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e-포트폴리오 학습 환경에서 활동 인식 지원 도구의 설계 기반 연구

Title
e-포트폴리오 학습 환경에서 활동 인식 지원 도구의 설계 기반 연구
Other Titles
The Design-Based Research on the Activity Awareness Support Tool in e-Portfolio Learning Environment
Author
전은화
Alternative Author(s)
Chon, Eun Hwa
Advisor(s)
류완영
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 e-포트폴리오 학습 환경에서 효과적인 학습 활동이 일어나기 위해 어떠한 활동 인식 지원 도구들을 제공해야 하며 어떻게 활용해야 하는지, 그리고 제공된 활동 인식 지원 도구들이 실제로 학습자들의 상호작용의 양과 질을 높여 주고 결과적으로 포트폴리오 결과물의 질이 유의미하게 향상되는지를 밝히고자 하는데 있었다. 연구는 e-포트폴리오 환경에서 활동 인식 지원 도구를 제공했을 때 집단의 협력적 글쓰기와 상호작용에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보기 위한 도구의 개발과 개발된 도구를 적용하는 실험 연구로 나뉘어 진행되었다. 문헌 연구와 사례 분석을 통해 설계 원리와 실행 원리를 도출하고 그에 따라 프로그램을 개발하였다. 예비 연구를 통해 개발된 프로그램을 적용해 보고 그 결과로 설계 원리와 실행 원리를 보완하였다. 본 연구에서 사용된 활동 인식 지원 도구는 크게 일곱 가지 설계 원리에 근거하여 개발되었다. 첫째, 동시적 글쓰기를 가능하게 하고 최종적으로 수정한 사람에 대한 정보를 제공하는 것이다. 둘째, 동료들로부터 피드백을 제공받을 수 있도록 하는 것이다. 셋째, 제공된 피드백에 대하여 추천 혹은 반대 의견을 제시할 수 있도록 하는 것이다. 넷째, 대화에 참여하고 있는 참여자의 목록을 제시하는 것이다. 다섯째, 수정 내용에 대한 히스토리를 저장하고 열람할 수 있도록 하는 것이다. 여섯째, 과제 일정에의 도달 정도를 표시하는 것이다. 마지막으로 동료 평가를 통해 우수 작품에 포상할 수 있도록 하는 것이다. 예비 연구에서는 게시판 형태로 작업 내용을 게시하고 댓글로 피드백을 제공하는 학습 환경과 동시적 글쓰기가 가능한 학습 환경에서 학습한 집단을 비교하는 연구를 실시하였다. 예비 연구에서는 설계 원리 1~4를 적용한 학습 환경을 개발하여 동시적 작업 환경이 게시판 형태보다 효과적인지, 그리고 협력적 글쓰기를 촉진하기 위해 어떠한 요소들이 요구되는지를 밝히는데 초점이 있었다. 예비 연구에서는 동시적 글쓰기 작업 환경에 대한 효과를 확인하는 결과만을 얻었을 뿐 실질적으로 어떠한 활동 인식 지원 도구가 어떠한 학습 효과를 가져오는지에 대해 밝히지 못했으므로 활동 인식 지원 도구의 설계 원리를 보다 정련화할 필요가 있었다. 본 실험을 위해 정련된 활동 인식 지원 도구 설계 원리는 수정 내용에 대한 히스토리를 볼 수 있도록 하는 것, 과제 일정 대비 진척상황을 표시해 주는 것, 그리고 동료 학습자들이 우수 과제를 선정할 수 있도록 한 것이었다. 2차 연구에 참여한 피험자는 모두 113명이었으며 활동 인식 지원 도구의 제공 여부에 따라 두 가지 처치 집단으로 배치되었다. 활동 인식 지원 도구를 모두 제공한 e-포트폴리오 학습 환경에서 학습한 집단은 66명, 활동 인식 지원 도구를 제한적으로 제공한 e-포트폴리오 학습 환경에서 학습한 집단은 47명이었다. 활동 인식 지원 도구를 제공했을 때의 효과는 크게 협력적으로 작성된 교수 설계 결과물의 질과 협력적 글쓰기 과정에서 생성되었던 상호작용 정도로 보았다. 교수 설계 포트폴리오의 작성은 5~7명의 조 단위 협력 작업으로 진행되었다. 조의 구성은 학습자의 요구에 따라 이루어졌으며 활동 인식 지원 도구가 모두 제공된 집단은 12개, 제한적으로 제공된 집단은 9개 조로 구성되었다. 각 집단은 조별로 교수 설계 단계별 산출물을 e-포트폴리오 결과물로 커뮤니티에 게시하도록 하였다. 학습자가 작성해야 하는 e-포트폴리오는 Dick, Carey & Carey 교수 설계 모형에 따른 6단계 교수 설계를 수행하는 것이었다. 협력적 글쓰기 결과에 있어서는 교수 설계 포트폴리오 점수가 활동 인식 지원 도구를 모두 제공한 집단이 제한적으로 제공된 집단보다 유의미하게 높았다. 본 연구에서 측정된 상호작용은 메신저에서 주고 받은 문자 메시지, 그리고 동료간의 피드백이었다. 상호작용의 정도를 분석하기 위하여 상호작용 분석의 스킴을 사회적 상호작용, 공유, 논쟁, 협상, 반성의 다섯 가지로 구분하고 스킴별, 집단별 상호작용의 양을 측정하였다. 집단별 전체 메시지와 피드백의 양은 활동 인식 지원 도구를 제공한 집단(M=49.47, SD=69.54)이 제한적으로 제공한 집단(M=36.19, SD=34.30)보다 많았다. 세부 스킴별로는 특히 ‘논쟁’ 부분에 있어서 활동 인식 지원 도구를 제공한 집단이(25.64개) 제한적으로 제공된 집단(8.16개))에 비해 많았으며 통계적으로도 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 교수 설계를 위한 글쓰기 작업에서 활동 인식 지원 도구를 제공한 집단이 집단의 의견을 수렴하는데 많은 노력을 기울였다는 것으로 판단할 수 있다. e-포트폴리오 학습 환경에 대한 만족도, 도구 유용성 검사결과는 서로 상반된 결과를 나타내었다. 활동 인식 지원 도구를 모두 제공한 집단이 만족도는 낮았지만 유용성은 더 높은 것으로 나타났다. 활동 인식 지원 도구를 제한적으로 제공한 집단은 학습 환경에 대한 만족도가 더 높았지만 도구 유용성은 다소 낮은 것으로 나타났다. 활동 인식 지원 도구를 모두 제공한 집단의 e-포트폴리오 점수와 ‘논쟁’ 부분에서의 상호작용 점수가 높은 것과 연관 지어 볼 때, 활동 인식 지원 도구를 제공한 집단이 과제 수행에 더 많은 노력을 기울인 것으로 볼 수 있으며 이에 따른 인지적 과부하의 결과가 만족도에 반영된 것으로 유추할 수 있을 것이다. 결과적으로 활동 이론의 측면에서 바라볼 때, 상호작용을 학습의 주요한 결과로 바라보고 그에 따른 산출물인 포트폴리오의 결과물을 향상시키기 위해서는 효과를 높여줄 수 있는 중재물이 제공되어야 하며, 활동 인식 지원 도구는 효과적인 중재 도구로서의 역할을 수행한다고 할 수 있다.; This study was to design and develop the activity awareness support tool for the effective learning activities in e-portfolio learning environment, and to improve interactions between learners and collaborative writing outputs as the results. The support tool was developed in terms of design and implementation principles integrated from the implications of the related theoretical tenets as well as the previously developed systems. The tool was piloted in first trial session and revised by the students' responses on the tool specifications of the functions. Consequently, improved design principles and implementation principles were made. The activity awareness support tool was based on seven design principles. First, the tool was to trigger students' collaborative writing and provide information of last writer. Second, the tool was devised to share informative feedback messages among peers. Third, approval or disapproval opinion on the feedback can be provided. Forth, list of peers' discussions can be generated for visualizing peers' line of thought. Fifth, data on the correction histories can be stored and read by the peers. Sixth, the tool can show designated task schedule. Finally, best awards can be conferred by peers' assessment results. Preliminary studies dealt with learning environment in post of works in the bulletin board and provide feedback by reply collaborative writing and compare of study groups in the environment of collaborative writings. The study developed learning environment that design principles 1-4 are applied and elucidate which one is better between collaborative writing and bulletin board, and which factors were required to promote collaborative writing. The preliminary study achieved the effects of collaborative writing. However, it was difficult to achieve the effects of activity awareness support tool on learning effects. Therefore, the activity awareness support tool needed to be defined systematically. The principles of the defined activity awareness support tool were the correction history, the task schedule and the work has been done, best awards by peers. The participants in this study were 113 students and they were divided into two treatment groups depended on type of the activity awareness support tool. The first group was provided by the complete activity awareness support tool in e-portfolio learning environment (66 participants) and the second group was provided limited activity awareness support tool (47 participants). The effects of complete provision of activity awareness support tool were quality of instructional design output developed by collaborative work and quality and quantity of interaction in the process of collaborative writing. The measured interactions were the numbers of the text massage in the communication window and peer feedback. Instructional design portfolio was developed by team works in 5-7 participants. The team was made by the needs of students. The number of groups that the complete activity awareness support tool was provided was 12, and the number of groups that the limited activity awareness support tool was provided was 9. Each group needs to post result of instructional design, namely the result of e-portfolio. The e-portfolio was six stage instructional design output based on Dick, Carey & Carey's instructional design model. In the collaborative writings, mean of instructional portfolio of the group that were provided by the complete tool was significantly high compared with the group that were provided by the limited tool. For the analysis of interaction quality, scheme of interaction quality was divided into social interactions, sharing, argument, negotiation and reflection, and interaction quantity was measured by scheme and group. The quantity of total messages and feedback was higher in the group that was provided by the complete activity awareness support tool (M=49.47, SD=69.54), compared to the group that was provided by the limited activity awareness support tool (M=36.19, SD=34.30). More specifically as for sub-scheme, the number of 'argument' in the group that were provided by the complete activity awareness support tool (24.33) was higher than that of the group that were provided by the limited activity awareness support tool (7.21), and this number was also significant statistically. This implied that more efforts were done in collaborative writing for instructional design by the group that was provided by the complete tool. Satisfaction of the e-portfolio learning environment and tool usability test resulted to be conflicted with each other. The group that was provided by compete tool more satisfied the learning environment. However, the group that was provided by limited tool more satisfied with the usability of the tool. This can be because the group that was provided complete tool put more efforts on the study and cognitive overload was reflected in the learner satisfaction. As a result, based on activity theory, activity awareness support tool as an effective mediator need to be provided to enhance the collaborative writings as the output of the interactions between learners in e-portfolio learning environment.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145347http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410577
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Ph.D.)
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