323 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor전경숙-
dc.contributor.author이명희-
dc.date.accessioned2020-04-03T17:20:37Z-
dc.date.available2020-04-03T17:20:37Z-
dc.date.issued2009-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145777-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410939en_US
dc.description.abstract음악교육 중 비중 있게 다루어져야 할 부분 중 하나가 듣기영역이기에 많은 음악활동 중 감상교육을 선정, 그 중 본 논문은 고등학교 음악 감상 수업에서 근현대음악을 지도하는 방법에 대해 연구하였다. 바로크음악은 1600년경-1750년경에 나타난 음악으로 약 150년 지속되었고, 고전음악은 18세기중반-19세기 초반까지 약 70-80년 지속되었다. 낭만음악은 19세기초반-19세기후반까지 나타났으며, 근대 및 현대음악은 19세기후반에 시작되어 현재까지 계속되고 있다. 그러나 근대 및 현대음악이 이렇게 가장 긴 시대를 지나옴에도 불구하고 현 고등학교 음악 교과서 감상 영역에는 고전·낭만시대의 음악이 가장 많이 다루어지고 있다. 그리하여 본 논문에서는 학생들이 현재 살아가고 있는 이 시대와 좀 더 근접해있으며 오늘날 현대음악이 있기까지 많은 과도기적 양상을 보인 근현대음악을 연구의 범위로 제한하고, 후기 낭만음악과 현대음악 사이의 연결이 가능하게끔 하는 교육방법을 연구함으로써 현대음악 접근에 대한 거부감을 줄일 수 있도록 하였다. 근현대음악 중에서 고등학교 음악 교과서에 다뤄지고 있는 세 곡을 선정하여 각 곡에 대한 학습지도안을 작성하였다. 본 논문에서 다루어진 곡은 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’, 라벨의 ‘볼레로’와 드뷔시의 ‘목신의 오후에의 전주곡’이며 리히터가 제시한 음악교육 방법 중 감상학습에 관련된 감상 방법, 활동 방식, 기술 행위를 위주로 한 감상학습법을 연구방법으로 취했다. 즉, ‘전람회의 그림’에서는 음악을 듣고 느낌을 그림으로 표현하고, ‘볼레로’에서는 음악을 듣고 볼레로의 주제를 학생들이 직접 악기로 연주하면서 작품의 내적주제인 구조적 크레센도를 체험하도록 하였다. 마지막 ‘목신의 오후에의 전주곡’에서는 음악을 감상하며 느낌을 시적 언어로 표현하도록 하였다. 이렇게 음악을 감상하는 방법에 있어서 그림과 악기연주, 시적 언어표현 등의 종합예술방식을 취함으로서 심미적 활동을 통해 음악을 마음으로 느끼고 생각하며 그것들을 자신의 방법으로 표현할 수 있도록 하였다. 이 방법들을 기초로 하여 학생들로 하여금 근현대음악에 대한 거부감을 줄이도록 하고 더 나아가서 스스로 근현대음악 감상 학습을 이룰 수 있기를 바란다. 그러기 위해서 앞으로는 근현대음악에 대한 교사들의 더 많은 연구와 교육의 시도가 이루어져야 할 것이다. 본 연구의 내용이 현 고등학교 음악 감상수업에서 교사와 학생에게 많은 도움이 되길 바란다.; Listening is one of important parts in music education, and thus, the present study chose appreciation education among diverse musical activities and examined particularly how to teach modern and contemporary music in high school music appreciation class. Baroque music appeared in around 1600 and continued for about 150 years until 1750, and classical music continued for about 70~80 years from the mid 18^(th) century to the early 19^(th) century. Romantic music was from the early 19^(th) century to the late 19^(th) century, and modern and contemporary music started from the late 19^(th) century and has been continuing until now. Despite the long history of modern and contemporary music, however, the appreciation part in current high school music textbooks deal with classical and romantic music most frequently. Thus, the present study limited its scope to modern and contemporary music, which is closer to the present and has shown many transitional patterns until the birth of contemporary music, and looked for a teaching method that links post-romantic music and contemporary music in order to facilitate students’ approach to contemporary music. We selected three pieces of modern and contemporary music from high school music textbooks, and made a teaching plan for each piece. The music discussed in this study were Mussorgsky’s ‘Pictures at an Exhibition,’ Ravel’s ‘Bolero,’ and Debussy’s ‘Prelude l’apres-midi d’un faune.’ In addition, among music education methods proposed by Richter, the appreciation learning method focused on appreciation skill, activity types, and descriptive behaviors was adopted as research method. That is, with ‘Pictures at an Exhibition,’ the students listened to the music and expressed their feeling by drawing pictures. With ‘Bolero,’ they listened to the music and played the theme of ‘Bolero’ with musical instruments for experiencing the structural crescendo, which is the internal theme of the music. Lastly, with ‘Prelude a l’apres-midi d’un faune,’ they expressed what they felt in appreciating the music in a poetic language. In this way, the students used different genres of art including drawing, instrument playing, and poetic expression as music appreciation methods, and through such aesthetic activities, they felt and thought music in their heart and expressed it in their own way. These methods may help students approach modern and contemporary music easily, and furthermore, facilitate their learning of modern and contemporary music appreciation. For this, moreover, further research and education on modern and contemporary music should be executed by teachers. We expect that the results of this study may be helpful to teachers and students in current high school music appreciation class.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title근현대음악 감상 지도방법 연구-
dc.title.alternativeA Study on How to Teach the Appreciation of Modern and Contemporary Music : for High School Music Courses-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이명희-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Myoung Hee-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department예체능학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation음악교육 전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE