기하 단원의 효율적인 지도방안연구

Title
기하 단원의 효율적인 지도방안연구
Other Titles
A study on efficient teaching method in high school geometry
Author
김수현
Alternative Author(s)
Kim, Soo-Hyun
Advisor(s)
허재성
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 학생들이 기하 단원에서 나타나는 문제점들을 찾아내고 이를 바탕으로 기하 단원의 지도 방안을 제시하려고 한다. 이를 위해 고등학교 1학년의 ‘도형의 방정식’ 단원을 채택하였다. 이런 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 내용을 연구하였다. 첫째, 현 교과서에서 기하지도에 영향을 줄 수 있는 문제점들과 여러 논문들에서 학생들이 범하는 오류들을 찾아 제시하였다. 둘째, 문제점들에 대한 지도 방안으로 ‘시각적 표현 강조’, ‘논증기하와 해석기하의 통합적 지도’, ‘학습 내용간의 연계성 강화’ 제시하였다. 셋째, ‘도형의 방정식’의 소단원인 ‘두 직선의 평행조건’을 채택하여 여러 학자들의 교수학습이론을 바탕으로 지도안을 작성하고 비교해 보았다. 이 연구가 기하 단원을 지도할 때, 학생들에게 원리를 바탕으로 다양한 접근을 할 수 있도록 도움이 되고자 한다.; The purpose of this thesis is to suggest improved teaching methods in high school geometry class. In this thesis we concentrate on the chapter `Equations of plane geometry' for the improvement of teaching methods. For this purpose, our study is as follows : First, we collected some problems in the current textbooks as well as students' misunderstanding which was suggested in several papers. Second, we Emphasized on geometric figures, united education between analytic and axiomatic geometry and the connection between geometry and algebra as a teaching method. Finally, we gave and compared concrete teaching plans based an several theories. We hope that our study will be helpful for teaching in high school geometry.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145806http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410965
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE