교사의 흡연예방교육에 대한 신념, 태도 및 실천의도

Title
교사의 흡연예방교육에 대한 신념, 태도 및 실천의도
Other Titles
Belief, attitude and practice intention about smoking prevention of teachers
Author
김호정
Alternative Author(s)
Kim, Ho-jung
Advisor(s)
김윤신
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 성인에 비해 높은 청소년흡연율증가 및 흡연시작연령의 저연령화로 인한 청소년흡연문제는 우리나라의 심각한 사회문제의 하나로 대두되고 있어, 학교에서의 흡연예방교육의 정착 및 학교생활 속에서의 지도가 절실히 요구된다. 특히 학교에서의 효과적인 청소년흡연예방교육을 위해서는 일부교사만이 아닌 학생과의 접촉시간이 많은 담임 및 일반과목교사 등 모든 교사들의 적극적인 관심과 실천이 중요하다. 이에 본 연구는 초·중·고등학교 일반교사의 청소년흡연예방교육에 대한 실태를 알아보고, 계획된 행위이론(Theory of Planned Behavior, TPB)의 개념을 적용하여 초·중·고등학교 일반교사의 흡연예방교육에 대한 신념, 태도 및 실천의도를 파악함으로써 학교급별의 특성에 따른 학교에서의 효과적인 흡연예방교육을 위한 기초자료를 마련하고자 한다. 연구대상은 경기도 지역의 공립 초·중·고등학교 중에서 임의표출한 26개 학교에 근무하는 일반교사 776명에 대한 설문지를 분석하였고, 자료수집기간은 2008년 9월 22일부터 2008년 9월 30일까지였으며, 통계처리는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 평균검증, Anova, Chi-Square, 상관관계분석 및 회귀분석 등을 실시하였다. 본 연구에서의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 흡연예방교육에 대한 교사의 신념과 흡연경험, 흡연예방교육관련 연수경험 및 개인수준의 흡연예방교육 실천경험은 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 흡연예방교육관련 연수경험이 있는 교사가 개인수준의 흡연예방교육실천에 적극적으로 참여하였다. 또한 흡연예방교육에 대한 교사의 신념, 태도 및 실천의도는 학교급별에 따라 유의한 차이가 있었고, 본 연구에서의 흡연예방교육에 대한 일반교사의 실천의도는 전반적으로 약간 낮은 정도의 적극적인 경향을 나타내었으며, 실천의도의 적극성과 교사의 신념간은 유의한 차이가 있었으나 학교급별 간에는 유의한 차이가 없었다. 한편, 계획된 행위이론(Theory of Planned Behavior)의 구성개념인 흡연예방교육에 대한 교사의 실천의도와 행위태도, 주관적 사회규범 및 지각된 행위통제는 정적인 상관관계를 보였고, 각각의 구성개념 상호간에도 정적인 상관관계가 있었으며, 교사의 흡연예방교육 실천의도에 영향을 미치는 세 독립변인인 행위태도, 주관적 사회규범, 지각된 행위통제는 교사의 흡연예방교육 대한 실천의도를 22.7% 설명하였다. 이상의 연구결과를 통해 효과적인 청소년흡연예방교육을 위한 모든 교사들의 적극적인 관심과 실천이 이루어지기 위해서는 학교급별에 따른 특성을 고려한 일반교사들의 흡연예방교육에 대한 긍정적인 인식의 확산과 교사연수프로그램 및 시청각교재 개발 등 다각적인 방안이 모색되어야 할 것이다.; Due to the high smoking rate in teenagers, more than that of adults, and the lowering of the age of smoking, the smoking issue has become a serious social problem in our country as of late. That is why the settlement of smoking prevention education and guidance in school life are desperately required. Especially for effective smoking prevention education for teenagers in school, not only a few teachers, but also class teachers and others who have much contact time with students, should be actively concerned about the education. Therefore this study investigates the actual conditions of elementary, middle and high school-teachers' smoking prevention education for teenagers, and applies the concept of Theory of planned behavior to complete the basic data of effective smoking prevention education in schools with each property through grasping the belief, attitude, and intention to practice teachers' smoking prevention education. Investigated are 776 teachers of 26 schools by random selection, from public elementary, middle and high-schools in Kyunggi-province. The questionnaires collected from Sep. 22, 2008 to Sep. 30, 2008 are used for analyzing. The statistical treatment uses the SPSSWIN 12.0 program, and includes frequency analysis, average test, Anova, Chi-Square, correlation analysis and regression analysis etc. The research results are as followings. The belief of teacher's smoking prevention education, training experience related to smoking prevention education and individual practice experience of smoking prevention education showed a meaningful difference statistically. Teachers who had training experience related to smoking prevention education participated in the practice of the education at the individual level. Similarly the belief, attitude, and intention to practice prevention education, showed a meaningful difference according to each school. Teachers' intention to practice smoking prevention education in this research generally showed a somewhat low-level of active tendencies. There was a meaningful difference between the positiveness of intention to practice and teachers' belief, but there was no meaningful difference among schools. Meanwhile teachers' intention to practice, behavioral attitudes, subjective social norms and perceived behavior control in smoking prevention education, which are constructs of theory of planned behavior, showed static correlation and as did each construct. Three independent change factors: behavior attitude, subjective social norm and perceived behavior control, which influence teachers' intention to practice smoking prevention education explained teachers' intention to practice smoking prevention education - 22.7%. Through the research results, various solutions such as disseminating spreading teachers' positive understanding on smoking prevention education, teachers' training programs and development of audio-visual materials considering each schools' properties, should be searched for to attract teachers' active interests and their practice for effective smoking prevention education for teenagers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145707http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410910
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE