558 0

推論的 접근을 통한 디자인 경영 戰略에 관한 연구

Title
推論的 접근을 통한 디자인 경영 戰略에 관한 연구
Other Titles
A study on the Strategy of Design Management through the Deductive Access : mainly focused on product differentiation strategy
Author
한동인
Alternative Author(s)
Han, Dong-In
Advisor(s)
한정완
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
브랜드는 단순히 경쟁사와 차별화하는 역할뿐 아니라 기업의 가치를 평가하는 핵심 요소로 등장하게 되었다. 특히 국제적인 인지도를 보유한 브랜드는 상품 경쟁력을 갖추기 위해 브랜드의 가치 향상과 브랜드 아이덴티티를 확보한 신상품을 개발하기 위한 경영 전략을 제시하고 있다. 최근 캐릭터 산업은 황금 알을 낳는 사업, 고부가가치 산업이라는 말로 화려하게 포장되어 세대간의 이목을 집중시키고 무수히 많은 캐릭터 업체가 우후죽순 창업되고 있으며, 대다수의 기업들이 고전을 면치 못하고 있다. 이러한 이유는 상품 판매를 중심으로 하는 국내 기업들이 자체적인 캐릭터를 개발하기 보다는 마케팅 커뮤니케이션이 원활한 미국, 일본 등 인지도가 높고 유명한 캐릭터를 그대로 사용한다는 것이다. 이러한 해외 유명 캐릭터를 사용하는 것이 빠른 시간에 효과를 볼 수 있으며 수익성도 높일 수 있다는 생각 때문이다. 이러한 상황에서 국내 캐릭터 브랜드의 인지도를 높이기 위한 전략적 방안을 찾기 위한 노력이 필요하다. 기업의 경우 유명 캐릭터를 손쉽고 빠르게 상품에 활용하여 수익성을 높이는 악순환을 막기 위해서는 지금의 문제를 극복하고 타개(打開) 할 전략과 정책을 고려해 볼 필요가 있다고 판단된다. 특히 국내의 경우, 해외 유명 캐릭터의 독점 판매와 브랜드 인지도를 극복하기 위해 구매자들을 대상으로 캐릭터 상품에 대한 인지도를 파악하고, 국내시장에서 성장 가능한 캐릭터 상품을 연구대상으로 선정하여, 본 조사를 실시하였다. 또한 소비자가 구매하는 것은 상품이나 서비스를 통해 얻어지는 만족감뿐만 아니라, 상품이 갖는 이미지를 통해 형성되어 있는 욕구 충족의 혜택이 크다. 이러한 상품의 이미지를 결정하는 캐릭터의 이미지가 일반 소비자에게 구매 동기와 판단 기준이 되기 때문에 유형과 무형의 이미지를 분석하고 파악하여, 차별화된 상품을 제시할 수 있다. 그리고 효과적인 이미지의 전달은 브랜드 가치의 상승 효과를 이루게 한다. 결국 기업은 캐릭터가 주는 이미지를 통하여, 브랜드 가치와 브랜드 아이덴티티를 향상시킬 수 있다. 본 연구에서는 국내 구매자들을 대상으로 하여 성공캐릭터와 연구대상 캐릭터의 비교분석을 통한 추론적 결과를 종합적으로 해석하여 국내 캐릭터 상품의 세대별 차별화된 전략을 제시하였다. 즉 연구 대상인 캐릭터 브랜드의 현 상황을 파악하고, 비교분석하여 보다 전략적인 방향을 제시하는 것이 연구의 핵심이다. 그리고 논리적이며, 체계적인 분석단계를 거쳐 그 추론의 결과를 바탕으로 차별화 상품 전략을 제시함으로서 디자인 경영 전략을 수립할 수 있다. 이는 국내 캐릭터 브랜드의 질적 향상과 시장 경쟁력을 높여 캐릭터 산업의 경쟁적 우위를 확보할 수 있고, 향후 신규시장 진출과 블루오션(Blue Ocean)시장 개척에 유효하다고 판단된다. 특히 연구 대상을 ‘블루베어’로 선정한 것은 국내 캐릭터 시장에서 해외 캐릭터 상품의 의존도가 매우 높은 브랜드임에 착안하였다. 현재 국내에서 성공한 국내·외 성공 캐릭터들을 대상으로 하여 소비자들의 인지도를 제고하고, 조사 분석하여 캐릭터 브랜드 활성화를 위한 차별화된 상품 전략을 수립하였다. 이는 유사 브랜드의 선례로서 경영 전략의 기틀을 마련하는데 있다.; Brand has become the core element not only for differentiating against competitors but also evaluating the value of a company. International branded companies are introducing new products to increase the brand value, brand identity, and product competitiveness. Recent character businesses have been spoken as highly value added industry, highly profitable industry to invest with many new entrants although most new entrants do not meet the expectations. This unexpected under go of highly profitable industry caused by use of well marketed characters from the United States and Japan. The use of popular characters could help industry to grow faster and it could make more profit than developing new character. Strategic plan is needed to increase domestic character brand recognition in these situation. When a company wants to stop vicious circle of making profit by using characters easily in products, they need to overcome the present problem and come up with strategy and policy. For instance, in domestic market, we have researched on recognition of character products from customers, and selected possible growing character products in domestic market, to overcome exclusive sales and brand recognition of foreign popular characters. When customers purchase, there are fulfillment of wants from the image created from product, not only satisfaction from product and service itself. because these character image which makes product image, concerns purchase motivation and standard of judgment to customers, we analyze and catch tangible and intangible image to provide differentiated product. From current research, we have provided differentiated strategy of domestic character product from each generation by analyzing from results of comparison of succeeded character and research character targeting domestic customers. Guiding strategic direction is the key of this research by understanding and comparing current target research character. And we can set up design management strategy by presenting differentiated product strategy which increases competitive power and recognition from logical and organized analysis. It’s meaningful as the preceding case study to secure competitive superior in character business by increasing quality of domestic brand and competitiveness. Further, it has potential for pathfinding a new market and open up a future of blue ocean market. Especially we have selected ‘blue bear’ as a study objective is because we have paid attention that domestic character market is dependent on foreign characters. which let us to choose succeeded domestic and foreign character as a object to improve customer recognition analysis and to plan differentiated product strategy for character brand. This could be precedent of similar brand setting key to management strategy.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145583http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411705
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN(산업디자인학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE