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자동차 산업에서의 성공적인 SCM성과를 위한 협력관계 구축에 관한 연구

Title
자동차 산업에서의 성공적인 SCM성과를 위한 협력관계 구축에 관한 연구
Other Titles
Building Cooperative Relationship for Better SCM Performance in Auto Industry
Author
임은섭
Alternative Author(s)
Lim, Eun Seob
Advisor(s)
김승철
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 들어 세계적인 자동차 제조업체와 부품협력업체들은 급변하는 경영환경에 직면하여 많은 어려움에 처하게 되었다. 이것은 우리나라의 자동차 제조업체도 예외일 수 없다. 대부분의 제조업체들이 기업내적으로는 구조조정의 위협을 받고 있고, 외적으로는 빠르게 변하는 고객요구와 첨단기술에 대응해야하며, 민감하게 반응하는 외환·금융시장에서 이익을 남겨야 하는 어려운 상황에 직면해있다. 그리고 이런 경영환경의 어려움은 자산의 규모가 작고 상위업체의 의존도가 높은 중소하청기업으로 갈수록 커질 수밖에 없다. 이미 우리나라의 자동차부품업체들은 세계적인 수준의 자동화단계에 도달하였고, 이를 통한 경쟁력 향상을 기대하기는 힘들다. 그리하여 많은 연구자들은 공급자와 구매자 관계에서 해결방안을 찾고 있으며 이에 대한 대안으로 SCM(Supply Chain Management)을 꼽고 있는 실정이다. 특히 자동차산업은 완성차업체에서 최하위 부품협력업체까지의 유기적인 협력이 매우 중요한 산업으로 최근 많은 연구들이 SCM을 도입한 경쟁력 향상을 강조하고 있다. 본 연구의 목적은 첫째, 우리나라 자동차 부품산업에서의 성공적인 SCM성과를 이루기 위한 성공요인이 무엇이며 협력관계관점에 따른 요인의 차이를 알아보고, 둘째, 환경불확실성이 앞선 관계에 어떤 영향을 주고 어떤 성공요인이 SCM성과에 많은 영향을 주는 알아보고자 하였다. 마지막으로, 환경불확실성이 협력관계관점에 따라 각기 다른 영향을 주는지 알아보고, 2차 부품협력업체의 경쟁력 확보를 위한 적절한 대안을 제시하는 것이 이 연구의 목표이다. 그 결과 우리나라 자동차 부품산업에서 성공적인 SCM성과를 위한 성공요인으로 ‘정보기술 활용’요인이 도출되었고, 협력관계관점별로 요인의 차이가 있음을 알 수 있었다. 또, 환경불확실성 상황에서는 ‘정보기술 활용’요인과 ‘계획과 통제’요인을 도출하였고, 이것 역시 협력관계관점별로 요인의 차이가 있음을 알 수 있었다. 특히 1차 부품협력업체와 2차 부품협력업체의 관계에서는 ‘정보기술 활용’요인이 환경불확실성이 큰 상황에서 더욱 중요하다는 것이 밝혀졌으며 이에 따른 경쟁력 향상 방안을 제시하였다. 또한, 앞선 결과들을 토대로 우리나라 자동차 산업에서의 성공적인 SCM성과를 위한 협력관계 구축에 관한 전반적인 대안을 제시한다.; Auto parts manufacturing industry of Korea has reached automation stage of global standards, and it is hard to expect to gain competitive advantage through it. Thus, many researchers are searching for a source of additional productivity gain in the relationship between supplier and buyer, and are considering Supply Chain Management (SCM) as a possible alternative. Since auto industry is composed of a complex network that contains automobile manufacturers, parts suppliers, and the suppliers of the suppliers, the collaboration from auto manufacturers to the smallest component parts suppliers plays an important role. The purpose of this study is first to identify the important factors for successful SCM results in Korea’s auto-part industry and to find out the differences in factors based on the perspective of collaborative relationships; and second, to identify their influence in relationships faced with environmental uncertainty and to identify which success factors have the greatest effect on SCM. Lastly, this study intends to examine the influence of environmental uncertainty based on each collaborative relationship and to present a suitable alternative plan for securing competitiveness. The findings from the study show that the most important success factor for SCM in Korea’s auto part industry is the “application of information technology.” It is also found that there are differences based on collaborative relationships. In addition, factors of “application of information technology” and “planning and control” are identified under circumstances of environmental uncertainty; and they are also found to have differences based on collaborative relationships. Based on the results, suggestions are made for establishing a collaborative relationship for successful SCM.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145320http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411503
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