114 0

동계 스포츠 참여자의 강습 전ㆍ후 관여도가 재참여에 미치는 영향

Title
동계 스포츠 참여자의 강습 전ㆍ후 관여도가 재참여에 미치는 영향
Other Titles
The Study on Influence of Retaking Winter Sports for those of Who Had Involved as a Winter Sports Participation previously
Author
이미경
Alternative Author(s)
Lee, Mi-Kyung
Advisor(s)
오상덕, 최창국
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 동계 스포츠 참여자의 강습 전ㆍ후 관여도가 재참여에 미치는 영향의 관계를 규명하기 위한 것으로 동계스포츠 강습 참여자들을 대상으로 강습 참여자의 다양한 욕구 및 기대수준에 부응하는 동계스포츠의 대중화를 위한 이해를 넓히고 실천적인 측면에서 유용한 정보 제공을 위하여 기초자료를 얻기 위한 목적으로 연구를 수행하였다. 본 연구의 대상은 강원지역을 중심으로 스키 200명, 스노보드 200명 총 400명의 강습 참여자를 선정하였으며, 연구방법은 자기평가기입법(self-administration method)으로 강습 전에 조사자의 특성과 기대가 포함된 ‘강습 전’의 설문지를 작성하여 각자보관토록 하였으며, 강습 후 강습성과, 강습 만족도, 재참여가 포함된 ‘강습 후’의 설문을 작성하도록 하였다. 조사도구로 설문지를 이용하였고, 본 연구의 목적에 부합되도록 수정·보완하였다. 설문지의 신뢰도를 검증하기 위해 내적일치도 계수인 Cronbach's α를 이용하였다. 연구의 가설을 검증하기 위해 t검증(t-test)과 다중회귀분석(Multiplere gression)과 같은 통계방법을 이용하였다. 각 가설의 유의수준은 p=.05에서 판단하였다. 이상의 연구절차와 연구방법을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 1. 동계 스포츠 참여자의 강습 전과 강습 후의 관여도 차이 검증은 t-test를 실시한 결과, 강사지식은 스포츠 기술은 강습 전보다 강습 후 느끼는 관여도가 차이(P<.006)를 나타냈으며, 지도방법은 강습 전보다 강습 후 느끼는 관여도가 차이(P<.001)을 나타냈고, 스포츠 기술은 강습 전보다 강습 후 느끼는 관여도가 차이(P<.000)를 나타냈다. 2. 동계스포츠 참여자의 강습 후에 따른 관여도에 미치는 영향은 다중회기분석을 실시한 결과, 강습재미, 결정만족, 참여만족에 유의한 영향을 미쳤다. 동계스포츠 강습재미에 관한 관여도 요인은 강사지식(p<.000)과 스포츠 기술(p<.014)면에서 통계적으로 유의한 영향이 나타났다. 결정만족에 관한 관여도 요인도 강사지식(p<.000)과 스포츠 기술(p<.002)면에서 통계적으로 유의한 영향이 나타났다. 참여만족에 관한 관여도 요인은 강사지식(p<.002)과 스포츠 기술(p<.000)면에서 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 3. 동계스포츠 참여자의 강습 후에 따른 관여도가 재참여 여부에 미치는 영향은 재참여 행동, 강사고려, 강좌추천에 유의한 영향을 미쳤다. 동계스포츠 참여자의 재참여 행동의 관여도 요인은 강사지식(p<.070), 슬로프 구조(p<.037)면에서 통계적으로 유의한 영향이 나타났다. 동계스포츠 참여자의 강사고려에 관한 관여도 요인은 지도방법(p<.006), 친분도모(.059), 주변환경(0.33)면에서 통계적으로 유의한 영향이 나타났다. 동계스포츠 참여자의 강좌추천의 관여도 요인은 강사지식(p<.008)면에서 유의한 영향이 나타났다.
The purpose of this study is to discover the influence of retaking winter sport lesson for those who had involved as winter sports participant previously. Therefore, this research is to investigate and analyze the motive to participate and difference of satisfaction depending on background variance of winter sports lesson. Based on the result, we may earn the basic data to provide practical information and extend understanding of winter sport lesson by fulfilling various desires and expectations of the participants in winter sports lesson for popularization of winter sport lesson. The samples were drawn from the participants of winter sports lesson 2008 in Gangwon region- two hundred people from skiing and two hundred people from snowboarding. The method which was used in the study is self-administration method. The questionnaires were sent out to those of participants to fill in before the lesson, and then to fill in after the lesson at the end of lesson. The tool of measurement was questionnaire and it was organized and complemented by modification for this purpose of study. To achieve the purpose of this study, T-test and multiple regression analysis were used. Each hypothesis were examined at the significance level of P=0.05. Basis upon the results of the study, the conclusion are as following: 1.There were differences in the participants due to the demographic variables before and after taking their winter sport lesson. -The meaningful demographic variables to the participants who take winter sports lesson are sex, age, job, course and level of the course. -There were relative differences in the participants depend on the knowledge, guiding technique and guiding method of the demonstrator. -As the result, the guiding technique of the demonstrator is the factor which affects the participants the most. The satisfaction of the participants is much higher after taking lesson, regarding the guiding method of the demonstrator as well as their sport knowledge. 2.There were relative differences in the participants depend on their interest and self-satisfaction of decision and participation before and after taking their winter sport lesson. - The demonstrator’s knowledge and sport technique affect the interest and self-satisfaction of decision and participation of the winter sport lesson. The knowledge of the demonstrator is the factor that the most influence. - The technical skill of the demonstrator affects and satisfies the participant with their skill. 3. The influences of retaking winter sport lesson, for those who had involved as winter sports participant previously, are mostly depend on the demonstrator, course and willingness. - The involvement of the participant affects whether to retake the lesson and among the downstream of influences, the interest and self-satisfaction of the lesson affect whether to retake the winter sport lesson. - The factors which affect the demonstrator are his or her guiding skill, sport technique, other environment and humanity. As the result, there were differences due to the involvement of participant, whether to retake winter sport lesson, for those who had involved as winter sports participant previously.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145765http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411043
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE