155 0

픽토그램 수업을 예시로 한 이러닝(e-learning) 컨텐츠 개발 연구

Title
픽토그램 수업을 예시로 한 이러닝(e-learning) 컨텐츠 개발 연구
Other Titles
A Study on Developing E-learning Contents : focused on Art Education for the Middle School
Author
양범희
Alternative Author(s)
Yang, Beom-hee
Advisor(s)
김희영
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인터넷의 발전과 PC의 빠른 보급, 초고속 통신망의 급속한 확산 등에 따라 여타 산업과 마찬가지로 교육계에도 큰 변화를 겪고 있다. 이러한 정보 기술 혁명 시대의 진입에 따른 미디어 융합 현상에 가세하여 기존의 교육업체뿐 아니라, IT산업을 기반으로 한 새로운 온라인 전문 교육업체, 대기업들까지도 인터넷 기반의 e-러닝 산업에 진출하기 시작했다. 본 연구는 미술과 교수-학습에 있어서 학교 미술수업 시간 외에 컴퓨터를 사용할 수 있는 곳이면 어디서든 동영상 강의를 통해 미술교육을 보충·심화 하는데 목적이 있다. e-러닝학습 모형을 탐색하여, 이에 따른 미술과 교수·학습과정을 픽토그램 수업을 예시로 구안하여 적용해 보았다. 주요 내용은 e-러닝의 개념과 관련 교수-학습 원리탐구로 미술과에 적합한 컨텐츠를 개발함으로써 e-러닝 미술교육의 필요성과 현시대에 맞는 컨텐츠 개발의 필요성을 동시에 밝히는 것이다. 이에 따라 미술과 적용 모형으로서의 픽토그램 동영상 수업과 동영상 내에서의 상호작용 과정을 가상화 하였다. 모형 적용의 실제 수업 전개 과정은 미술과 수업 방법의 개선을 위한 시도이면서 또한 적용 가능성을 탐색하는 과정이기도 하다. 본 연구가 구안하고 적용해 본 e-러닝 모형은 여타의 과목에 비해 시각적 요소, 문화적 특성, 매체의 다양성 등의 미술과 특성을 고려해 볼 때, 학습 경험 모형으로서 구안되고 적용해 보아야 할 하나의 모형임에는 틀림없다. 다만 추진해 가는 과정에서 교육 수요자인 학습자 개개인의 수준에 적합한 e-러닝모형의 실제적 구안·적용하는 과정이 필요하며, 또한 본 연구가 보다 일반화되고 발전된 미술과 교수-학습모형으로 정립하기 위해서는 교수-학습에 관련되는 다양한 학습 변인들 연구와 모형 적용에 대한 이론과 과정이 충분히 설명되어야 하겠다.; Web-based contents education provides suitable environment for realization of the constuctivism and leads the change in educational system. Contents education stimulates the students' motive by letting the student to utilize diverse information and experience active education experiences. Moreover the limit of time and distance may be overcame, and the contents can be updated with recent information. This research discussed e-learning, teaching and learning theory and e-learning contents construction process in order to develop art education e-learning contents. teaching and learning method e-learning model for art was explored as a teaching and learning model for efficiency of art education and tried to devise and apply a draft of teaching and learning process in art education. For the realization, Pictogram based contents was developed on the basis of scientific discussion on teaching theory of e-learning and model characteristics. The process of model application was an attempt to improve art education method and at the same time was a process of searching for application probability. This task was intended to overcome middle school art class being inclined to certain contents because of environmental conditions and also for supplementary and intense art education with teaching and learning strategies. Especially, teaching and learning theory based on constructivism empowered the intention of the contents of Pictogram contents development. By developing Pictogram contents on the basis of teaching and learning theory and implications expansion of art education target, enlargement of education possibility, guaranteeing education flexibility, easier education contents mending, education environment construction focused on students and IT utilization may be expected. Also, the characteristic of art as a subject could be emphasiezd by designing the contents in accordance with the teenagers' cultural particularity and adding complex functions to the contents such as click event, site link, immediate feedback and upload. A number of problems such as long development term, financial difficulty and arguments between posts may occur in designing and applying the contents for the public education. Nevertheless, considering art education and student in the long term, it is a problem that must be overcame in this e-era. For more flourish and educationally meaningful art education, growth of quality and quantity of e-learning art education and development of educationally superior contents must be sustainablly progressed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145796http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411803
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE