219 0

수용이론을 적용한 소설교육 방법 연구

Title
수용이론을 적용한 소설교육 방법 연구
Other Titles
The study of novel education method by application of reception theory :
Author
홍의정
Alternative Author(s)
Hong, Ui-Jeong
Advisor(s)
김미영
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고의 목적은 창조적인 문학체험을 영위할 수 있도록 하는 소설교육 방법의 구체화를 마련하는데 있다. 수용이론의 접근을 통하여 학습자가 능동적으로 소설교육에 참여할 수 있는 방안을 모색하려 한다. 소설교육의 교수 - 학습 내용을 적용시킬 수 있는 작품 채만식의 「치숙」을 통해 현장에서 적용시킬 수 있는 틀을 마련하고자 한다. 수용이론이란 ‘작가-텍스트-독자’라는 문학 현상 가운데 고려되지 않았던 독자에게 초점을 두는 문학이론이다. 수용이론은 독자중심의 문학으로 텍스트와 독자의 상호작용을 통해 해석하고 의미를 찾는다는 관점에 잘 부합한다. 독자는 기대지평을 통하여 텍스트의 빈자리(불확정성)를 제거해 나가는 창조적인 ‘구체화’과정을 거친다. 텍스트의 이해는 독자에 의하여 주도적이고 창의적으로 행해지는 개방성을 지니며 독자의 다양한 의미 파악이 허용된다. 이는 제 7차 교육과정에서 중점적으로 다루는 학습자의 체험 강화와 자발성 강조라는 측면에서 인간중심 교육으로의 교육학적 추세와도 결부된다. 독자가 문학텍스트 속에 표현된 상상의 대상을 구성해 나가는 조건이 되는 텍스트의 구상과 기획, 견해 등을 ‘도식화된 견해’라고 말한다. 이러한 문학텍스트의 구체화 과정을 거치면서 독자의 능동적인 역할이 강조된다. 또한 독자의 주체적 독서과정 및 텍스트와 독자 그리고 교사의 상호작용은 문학교육과 부합한다. 본고에서는 구체적으로 채만식 소설 「치숙」을 중심으로 문학텍스트의 구체화와 소통과정을 제시해 보았다. 대상은 고등학교 1학년이며, [계획·진단 단계 - 지도 단계- 평가·내면화 단계]의 3단계로 설정하였다. [계획·진단 단계]에서는 교수-학습 목표를 설정하고 사전지식을 진단하는 과정을 제시한다. [지도 단계]에서는 텍스트에 대한 개괄적인 접근에서 텍스트에 대한 분석적·종합적 접근을 수용이론을 적용하여 살펴보았다. [평가·내면화 단계]에서는 텍스트의 상호성을 확대하여 보고, 개인별 체험을 심화하여 수용텍스트를 써보는 과정을 주안점으로 두었다. 평가는 종합적인 영역에서 검토되어야 한다.; This thesis is about learner attend to novel education in active and voluntary by approaching accommodation theory. So the object is concretization of novel education which can administrate creative literature experience. For make the model of application to actual spot,「Chi-Suk」written by Chae Man Shik will be used. Accommodation theory is focused on reader which is not consider in literature situation. This theory is interpretation and find the meaning by interacting with text and reader. The reader pass through creative concretization progress to eliminate text's empty place(uncertainty). The understanding of text has active and creative openness which is done by reader and allow to grasp the reader's variety meaning. This is same trend of education which is emphasize of learner's experience consolidation and voluntary in the 7th education course. ‘Schematiztion view’ is Concreteness, planning and opinion of text which is conditions of reader's expression imagination in literature text. The concretization progress of literature text emphasize the reader's active role. And reader's active reading, text, reader and teacher's interaction are same with literature education. This thesis suggest about concretization and communication progress of literature text by focusing on「Chi-Suk」written by Chae Man Shik. The objecy is freshman in highschool and there are three steps. [Planning, Diagnosis step - Coaching step - Valuation, Internalization]. [Planning, Diagnosis step] set up professor-learning object and suggest the progress of diagnosis private knowledge. In [Coaching step] analytic and total approching about text in general way about text by apply to accommodation theory. [Valuation, Internalization] step extend mutuality of text and focus on using accommodation text by improving individual experience. Valuation investigate in total field.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145752http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411266
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE