71 0

구성주의 입장에서의 7-가 함수영역 지도

Title
구성주의 입장에서의 7-가 함수영역 지도
Author
박은경
Alternative Author(s)
Park, Eun Kyoung
Advisor(s)
변양현
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
수학에 대한 철학적 입장은 수학교육에 대한 깊은 영향을 미치며 그에 대한 논의는 수학교육 개선을 위한 유익한 시사점을 제공 할 수 있다. 7차 교육과정 이후 수학교육에서 폭넓게 받아들여지고 있는 생각은 수학 교수학습에서 구체적인 활동을 통하여 학생 개개인이 가능한 한 스스로 지식을 구성할 수 있게 하는 것이다. 이러한 역할을 가능하게 하는 이론적인 배경으로 구성주의가 있다. 본 논문에서는 수학교과에 대한 긍정적인 태도를 가질 수 있도록 구성주의 원리에 기초하여 학습자 중심의 교수학습 방법을 중학교 1학년 규칙성과 함수 단원의 구체적인 지도방법에 대해 논의해 보고 구성주의 학습 모형을 적용시켜 학습지도안을 구성해 보았다.
The thoughts on mathematics, which could be of philosophical nature to some extent, influence how its holder teach mathematics and therefore the philosophy of mathematics may provide some visions on how to improve mathematics education. After the 7th revision of curriculum the prevailing opinion concerning mathematics education is that the students should construct their knowledge or skills through concrete mathematical activities. The constructionism provides a basis for the realization. This study focuses on the subject 'patterns and functions' in 1st year middle school mathematics and discuss how to realize the constructionism in teaching it, so that the students may be more optimistic about their mathematics and also so that they may be more active organizer of their own knowledge. We also provide an example of teaching plan which is intended to embody the constructionism in teaching the specific subject.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145805http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410913
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE