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브랜드 웹사이트의 아이덴티티 강화를 위한 모션그래픽 활용에 관한 연구

Title
브랜드 웹사이트의 아이덴티티 강화를 위한 모션그래픽 활용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Application of the Motion Graphics in Enhancing the Brand Identity on Websites
Author
주연정
Alternative Author(s)
Ju, Yeon-Jeong
Advisor(s)
양호일, 이부연
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
웹사이트에서 시각적 정보가 점차 증가하면서 많은 사이트들이 멀티미디어를 활용해서 메시지를 표현하고 있다. 메인페이지에서 브랜드를 상징하는 로고의 영역이 메인이미지로 인해서 상대적으로 줄어들었기 때문에 브랜드 웹사이트에서 시각적 아이덴티티를 강화하기 위해서는 메인이미지를 적극적으로 활용해야 할 필요가 있다. 현재 대부분의 웹사이트는 메인이미지를 모션그래픽으로 표현하고 있으며 타이포그래피를 활용해서 언어적 요소인 슬로건을 시각화하고 시각적 요소인 이미지나 그래픽을 활용해서 브랜드 컨셉과 메시지를 전달하고 있다. 본 연구에서는 브랜드 아이덴티티를 강화하고 다른 기업과의 차별화와 브랜드 이미지 향상에 기여할 수 있는 방안을 연구하기 위하여 웹사이트와 웹 모션그래픽에 대한 전반적인 이론을 고찰하고 현재 운영중인 브랜드 웹사이트를 대상으로 웹사이트 메인이미지에 활용되고 있는 모션그래픽을 연구하여 유형을 분류하고 표현 요소들의 활용을 분석한다. 다양한 산업들의 연구 대상들을 업종별로 분류하여 이미지와 그래픽의 활용과 메인이미지를 구성하는 요소들을 분석한다. 메인이미지와 모션그래픽의 역할에 대한 분석을 통해서 장단점을 유추하여 앞으로의 방향을 제시하고자 한다. 브랜드 웹사이트의 메인이미지에서 모션그래픽을 활용해서 브랜드를 홍보하는 방법으로는 동적인 모션으로 브랜드 컨셉의 역동성을 강조하고 정적인 모션으로 제품이미지를 품위있고 우아한 분위기로 연출한다. 로고, 제품이미지, 모델을 활용해서 브랜드를 상징적으로 표현하고 웹사이트의 컨텐츠 정보와 제품에 대한 기능과 성능에 대한 상세한 내용을 시각적 요소를 활용해서 효과적으로 전달한다. 메인이미지에서 모션그래픽을 활용함으로써 정적인 그래픽보다 더 많은 정보와 다양한 의미들을 효율적으로 전달할 수 있다. 모션그래픽의 표현에서 다른 사이트들과 유사한 방식의 일정한 패턴을 적용하기 보다는 브랜드만의 개성있는 표현이 요구된다. 브랜드를 상징하는 이미지와 스토리의 표현을 활용한 독창적인 전달 방법은 소비자로 하여금 오랜 기간 브랜드를 기억할 수 있게 한다. 정보의 표현에서도 브랜드의 긍정적인 측면을 소비자에게 인식시키기 위하여 사용자의 참여를 위한 상호작용성을 활용한 다양한 그래픽 표현들의 개발로 브랜드를 체험할 수 있는 공간을 제공해야 한다.; As visual information gradually increases on websites, lots of sites are expressing messages using multimedia. As the realm of logo that represents a brand on the main page has been relatively reduced due to the main image, main image should be aggressively utilized to enhance visual identity on a brand website. Currently, main images on most websites are expressed in motion graphics. Slogans which include linguistic factors are visualized using typography, and brand concepts and messages are delivered using visual factors such as images and graphics. In order to find ways to enhance brand identity, to achieve differentiation from other companies and to improve brand images, this study examines overall theories about websites and web motion graphics, accesses brand websites currently operating on the Internet to explore motion graphics being utilized in website main images, categorizes their types, and analyzes the utilization of image production factors. The study also infers strengths and weaknesses through the analysis of the roles of main images and motion graphics. With regard to the ways to publicize brands using motion graphics in main images of brand websites, dynamic motion was utilized to emphasize the dynamics of the brand concept, and static motion was utilized to make product image elegant and refined. Besides, through utilizing logos, product images, and models, a brand was symbolically expressed, and information on contents on its website and details on product function and performance are visually and effectively delivered. By utilizing motion graphics in main images, lots of information and various meanings on products could be delivered more effectively than when only static graphics are used. In creating motion graphics, a brand's unique expression is required rather than applying certain patterns similar to those of other sites. Developing an image and story that represent a brand and creatively delivering them makes consumers to remember the brand for a longer period. In addition, in order to make consumers to perceive the positive aspects of the brand, graphic expressions that utilize the interaction for the user participation should be developed, making the site a space, which helps the users remember the brand.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145162http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411180
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED ART(응용미술학과) > Theses (Master)
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