190 0

온라인 커뮤니티를 통한 ICT 활용 방안에 관한 연구

Title
온라인 커뮤니티를 통한 ICT 활용 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Utilizing ICT through Online Community
Author
송성아
Alternative Author(s)
Song, Sung A
Advisor(s)
김희영
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
21세기는 세계화, 정보화, 다양화의 시대로 개인의 창의력과 인성이 중요시된다. 급속한 정보통신기술의 발달로 사회 제반 환경이 변화하고 있으며, 교육에서도 이러한 시대적 요청을 수용하고 있다. 급격한 사회변동과 불안한 청소년기의 특성으로 인해 청소년들의 문제행동은 아주 다양해지고 빠르게 변화한다. 그 중 인터넷을 통해 생겨나는 문제행동 역시 다양하게 나타나고 있는데 새롭게 대두되고 있는 인터넷 악플 역시 청소년들의 새로운 문제행동이라고 볼 수 있겠다. 급속하게 변화되어 가고 있는 흐름 속에 미래의 인재를 양성하는 학교의 미술 교육도 정보사회에 적절히 대처할 수 있는 패러다임으로 변해야 할 것이며, 창의성을 함양하는 새로운 교육으로 변화해야 한다. 그 흐름 속에서 미술교육의 최근 경향은 기능인으로서의 미술교육보다는 소비자로서의 미술교육 내지는 미적 정보의 경험자로서의 미술교육으로 이행하고 있으며, 미술의 형식적 기능을 학습하기 보다는 미적 정보를 경험할 수 있는 경험할 수 있는 열린 사고, 열린 교육으로서의 교육방법이 요구되고 있다. 따라서 정보통신기술(ICT)을 활용한 미술교육은 정보화 시대에 새로운 학습 지도 변화를 적극적으로 반영한 교육방법이라고 할 수 있다. ICT의 활용은 다양한 감상 자료 및 여러 영역의 자료를 가지고 있어서 학생들이 충분한 자료를 얻을 수 있고 미술 교육을 위한 연구를 위해 매우 중요한 수단과 자료들을 제공해 주고 있어 이를 교육 자료로 활용한다면 보다 다양하고 질 높은 미술 교육을 할 수 있을 것으로 기대된다. 온라인 커뮤니티 사이트를 통한 미술 감상 교육은 한정된 시간과 공간의 제약에서 벗어나 다양한 정보망을 통해 많은 작품을 접할 수 있으며, 지속적인 상호작용을 통해 정보를 교환하고 토론하여 자신의 느낌을 솔직하고 정확하게 표현하고 자유로운 의사소통으로 감상, 비평의 방법, 태도를길러주며, 학생들의 창의적 사고와 학습활동을 촉진시켜 학습목표를 효과적으로 달성하고 올바른 커뮤니티 문화를 통해 청소년의 정신적, 정서적, 신체적 건강과 삶의 질이 향상 시킬 수 있을 것으로 기대한다. 따라서 본 논문에서는 미술 수업의 학습목표를 달성하고 자기 주도적이고 적극적인 수업과 학생들의 흥미와 관심을 유도하여 수업의 능률과 질적 향상에 기여하고 올바른 정보통신 윤리의 준수와 게시판 문화를 확립하고자 ICT를 활용한 미술 수업을 모색하여 수업 방안을 제시해 보고자 한다. ICT를 활용한 수업을 통해 학생들이 작품 감상을 직접 체험하는 학습의 장을 마련함과 동시에 균형 있는 미술 감상 교육과 올바른 쌍방향 커뮤니케이션 문화를 통한 신체적, 정신적, 정서적 삶의 질 향상을 도모하고자 하며, 이를 위해서는 미술교육의 ICT 활용 방안에 대한 체계적이고 다양한 연구가 뒷받침 되어져야 할 것이다.; In the 21st century, which is known as the era of globalization, information orientation and diversification, the creativity and humanism of an individual became essential. The overall environment of the society is changing due to the rapid development in the information technology sector and these changes are accepted in the education sector as well. Problem behaviors of modern youth are becoming more diversified and rapidly evolving, following abrupt changes shown in the modern society and volatile characteristics shown during the adolescence period. Among these, a large number of problem behaviors were Internet related. The bad reply syndrome which is becoming a social issue can also be classified as a new type of problem behavior shown in modern youth. The fine arts education taught in schools where future members of the society is raised in such rapidly changes, should evolve in to a paradigm where the reformed education can adequately adopt to the information society while fostering creativity. In these flows, the modern fine arts education tends to treat learners not as a specialist but as a consumer or an entity who experiences aesthetic informations from the fine arts education. Moreover, the modern fine arts education, which emphasizes on the open mindedness and open education, tends to require teaching methods that provides opportunities for learners to experience aesthetic information rather than allowing them to learn the formal functions of the fine arts. Therefore, the fine arts education applied with the Information & Communication Technology(ICT) can be classified as an education method that has clearly reflected the new teaching and learning method required in the information orientation era. Application of ICT allows leaners to acquire large volume of resources, such as art appreciation materials, etc., from diversified fields and provides resources and aids for conducting advanced fine arts education related researches. Therefore, the study expects diversified and high quality fine arts education can be provided by utilizing these resources. The art appreciation education through online community sites allows learners to see large numbers of art works from diversified information network without time and spacial limitations. Also, leaners can exchange information through interactions and discuss about their feelings more accurately and freely and develop techniques and attitude in exchanging art appreciations. In addition, the study expects the art appreciation education through online community sites to promote creative thoughts of students in achieving the educational objectives and to improve mental, emotional and physical health of learners to raise their quality of life. Therefore, the study wants to propose a ICT applied fine arts education method to achieve the educational objectives of the fine arts, promote self oriented and active learning, promote quality and efficiency of the learning methods by inducing interests and attention of learners and to establish righteous information and communication ethics and bulletin board cultures. By conducting the ICT applied education, the students would be given an opportunity to experience art appreciation directly and improvement in mental, emotional and physical quality of life of students can be promoted by leading righteous two-way communication culture. Therefore the study recommends that a more systematic and diversified researches on the utilization of ICT in the fine arts education should be conducted to promote such benefits.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145787http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411390
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE