외국인 관광객을 위한 지하철 관광 정보 디자인 연구

Title
외국인 관광객을 위한 지하철 관광 정보 디자인 연구
Other Titles
A Study of Subway Tour Map Design for Foreign Tourists : Focusing on Seoul Subway Map
Author
임정은
Alternative Author(s)
Im, Jung Eun
Advisor(s)
송지성
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날의 관광산업은 세계 총고용의 8.6%, GDP의 10.9%를 차지하는 거대산업으로 세계여행관광협의회(WTTC)는 관광산업이 석유, 자동차 선업과 함께 세계 3대 산업의 하나로 성장할 것으로 전망하고 있다. 세계 관광기구(UNWTO)에 의해 발표된 ‘Tourism 2020 Vision'의 장기 전망에 따르면, 전 세계 국제관광객수는 연평균 4%이상 성장하여 2010년에는 10억 5천만 명, 2020년에는 16억 명에 이를 것으로 전망 하고 있다. 그러나 우리나라의 관광산업은 해마다 관광수지 적자가 지속되는 등 주변국에 비해 경쟁력이 뒤지는 실정이다. 관광산업의 경쟁력을 제고하기 위해서는 관광자원, 관광시설, 관광서비스 등 관광산업의 각 요소를 발전시켜 나가는 방안을 생각할 수 있다. 본 연구에서는 관광시설 특히, 교통수단의 활용도를 제고할 수 있는 방안을 연구하기로 한다. 이는 관광인프라 등 시설 확충과는 달리 많은 시간이나 자원을 들이지 않고도 기존의 시설을 활용하여 높은 효과를 거둘수 있기 때문이다. 한국을 방문하는 외국인들이 주로 이용하는 교통수단으로는 지하철을 꼽을 수 있다. 지하철은 목적지까지 정확하게 이동할 수 있고 이용하기도 편리할 뿐만 아니라, 문화, 경제, 상업의 권역도 지하철역을 중심으로 형성되어 있어 여행객들에게 인기가 높다. 특히, 서울의 경우 시내 주요 관광지에 대한 접근성이 높을 뿐만 아니라 가격 또한 저렴하여 외국인 여행객들에게 많이 이용되고 있다. 그러나 현재의 서울 지하철 노선도는 내국인을 대상으로 만들어졌기 때문에 관광을 목적으로 이용하는 외국인에게는 이용에 불편한 점이 많다. 즉, 현실적으로 관광객들에게 필요한 역은 그렇게 많지 않으나 현행 서울 지하철 노선도에는 외국인 관광객을 위한 관광 정보를 충분히 제공하지 못한 채 300개가 넘는 역이 표시되어 있다. 이와 같이 불필요하게 많은 양의 정보를 제공할 경우 필요한 정보를 빠른 시간에 습득하는 것이 어렵게 된다. 이로 인해 외국인들이 필요한 정보를 적기에 파악하지 못하게 되어 서울을 제대로 관광하지 못하게 되고 결과적으로 서울을 방문한 관광객들의 재방문 창출이 어려워 질 수도 있다. 이러한 지하철 노선도는 접근성이 높은 지하철의 활용을 어렵게 하여 관광산업에도 좋지 않은 영향을 미칠 수 있을 것으로 보인다. 따라서, 본 연구에서는 효율적인 관광정보를 시각적으로 제공할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 우선 서울을 방문하는 외국인 관광객의 관광 패턴을 방문 목적, 여행 형태, 관광객의 거주국에 따라 분석하였다. 이를 통해 외국인 관광객들이 서울의 관광정보를 쉽게 습득할 수 있도록 정보를 관광객의 국적, 여행 기간, 관광 유형에 따라 분류하였다. 첫째, 우리나라를 방문하는 외국인의 주요 사용언어(중국어, 일본어, 영어)별로 별도의 지하철노선도를 제작하여 외국인들이 쉽게 지하철 관광 안내도에 접근 할 수 있도록 하였다. 둘째, 여행 기간에서는 2박 3일의 일정으로 각각의 여행 루트를 계획하여 노선도에 나타내었다. 마지막으로 관광 유형에 따라 쇼핑, 고궁 관광, 식도락, 오락으로 정보를 분류하여 각각의 지하철 노선도를 디자인하였다. 이렇게 계획된 지하철 노선도를 나라별, 관광 유형별, 여행 기간별로 다양한 외국인 관광객들에게 제공하여 각각의 관광객에 대한 맞춤형 정보를 제공토록 하였다. 이러한 안내도는 효율성, 편의성, 정체성을 목적으로 디자인 하였다. 먼저 외국인들에게 서울의 관광정보를 보다 정확하고 효과적으로 전달할 수 있도록 디자인하여 관광객의 시간과 비용을 절약토록 하는 등 효율성을 극대화 하였다. 또한, 외국인들이 지하철 노선도를 쉽고 편리하게 이용할 수 있도록 언어 등 편의성을 고려하였다. 마지막으로 고궁, 쇼핑, 식도락, 오락의 관광자원 뿐 아니라 첨단 도시, 역사가 오래된 도시 등의 서울을 관광할 수 있게 함으로써 서울에 대한 친근하고 긍정적인 인식을 갖게 하여 서울의 정체성을 살릴 수 있도록 하였다. 위와 같이 외국인에게 다양한 관광정보를 제공할 수 있는 지하철 노선도가 보급될 경우 우리나라의 관광산업은 한층 더 발전할 것으로 기대된다.; Worldwide tourism industry today has grown up to take up 8.6% of total world employment and 10.9% of total global GDP. WTTC(World Travel and Tourism Council) foresees that global tourism industry will grow into one of world's big three industries along with oil and cars. According to 'Tourism 2020 Vision,' announced by UNWTO(World Tourism Organization), the number of tourists worldwide will increase by more than 4% annually on average, reaching 1.05 billion in 2010 and 1.6 billion in 2020. In contrast, the tourism industry in Korea has continued to record a deficit every year, indicating it is left behind in competitiveness compared to other neighboring countries in the region. As an alternative to enhance the competitiveness of tourism industry in Korea, it may be considered to better tourism resources, tourists facilities and tourist services and other elements of tourism industry. This study is to focus on the tourist facilities, specifically on how to improve the use of transportation. Unlike some expansion and supplement of tourist infrastructure in general, this alternative does not cost much time or resource and could attain highly effective results just