222 0

효과적인 물리학습을 위한 ICT활용과 ASSURE Model의 적용

Title
효과적인 물리학습을 위한 ICT활용과 ASSURE Model의 적용
Other Titles
Effect of using ICT in physics education and application of ASSURE MODEL at middle school curriculum
Author
김원태
Alternative Author(s)
Kim, Wontae
Advisor(s)
김재용
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
유비쿼터스 (Ubiquitous) 시대에는 사회 전반에 걸쳐 시간과 장소에 관계없이 컴퓨터와 인터넷을 활용하여 원하는 정보를 획득하는 사례가 점차 증가하고 있다. 이 같은 환경에 많은 학습자들이 시청각적 자극에 노출되고 있고, 특히 매체의 사용에 매우 익숙한 학습자들은 이를 활용한 학습에 선호도가 높다. 본 논문은 이 같은 학습자의 요구를 반영한 Information and Computing Technology (ICT) 활용의 도구로 ASSURE 모델을 적용하여 일반적인 교수법과의 차이를 알아보았다. ASSURE 모델은 Analyze learners, State objectives, Select media and materials, Utilize media and materials, Evaluate and revise materials의 약자로, 매체와 공학을 교육에 사용하려 할 때 적용하기 알맞은 수업 모델이다. 이는 학습자 분석, 목표 진술, 자료선정, 자료 활용, 학습자 참여, 평가 수정의 과정으로 진행 된다. 본 연구에서는 성격이 비슷한 두 집단을 추출하여 중학생들에게 역학적 에너지개념을 전달하는데 있어 한 집단에는 일반적 강의와 실험을 진행하고 다른 집단에는 ASSURE MODEL을 적용한 강의와 실험을 진행하여 두 집단 간의 교육만족도 및 이해도 차이를 설문조사 방식의 5점 척도로 측정하였다. 연구결과 ASSURE 모델을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단보다 교육 만족도에서 +1.45점을 나타내었고 (5점만점), 이해도에서도 +0.89의 차이를 보였다. 형성평가의 점수에서도 같은 결과를 볼 수 있었는데 수업 후 수업내용을 간단한 지필시험을 통하여 평가한 결과 +9점의(100점 만점) 결과를 나타내었다. 이러한 차이는 95%의 신뢰도로 T-검정 시행 결과 p-value 값이 모두 0.05다 작으므로 의미있는 결과라 할 수 있다. 즉, ICT활용을 위한 ASSURE 모델을 적용하였을 때 그렇지 않은 경우보다 수강학생들의 흥미와 관심을 더 많이 이끌어 낼 수 있었고 따라서 ASSURE 모델은 학습에 대한 이해도를 높여주는 효과적인 학습방법임을 본 연구를 통하여 알 수 있었다.; In Ubiquitous era, increasing number of populations use computers and internet as a source of information due to the convenience of providing regardless of time and place. In such an environment, users are constantly exposed to the stimulus of audio-visuals. An education using online audio-visuals is exceptionally preferred by the users who are familiar with the system. This thesis aims to analyze the difference between ASSURE model based Information and Computing Technology(ICT) and traditional teaching method. The word ASSURE is an abbreviation of Analyze learners, State objectives, Select media and materials, Utilize media and materials, Evaluate and revise materials. This is an appropriate model to apply when combining audio-visual and engineering for an education purpose. The process of ASSURE model is as follows; Learner analysis, goal statement, data selection, data utilization, learner participation, evaluation and modification. For this research, two different groups of junior high school students with similar characteristics were selected and then were taught the concept of mechanical energy in different teaching methods. General lectures and experiments were performed in one group, and lectures and experiments based on ASSURE model in the other. At the end, overall satisfaction and comprehension level was measured based on 5 point scale, 5 being the most satisfied or comprehended. As the result, the level of satisfaction for the group's appled Assure model was 1.45 point higher than the other group that was taught with traditional teaching method. The level of comprehension was also higher in ASSURE model group by 0.89 point. Similar result was observed through an assessment, when ASSURE model group scored 9 point higher(out of 100 point) than the other group. This is a meaningful result as p-values are less than 0.05 when the T-test is performed with 95% reliability. The result indicates that learners’ level of interest and attention for the groups taught with an ASSURE model were higher than the ones taught with a traditional teaching method. In conclusion, it is sure that the ASSURE model can be considered as an effective method that increases learners’ level of understanding.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145800http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411885
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE