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dc.contributor.advisor송민정-
dc.contributor.author한수미-
dc.date.accessioned2020-04-03T17:13:43Z-
dc.date.available2020-04-03T17:13:43Z-
dc.date.issued2009-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145484-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411231en_US
dc.description.abstractConsumers are reminded of the information about products and the brand images through the linguistic elements and plastic expressions associated with brand logo designs. Such a perception gets connected to the association about a brand. As the continuance of the association and perception about a brand has a big influence on consumers' purchase as well as on the reliability of a brand image. As a result, it is likely that the more numbers of positive associations and perceptions there are about a brand, the better conditions there are to be a powerful brand. Through the patterns and colors out of visual components of a brand logo design, consumers are able to easily recognize the characteristics and effects each brand has, showing a profound associative reaction. The purpose of this study is to investigate what effects the patterns and colors, out of the elements having the visual associative reaction of brand logo designs, have on consumers' perceiving and remembering a brand, through which the importance of a logo design that consumers have profoundly perceived can be clarified. In addition, the study aims to examine whether such an association can directly help consumers purchase goods. As for a specific analysis for the study, this thesis attempted to verify the effects of a associative reaction through the patterns and colors of logo designs on consumers' behaviors by selecting 6 brands out of national representative brands for household appliances in Korea, investigating the logical background what aspects the association about brand logo designs react on consumers and examining whether or not the images associated through the brand logo designs actually help consumers reminded of the object brands. Moreover, the study attempted to comprehend which element, either the pattern or the color, visual components of a brand logo through the research into consumers, has more effects of the association and how much the brand perception, converted into an association through the pattern and color, actually associate consumers with the attributes of the object products. With the results of the analysis, it was investigated that a logo design is more strongly reminded in the pattern than in the color. Besides, it was analyzed that the logo designs with the original pattern element and color element the object brands only have play roles in helping consumers reminded of the brand easily and putting an emphasis on the differentiation between the object brands and other brands, which also helps consumers reminded of the products easily. In other words, even when consumers see a similar design of another brand, they are likely to be associated with the images of the logo designs of the object brands. When consumers even find a logo design of another brand similar to the logo design having been already conceived in consumers' minds, they are apt to be reminded of the object brands. Consequently, the study could deduced a result that images associated through the brand logo designs can be helpful a lot in consumers being reminded of the object brands.; 소비자는 브랜드 로고디자인에서 연상되는 언어적인 요소와 조형적인 표현을 통해 제품의 정보 및 브랜드에 대한 이미지를 떠올린다. 이러한 인식은 브랜드에 대한 연상으로 연결된다. 브랜드의 연상과 인식이 지속되면 브랜드 이미지에 대한 신뢰감은 물론 소비자들의 구매에도 큰 영향을 미치게 된다. 따라서 브랜드에 대한 긍정적인 연상과 인식의 수가 많을수록 강력한 브랜드가 되는 조건이라고 할 수 있다. 브랜드 로고디자인의 시각적 구성요소 중 형태와 색채를 통해 소비자들은 브랜드만의 특성 및 효력을 쉽게 알 수 있으며, 깊은 연상작용을 나타낼 수 있다. 본 연구의 목적은 브랜드 로고디자인의 시각적 연상작용이 미치는 요소 중 형태와 색채가 브랜드를 인지하고 기억하는데 얼마나 영향을 주는지 알아보고, 이를 통해 소비자들에게 깊게 인식되는 로고디자인의 중요성을 밝히는데 있다. 또한 이러한 연상이 제품 구입에 직접적인 도움을 주는지를 살펴보고자 한다. 구체적 분석에 있어서 본 논문은 국내 대표적인 생활용품 브랜드 중 6개 브랜드를 선별하여 브랜드 로고디자인의 형태와 색채를 통한 시각적 연상작용의 효과가 소비자 행동에 미치는 영향에 대해 검증하고자 하였다. 생활용품 브랜드 로고디자인에 대한 연상이 소비자들에게 어떠한 요소로 작용하고 있는지 이론적 배경을 통해 알아보고, 브랜드 로고디자인을 통해 연상되는 이미지가 본 브랜드의 기억에 실질적으로 도움을 주는지 살펴본다. 또한 소비자 조사를 통해 브랜드 로고의 시각적 구성요소의 하나인 형태와 색채 중 어떠한 요소가 더 큰 연상효과를 미치는지, 형태와 색채를 통한 연상으로서 전이된 브랜드 인식이 실질적으로 본 제품의 속성을 얼마만큼 연상시키는지 알아보았다. 분석 결과 생활용품 브랜드 로고디자인은 색채보다 형태가 더 강하게 기억되고 인식되는 것으로 조사되었다. 또한 본 브랜드만의 독창적인 형태별 요소와 색채별 요소의 로고디자인은 소비자들에게 브랜드를 기억하기 쉽도록 도와주는 역할과 타 브랜드와의 차별성을 강조하여 실질적으로 기억에 용이한 역할을 하는 것으로 분석되었다. 즉, 소비자들이 다른 브랜드의 유사한 디자인만 보아도 본연의 로고디자인 이미지를 연상하게 된다는 것이다. 소비자들은 기존에 인식되어있는 브랜드 로고디자인과 그와 유사한 다른 브랜드 로고디자인만 보아도 본 브랜드를 기억하게 된다. 본 연구는, 브랜드 로고디자인을 통해 연상되는 이미지가 본 브랜드를 기억하는 데 많은 도움이 된다는 결과를 도출하였다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title생활용품 브랜드 로고디자인의 시각적 연상작용 효과에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Personal Hygiene product is brand logos design effects about visual association Process-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor한수미-
dc.contributor.alternativeauthorHan, Su Mi-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department디자인학부-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation시각디자인 전공-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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