60 0

제 7차 수학과 교육과정에서 원의 성질에 관한 탐구활동 연구

Title
제 7차 수학과 교육과정에서 원의 성질에 관한 탐구활동 연구
Other Titles
Study on the Inquiry Activity of the Property of Circle in the 7th Mathematics Education Curriculum
Author
이진영
Alternative Author(s)
Lee, Jin Young
Advisor(s)
장주섭
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 새롭게 적용될 제 7차 교육과정 개정안의 수학 교과서 편찬에 앞서, ‘원의 성질’단원의 도입부에 바람직한 탐구활동을 제시하였다. 이를 위하여 우리나라 제 7차 교육과정 수학 교과서 5종과 미국 수학 교과서 2종의 단원 도입 부분에 있는 탐구활동을 실생활 소재의 활용 및 구체적 조작물이나 학습 기자재의 활용 여부, 토론, 활동학습의 가능 여부 등을 분석하였다. 그리고 이 분석 결과를 바탕으로 활동주의 교육이론을 적용한 학습자의 활동 중심의 탐구활동 개선방안을 원의 성질 단원을 중심으로 제시하였다.
This study proposes improved inquiry activity methodology about introduction part of the Property of Circle before newly being applied to the revised bill of 7th Education Curriculum. In order to develop this methodology, inquiry activity in seven mathematics text books in Korea and the United states of America has been analyzed about making use of practical material in real life, inventible material in the concrete, and learning tools as well as discussion and learning activity. Therefore, based on the results of analysis, we suggest improved inquiry activity methodology by applying education theory of activism.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145706http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411575
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE