224 0

초등학생 음주예방교육의 학업성취도

Title
초등학생 음주예방교육의 학업성취도
Other Titles
The Learning Achievement of Alcohol Prevention Education for Primary School Students
Author
안정은
Alternative Author(s)
An, Jung-Eun
Advisor(s)
정문희
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this research is to educate elementary school students in the prevention, and aims at understanding the improvement of correct knowledge and behavior of drinking of students. Between May 28 ~ July 27, 2007, education and surveys were administered to 6^(th) grade students who attend both one public school and one private school. We analyzed 102 sets data using SPSS WIN 15.0, the dimensions were percentage, average means, standard deviation, the t-test, ANOVA, and Pearson’s Correlation Coefficient. The results of the research are as follows: 1) Academic achievement had a value of 69.25 of pre-education, a value of 76.84 of post-education, and after one month a value of 60.04 out of 100 points in total. According to the result, immediately after the drinking prevention education, academic achievement was the highest. Attitude scores were at a value of 10.28 of pre-education, at a value of 11.09 of post-education, and after one month at a value of 10.51 out of 13 points total, hence there was not a large difference. 2) In the academic achievement area, the longer the time of computer use, the higher the satisfaction with school academic achievement, and the lower the subjective standard of living, the lower the academic achievement. 3) In the attitude area, the lower the education a student has, the lower the score of attitude towards drinking is, and parents who drink often have children with greater attitude scores. 4) The correlation of academic achievement showed a high significant relationship according to alcohol prevention education for pre and post education, as well as one month after the education (p=.446), including attitude (p=.545). Based on this conclusion, we make the following proposals. 1) Immediately after alcohol prevention education, academic achievement was the highest and after one month, as the achievement drops, alcohol prevention education must be repeated. 2) Students who have actual alcohol prevention education were only 14.7% while 63.7% students experienced drinking, and 88.2% of students need to have alcohol prevention education. 3) In health education information, alcohol prevention education must be included for elementary students. 4) A various and systematic education that fits each student’s characteristics needs to be developed.; 청소년의 상당수가 음주경험이 있고 음주연령이 점차 낮아지고 있는 추세에 있어 우리나라 학교교육에서의 음주예방교육이 꼭 필요하다. 특히 초등학교의 경우 음주예방교육이 지극히 비활성적이어서, 이에 관한 교육과 연구가 시급하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 음주예방교육이 초등학생의 음주에 대한 지식 및 태도의 학습 효과에 관여하는지 파악하는데 있으며 적절한 시기의 음주예방교육은 일생에 걸쳐 올바른 음주 습관을 갖추도록 돕는데 유용한 기초자료가 될 것이다. 서울소재 공립, 사립 총 2개 초등학교 6학년 학생을 대상으로 하여 2007년 5월부터 7월까지 교육전후 설문지 조사하였다. 수집된 102부의 설문지 자료는 SPSS WIN 15.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 학업성취도의 점수는 100점 만점에 사전 69.25점, 사후 76.84점, 1개월 후 60.04점으로 음주예방교육 직후 학업성취도가 가장 높았다. 태도의 점수는 13점 만점에 사전 10.28점, 사후 11.09점, 1개월 후 10.51점으로 크게 차이가 없었다. 2. 학업성취도 영역에서는 학생의 1일 컴퓨터 사용시간이 길수록, 학교생활에 만족할수록 학업성취도가 높게 나타났고, 주관적 생활수준이 낮을수록 학업성취도가 낮게 나타났다. 3. 태도 영역에서는 모 학력이 낮을수록 음주에 대한 태도점수가 낮게 나타났고, 또한 부모님의 음주량이 많을수록 태도점수가 높게 나타났다. 음주경험이 있는 학생의 경우 처음 음주량이 많을수록, 술 마시는 친구가 많을수록 음주에 대한 태도점수가 높게 나타났다. 3. 음주예방교육에 따른 사전, 사후, 1개월 후의 학업성취도 및 태도의 상관관계에서는 사전· 사후 학업성취도(p=.446)와 태도(p=.545) 양자 모두 높은 순 상관관계를 보였다. 이상의 결과를 통하여 초등학생 음주율과 음주예방교육에 대한 요구가 높아짐에 따라 정확한 정보와 지식을 바탕으로 한 음주예방 관련 교육이 필요함을 시사해준다. 따라서 학생들의 음주예방교육에 대한 요구를 정확히 파악하여 학생 개개인의 특성을 감안한 다양하고 체계적인 접근방식의 학교보건교육이 이루어져야 함이 요구된다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145841http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411691
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > NURSING(간호학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE