118 0

중국어 문법교육의 방안 연구

Title
중국어 문법교육의 방안 연구
Other Titles
A Study on the Plans for Chinese Grammar Education : With a focus on adult beginners and middle and high school students
Author
문지영
Alternative Author(s)
Moon, Ji Young
Advisor(s)
이금희
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
과거 문법교육에 치우친 외국어 학습의 병폐로 인하여 문법교육이 외국어교육을 저해하는 요소로 간주되어, 현재는 중· 고등학생을 대상으로 하는 학교중국어나 성인을 대상으로 하는 학원중국어 모두 문법교육을 기피하고 의사소통 중심의 교육으로 진행되고 있다. 특히 고등학교 중국어의 경우 제6차 교육과정에서 제7차 교육과정으로 전환하는 과정에서 문법교육을 배제한 의사소통 중심의 교육으로 대전환을 시도하였는데, 그로 인하여 학습자의 언어응용능력이 현저히 부족해지는 결과를 낳았다. 또한 성인의 초급학습자를 대상으로 한 사설 교육 시설에서도 마찬가지로 이러한 의사소통 능력 교육의 일환으로써 초급학습자에게 회화교육을 집중 실행하고 있으나, 조기에 중국어를 포기하는 학습자들의 수는 여전히 적지 않다. 이로 인해 성인 중국어 초급학습자와 중· 고등학생 중국어 학습자를 위한 맞춤식 문법교육의 확립이 시급하다고 본다. 그러나 과거의 문법지식을 묻는 입시위주의 문법교육 방식은 현재의 의사소통 능력중심의 교육취지와는 거리가 멀다. 무엇보다도 의사소통 능력을 증대시키고, 언어응용력을 키우기 위한 문법교육이 적절히 이루어지는 게 중요하다. 따라서 제1장에서는 중· 고등학생과 성인 초급학습자의 중국어 의사소통 능력 향상을 위해 그 동안 경시되어 왔던 문법교육을 적극 활용해야 함을 주장하며, 그들을 위한 문법교육의 방법을 앞으로 제시할 것임을 알린다. 제2장에서는 문법교육의 이론적 배경으로써 문법교육의 목표와 찬반론, 그리고 교육방법을 제시한다. 제3장에서는 현재 시중에 통용되고 있는 한국어 문법서 10종을 분석해 보고 중· 고등학교의 교과서 내용도 분석해 현행 교재의 문법 설명 내용을 살펴본다. 또한 문제점이 있는지 알아본 후 그에 따른 중국어 문법교육의 나아갈 길을 주장한다. 제4장에서는 초급학습자의 실제 문법오류를 제시하고, 오류가 특히 빈번했던 문법사항들이 현행 교재에서는 어떻게 설명이 되어있는지 제시한 후에 해당 문법사항을 어떻게 가르치면 효율적일지 그 구체적인 예를 제시한다. 그리고 제5장 결론에서는 거시적인 관점에서 살피어 볼 때, 조기유학으로 인한 사회적 문제의 방지와 국가경쟁력 제고를 돕기 위한 측면으로 문법교육은 어학교육에 있어 필수적인 존재가 되어야 한다고 다시 한 번 피력한다. 결국 문법지식을 위한 문법교육이 아닌, 의사소통을 돕기 위한 실용적인 문법교육이 이루어져야 한다는 것이 본고의 최종적 논지이다.
The evil practice of grammar-centered foreign language study in the past created a perception that grammar education was actually an obstacle to foreign language education. As a matter of fact, today grammar education in Chinese is avoided by middle and high school and private language academies for grownups as they focus on communication-based teaching. In high school Chinese, especially, there was a huge shift to communication-based education without grammar teaching in the Seventh Curriculum. As a result, learners have become considerably short of the application abilities. Things are about the same with private language institutions for adult beginners
following the shift, they concentrate on conversations teaching beginners. Despite all those changes, however, the number of Chinese learners that give up Chinese study at an early stage continues to be high, which calls for an urgent need for customized grammar education for adult beginners and middle and high school students that try to learn Chinese. But it should also be noted that the old practice of grammar teaching that's around the college entrance exam is far from the purport of today's communication-based education. Thus it's important to strike harmony between communication skills and grammar teaching to improve language application skills. Chapter 1 claims on the active utilization of grammar education, which has been neglected so far in order to help middle and high school students and adult beginners improve their communication skills and indicates that specific methods of grammar education for the groups will be suggested later. Chapter 2 presents the theoretical background of grammar education and discusses the goals, pros and cons and methods of grammar education. Chapter 3 analyzes ten Chinese grammar books in the market and the middle and high school textbooks to examine the parts that explain about grammar. After investigating if they have any problems, the investigator suggests directions for Chinese grammar education. Chapter 4 identifies grammar errors made by beginners, examines how the teaching materials explain about the grammar items whose errors are frequently made, and provides specific examples of efficient grammar teaching. And Chapter 5 provides a conclusion and once again stresses that grammar education should be an essential part of language education to prevent social issues caused by studying abroad at an early age and help to increase the nation's competitive edge from a macroscopic perspective. The final argument of the study is that grammar education should pursue practical nature to help with communication instead of grammar knowledge.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145759http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411603
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE