356 0

이해식 작곡 "25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상" 연구

Title
이해식 작곡 "25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상" 연구
Other Titles
A Study on 「 Meditation along with adorned flames in order to attain genuine sound of 25-strings」 composed by Lee, Haesik
Author
유숙경
Alternative Author(s)
You, Sook-Kyoung
Advisor(s)
양연섭
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이해식은 서양음악 학습 훈련과 철학 사상에 더하여 우리나라 전통음악의 흐름에서 얻는 영감 -악상- 으로 작곡하는 작곡가이다. 그의 작품은 한국 전통의 국악 어법과 일치하는 면도 있고 다른 면도 있지만, 중요한 것은 서양음악 작곡법을 사용하면서도 국악 특유의 맛을 표현하는 데에 있다.「25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상」이 바로 그의 독창적인 작가정신이 살아있는 작품 중의 하나이다. 「25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상」을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이 곡의 음역은 E-e" 3옥타브와 6도 위의 음인 c'''음까지이며, 이 가운데 변화음 F# c# d# d'♭ d'# d"♭등이 출현한다. 이러한 반음들은 왼손으로 눌러서-弄絃- 연주한다. 이와 같은 변화음들을 쉽게 읽고 표현하기 위하여 창작국악에서 관용적으로 사용하는 내림표 위주의 조현법이 아닌 C장조음계(C major scale)로 조현한다. 둘째, 음계소재(音階素材)는 유럽 교회 선법 중에서 프리지아 선법(phrygian mode)이다. 처음부터 끝까지 일관되는 4/4박자에 따라서 리듬도 규칙적 분할로 체계적인 아래 셋째와 같은 구조로 변주된다. 셋째, Section은 이해식 만의 구성으로 종지 선율에 따라 巨視的으로 □~□까지 14개의 secton으로 나누어진다. 微視的으로는 선율의 변주패턴과 리듬과 주법에 따라서 □-a, a'ㆍ□-a", b, cㆍ□ㆍ□ㆍ□-d, d', e, f, gㆍ□ㆍ□ㆍ□-h, iㆍ□-j, k, l, k', l', mㆍ□ㆍ□-n, d", d''', oㆍ□ㆍ□, □-p, q 등으로 세분된다. 이 작품은 거시적 구성과 미시적 구성이 서로 유기적으로 얽혀져 있다. 넷째,「25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상」은 25현금의 독특한 음향과 이해식이 경험한 전통적 음향을 현대적 감각으로 창출한 작품이자 미래적 선율을 탐구한 작품이라 할 수 있다. 이해식의 작품은 작곡자의 사유(思惟)가 아주 중요한 후경층(後景層)을 이루고 있는데「25현금을 위한 불꽃으로부터의 명상」은 프랑스 철학자 G. 바실라르(Gaston Bachelard 1884~1962)의 『촛불의 미학』이 그 배경이다. 본문은 연주자들이 이해식 작품의 후경층과 작품구조를 이해함으로써 한층 더 깊이 있고 올바른 연주가 가능하며, 연주자 나름의 연주철학을 형성하는 데 도움이 되게 할 목적으로 연구한 것이다.; Lee Hae-sik(李海植) had learned western music, and he was also a composer who wrote music with his inspiration, which attained from the stream of Korean traditional music, on top of his philosophic thought. His pieces exhibit those aspects that are congruent with traditional domains of Korean musical idiom, however, the important thing that matters in his music is that he expresses such a unique sentiment of Korean traditional music, while using western music composition techniques. 「Meditation along with adorned flames in order to attain genuine sound of 25-strings」 is one of his distinctive pieces where his original spirit as a composer is alive. Results from analysis are as follows: First, the range of this piece is between E-e" 3 octave and c」, which is above the 6th chord, and amid this breadth of pitch, an altered note, like F#, c#, d#, d'♭, d'#, d"♭are appeared. Such semitones are to be played having pressed it by left hand. In order to read and express easily such altered notes, he plays it with C major scale, which is not flat-centered playing. Second, the element of scale is the Phrygian mode among European church modes. According to 4/4 beat that continues consistently from beginning to end, the rhythm is also varied same as the third below, which is systematic, by means of regular division. Third, regarding the section, it is divided into 14 sections from □ to □ in a macroscopic sense according to the melody of finalis maintaining the constitution done only by the style of Lee Hae-sik. In microscopic point of view, it is subdivided into □-a, a'ㆍ□-a", b, cㆍ□ㆍ□ㆍ□-d, d', e, f, gㆍ□ㆍ□ㆍ□-h, iㆍ□-j, k, l, k', l', mㆍ□ㆍ□-n, d", d''', oㆍ□ㆍ□ㆍ□-p, q according to the varied melodic pattern, rhythm, and the style of rendition. This musical work is tangled up with macroscopic and microscopic constitution in an organic manner. Fourth, it can be said that this is an outstanding musical piece where futuristic melody was pursued, and, that it is the most creative work that accomplished by Lee Hae-sik having mixed the unique sounds of 25-lined zither with those traditional sounds that experienced by him using his modern sensitivity. In Lee Hae-sik’s works, the contemplation of the composer is the very important background layer, and the background of「Meditation along with adorned flames in order to attain genuine sound of 25-strings」 is “The Beauty of Candle Light”of Gaston Bachelard, a French philosopher. The purpose of this research was to provide for a help to form a philosophy of playing the instrument in a characteristic way of individual players insomuch as to make them perform music in a more in-depth and righteous manner by enabling the players to understand the background layers of Lee Hae-sik’s pieces and the constitution of his musical.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145368http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411463
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE