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중국의 원산지이미지와 브랜드이미지가 한국소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
중국의 원산지이미지와 브랜드이미지가 한국소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A study on the Korean consumer’s selection of Chinese products by the division of Olympic Game
Author
왕자성
Alternative Author(s)
WANG, ZISHENG
Advisor(s)
예종석
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
베이징 올림픽은 끝난 지 4개월이 되었다. 2008년 베이징 올림픽을 계기로 세계무대에서 중국 국가이미지의 제고에 촉매제 역할을 하고 있으며, 중국은 엄청난 경제발전을 이룩할 것이 예상된다. 단, 중국산 제품의 품질 문제에 대해 논쟁이 끊임없이 존재한다. 많은 나라가 가격이 저렴한 ‘메이드 인 차이나(made in China)’ 제품을 매우 선호하지만 중국산 제품이 ‘값이 싸지만 낙후된 기술로 만든 상품이고, 품질의 안전성이 부족하다’고 인식된다. 따라서, 본 연구는 아래와 같은 3가지 연구문제를 중심으로 분석하고자 한다. 1) 올림픽 전후 중국의 원산지이미지는 어떠한 변화가 있는가? 2) 올림픽 전후 한국 소비자들이 중국산 제품(made in China)의 브랜드이미지에 대한 지각은 차이가 있는가? 차이가 있으면 구체적으로 어떠한 차이가 있는가? 3) 지각된 원산지이미지와 브랜드이미지의 변화가 한국 소비자들의 중국산제품에 대한 구매의도에 미치는 영향은 변화가 있는가? 이론적 배경부분은 원산지이미지와 브랜드이미지 그리고 구매의도이론에 대해 자세히 언급하였다. 또한 베이징올림픽 이후 중국의 변화와 중국산 제품의 현황에 대해 언급하였다. 본 연구의 연구대상은은 베이징 올림픽 게임에 대한 관심을 가지고 있으며, 중국산 스포츠 용품을 구매할 가능성이 있는 한국 소비자이다. 연구대상 제품인 스포츠 용품의 구매층이 대학(원)생 및 일반인이라는 점에서 2008년 11월 10일부터 19일까지 서울 소재인 대학(원)생 및 기업 직장인 등을 대상으로 조사하였으며, 총 230부 유효설문지를 분석하였다. 자료의 통계처리는 SPSS 12.0를 사용하였으며 먼저 변수들에 관한 기술적 통계기법을 사용하였다. 본 연구에 사용된 측정도구의 신뢰성을 검증하기 위하여 Cronbach’s α값을 이용하였으며 설문지의 각 항목에 대한 분석방법은 우선 각 항목별 단순빈도분석 분포와 백분율을 계산하여 표본의 일반적 성향을 살펴본 후, 본 연구의 목적에 따라 분석하였다. 베이징 올림픽을 전후하여 원산지이미지, 브랜드이미지 및 구매의도에 대해 살펴보았는데, 올림픽 이후 3가지 변수의 세부 항목들의 측정치가 모두 올림픽 이전보다 높아졌다. 회귀분석을 통해 분석한 결과 올림픽 이전과 이후에 중국의 원산지이미지는 중국산 나이키 스포츠 용품의 브랜드이미지와 구매의도에 있어 부분적으로 통계적으로 유의하게 나타났기 때문에 부분적인 영향관계는 변화가 있다고 할 수 있다. 결론적으로 본 연구는 국제시장에서 소비자들이 다국적 제품을 구매하는데 있어서 원산지이미지와 제품의 브랜드이미지를 의사결정의 중요한 정보로 이용한다는 것이다. 소비자들의 제품 평가에 있어서 그 제품을 생산한 국가이미지는 상당한 영향력이 있는 것으로 밝혀졌다. 또한, 올림픽 끝난 지 4개월에 불과하였지만 중국의 국가이미지와 제품의 브랜드이미지가 이미 어느 정도 늘어났다. 이에 따라 한국 소비자들은 중국산 제품에 대한 구매의도도 올라갔다. 따라서 올림픽 이후 중국 제조업체들이 국제 시장에서 자사 제품에 대한 소비자의 평가를 높이기 위하여 국가이미지를 계속적으로 향상시키며 제품이미지도 강화시켜야 한다는 시사점을 보여졌다. 베이징 올림픽 끝나자 중국은 세계의 주목을 받고 있다. 본 연구는 중국의 국가이미지와 중국산 제품의 브랜드이이미가 어떤 면에서 향상시켜야 하는지, 또한 중국시장에 진출하고 있는 제조업체에게 시사점과 보탬이 될 것으로 기대된다.; 2008 Beijing Olympic Games, which finished before 4 months, seemed to have been a good chance to increase China’s national image and accelerate its economic development. But Chinese products (made in China) are always under extensively arguing about their low quality. Although lots of countries prefer cheap Chinese products, it doesn’t mean that they do not connect Chinese products with out-dated technologies and mistrust. This study is about the effect of Country-of-Origin and Brand Image of China on the purchasing intention of Korean consumers. In other words, this is a study on the Korean consumer’s selection of Chinese products by the division of Olympic Games. The aim in this article is to analyse the changes of Chinese national image and brand image before and after the Olympic Games, for they are decisive factors of the purchasing intention on Chinese products of Korean consumers. After the review of the existing theories of national image, brand image, as well as purchasing intention, we noted the changes of China before and after the Beijing Olympic Games and the following change of Chinese product image. Based on the above questions, we did a survey on the purchasing intention of Korean citizens on Chinese products, to see whether there is any difference occurred after the Beijing Olympic Games. There are totally 230 valid questionaires tested by SPSS 12.0, and the results as follows. From the t-test results, after the Beijing Olympic Games, Chinese national image and brand image are enhanced, and the purchasing intention of Korean customers on Chinese products increased as a result. As the results of regression analysis, after the Beijing Olympic Games, the effect of China’s national image on brand image and the purchasing intention of Korean consumers’ of Chinese products, as well as the effect of brand image of Chinese products on the Korean consumer’s purchasing intention, increased respectively to some extent. Although Beijing Olympic Games had finished for no more than 4 months, changes of Chinese national image and brand image have occurred, notwithstanding not obviously. And the same change has occurred in Korean consumers’ purchasing intention on Chinese products. Base on the correlation between national image, brand image, and purchasing intention in this article, we claim that we can enhance the brand image and purchasing intention of Chinese products by increasing Chinese national image.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145321http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411605
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