인과의 경쟁에서 신제품으로 출시된 브랜드디자인의 기능과 역할의 중요성을 살펴보았다. 개발의 시작부터 많은 문제점들이 제기되었다. 일반인 사원 투료로 된 각인된 브랜드의 선정과, 소수의 독단, 보관 배달 기능만을 강조한 패키지, 광고 또한 출시 시기와 단기적 이익에 급급한 나머지 전자사전의 브랜드의 내적 기능을 오히려 악화시키고 있다. 초기에 브랜드디자인의 개발단계에서 이론적 배경이 없는 비전문적인 브랜드디자인의 개발은 신제품의 경쟁력 중 가장 중요하고 핵심적인 브랜드디자인이 퇴보한 것이라고 볼 수 있다. 80,90년대의 기업의 경쟁은 제품의 기술과 가격 그리고 서비스로 대변 할 수 있었으나 현재 동일 상이한 한계에 이른 21세기의 신제품에서 브랜드디자인 기능과 역할은 전문적이고 올바른 역할 수행을 할 수 있게 상징적으로 일관성 있게 디자인해야 한다.; choice of the brand imprinted by participation of common employees, arbitrary decision of the few, package stressingonly storing and delivering function and also for advertisement, it made worse the inner function of electronic dictionary brand in order to meet the release time and by engrossing the short term profit. The creation of non-professional brand design without theoretical background can be the setback of the most important and key brand design among the competitiveness of new product in the first development step. The competition among companies in 80’s and 90’s can be made with technology, price and service. But in the new products of 21stcentury, the brand design should be made to be consistent symbolically in order to professionally and properly perform its role.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146124http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410090
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GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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