by taking advantage of existing facilities. It is the subway train that foreigners visiting Korea usually use to move around. Subway trains have such advantages as taking them to correct places and being easy to use as well as the proximity to cultural, economic and commercial zones, which is why the subway train is popular among foreigners. In Seoul, in particular, it is inexpensive and convenient for them to use the subway trains to get to major tourist attractions in the urban area. Current subway maps and information, however, are made for domestic passengers, so foreign tourists do have trouble using the trains based on the maps and information. That is, there are more than 300 stops that are not necessary or attractive to foreign tourists without offering them sufficient tourist information on current subway lines and maps. Unnecessary and too much information makes it hard for foreign tourists to acquire essential information fast and swiftly. That prevents them from getting necessary and timely information, leading them to miss some must-see places in Seoul and not to return to Seoul in the end. Current subway line maps hamper capitalizing on the excellent proximity of subway stops in Seoul and may have a bad influence on the tourism industry. This study worked out some alternatives to provide efficient visual subway information for tourists. For the purpose of this study, tourism patterns of foreigners visiting Seoul were analyzed in such aspects as the purpose of visiting, the types of tour and the nationalities of tourists. Based on the results of the analysis, tourist information was classified according to their nationality, tour period and tour types to make the subway information map available for them to get the tourist information of Seoul without any trouble. First, subway maps based on major languages like Chinese, Japanese and English were made for foreign tourists to access the map of subway tourist information as easily as possible. Second, in terms of the tour period, each tour route is planned for two nights and three days and marked on the map of subway lines. Lastly, the types of tour were reflected on the design of map in terms of shopping, visiting ancient palaces, pleasurable eating experiences and entertainment. This study ultimately made subway-based information customized for foreign tourists varying in their nationalities, tour types and tour periods. The customized tourist maps were designed for the purpose of efficiency, convenience and identity. More than anything else, for the sake of easy and effective delivery of information to foreign visitors in Seoul, the map design maximized the efficiency for foreign tourists to save time and cost. Also, the map designs took convenience of foreign tourists including their languages into account for the easiness and convenience of using subway line maps. Lastly, the maps were designed to emphasize the identity of Seoul by having them get to see Seoul from a positive and friendly perspective through ancient palaces, shopping, pleasurable eating experiences and entertainment as well as other historical traces of a state-of-the-art city. The extensive use of the customized subway maps among foreign visitors in Seoul is expected to contribute to developing tourism industry of Korea further.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145486http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411394
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE