160 0

다문화 미술교육에 관한 예비ㆍ현직 미술교사의 인식도 조사 및 실태분석

Title
다문화 미술교육에 관한 예비ㆍ현직 미술교사의 인식도 조사 및 실태분석
Other Titles
An Investigational Study and Inspection Analysis on the Degree of Knowledge of Preservice Teachers and Present Teachers on the Multicultural Fine Arts Education
Author
홍은미
Alternative Author(s)
Hong, Eun Mi
Advisor(s)
김선아
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
다문화 미술교육의 실천을 위해서는 교사의 역할이 중요하다고 보고, 예비·현직 미술교사를 대상으로 다문화 미술교육에 관한 인식도 조사와 실태분석을 하였다. 이를 통하여 다문화 미술교육에서의 교사교육 방향을 제언하고자 하였다. 이에 본 연구에서는 첫째, 우리나라의 다문화 미술교육의 특성과 다문화 미술교육에서의 교사의 중요성을 중심으로 이론적 탐색을 하였다. 둘째, 본 연구자가 작성한 설문지를 통해 예비교사 97명과 현직 교사 153명, 총 250명의 유효설문 결과를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 현직·예비 미술교사가 인식하는 다문화 미술교육의 필요성은 무엇인가? 2) 현직·예비 미술교사의 다문화 미술교육에 대한 이해도는 어느 정도인가? 3) 현직·예비 미술교사의 다문화적 태도는 어느 정도인가? 4) 현직·예비 미술교사의 다문화교육의 효능감은 어느 정도인가? 5) 현직·예비 미술교사는 다문화 미술교육의 목표가 무엇이라고 생각하는가? 다문화 미술교육에 대한 인식도 조사 결과를 분석요약하면 다음과 같다. 첫째, 현직 미술교사의 경우 많은 수가 다문화 미술교육을 TV및 미디어를 통해서 접했으며, 다문화 미술교육에 대한 학문적 지식이 부족하였다. 둘째, 학문적 지식이 많다고 하여 곧 다문화 미술교육의 오해도가 낮다고 볼 수는 없다. 셋째, 현직 미술교사의 경우 다양한 문화적 배경을 가진 학생들의 증가에 따른 교사업무 부담을 느끼는 것으로 나타났다. 넷째, 현직 미술교사의 다문화교육의 효능감이 높게 나타났다. 다섯째, 다문화 미술목표에 관해서는 현직 미술교사가 좀 더 보수적으로 나타났다. 본 연구 결과 교사교육의 방향으로 다음을 제언할 수 있다. 첫째, 예비교사의 경우 다문화 미술교육에 대한 실질적인 이해를 위해서 교육실습시간이 증가하여야하며, 실습내용이 다양화될 필요가 있다. 둘째, 현직교사의 경우 다문화 미술교육에 대한 재교육의 기회가 제공되어야하며, 강의식보다는 학습자와의 실질적 접촉을 통한 체험적 연수가 필요하다. 셋째, 교사들의 다문화 미술교육에 대한 관심이 높은 만큼 교사들에게 실질적 도움이 될 수 있도록 질 높은 다양한 자료의 개발을 위한 연구가 활발히 진행되어야 한다. 다문화 미술교육에 대한 사회적 관심이 체계적인 다문화 미술교육의 성과로 나타날 수 있도록 좀 더 많은 연구가 이어져야 하겠다.; Under the presumption that the role of a teacher is crucial in practicing multicultural fine arts education, this research project set out to propose a direction in educating teachers in multicultural fine arts education by conducting an investigational study and inspection analysis of the degree of knowledge of multicultural fine arts education in preservice and present teachers. First, the author (or researcher) conducted a theoretical investigation of the characteristics of multicultural fine arts education and the importance of the role of teachers in teaching multicultural fine arts. Second, the researcher distributed a questionnaire to 250 participants, 97 preservice teachers and 153 present teachers, then analyzed the valid questionnaires from among all the collected questionnaires. The research problems set by the study are as follows: 1) What do preservice and present fine arts teachers identify as the essence of multicultural fine arts education? 2) What is the degree of multicultural understanding among preservice and present fine arts teachers? 3) What is the attitude of preservice and present fine arts teachers towards multiculturalism? 4) What do preservice and present fine arts teachers perceive is the efficacy of multicultural education? 5) What do preservice and present fine arts teachers think is the objective of multicultural fine arts education? The analysis of the results on the degree of knowledge on the multicultural fine arts education are as follows. First, a large number of present fine arts teacher were able to experience multicultural fine arts education through TV and media, while their scientific knowledge of multicultural fine arts education was low. Second, a person having much scientific knowledge does not mean that the person has less misunderstanding of multicultural fine arts education. Third, the present teachers often feel a burden in teaching students as the number of students with multicultural backgrounds increases. Fourth, the present fine arts teachers showed a higher efficacy of multicultural education. Fifth, the present teachers showed relatively conservative attitudes towards multicultural fine arts education. On the basis of the analyzed results of the study, the researcher proposes the following directions in preparing teachers. First, in raising understanding of multicultural fine arts education in preservice teachers, practical hours received by the preservice teachers have to increase, and the contents of the practical hours have to be diversified. Second, present teachers should be provided with the opportunity to receive retraining on multicultural fine arts, and this training should be reoriented to involve interacting with actual learners, rather than typical classroom lecture style training. Third, as the interest of teachers on the multicultural fine arts education is known to be high, an increasing number of research projects devoted to developing diverse, high quality teaching aids should be actively conducted to provide actual assistance to the teachers. Finally, a greater number of research projects should be conducted so that the social interest expressed in multicultural fine arts education can serve as a basis for baring fruitful results in developing systematic multicultural fine arts education programs.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145779http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411001
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE