646 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor김임득-
dc.contributor.author현석분-
dc.date.accessioned2020-04-03T17:03:11Z-
dc.date.available2020-04-03T17:03:11Z-
dc.date.issued2009-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145114-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411378en_US
dc.description.abstract본 연구는 전략 지도를 한 후 초등학생들의 영어 학습과 관련한 학습 전략 사용과 태도, 불안감, 성취동기 및 성취도에 미치는 영향과 성취도, 태도, 불안감, 성취동기, 학습 전략 사용 간의 상관관계를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 서울시 00공립초등학교 5학년 6개 학급 학생들이 6학년이 되어서까지 139명을 대상으로 1년 반 동안 연구하였다. 전략지도는 방학기간을 제외한 11개월 간 실시하였다. 전략중심 수업을 정규 영어교과 시간에 포함하여 명시적으로 모국어로 실행하였다. 실험도구로 영어 듣기평가, 태도, 불안감, 성취동기를 포함하는 전략 설문지(영어공부 전략 비법서)를 활용하였다. 실험결과는 SPSS 10.0을 이용하여 분석하였다. 연구의 주요한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영어 능력별 집단의 전략사용 수준은 유의한 차이가 있었다. 전략지도 후에 중위, 하위집단은 정의적 전략을 상대적으로 더 사용하였다. 각 집단이 상대적으로 많이 사용한 세부전략들은 대체로 같았다. 그러나 높은 영어능력 수준이 필요한 소수의 세부 전략 사용은 중, 하위집단은 거의 사용하지 않았다. 둘째, 전략지도 결과 영어능력 집단별로 유의한 차이로 더 사용하게 된 세부전략들이 모두 달랐다. 이러한 세부전략에는 학생들 자신이 별로 사용하지 않았고, 상위집단도 높은 수준으로 사용하지 않았던 전략들이 더 많았다. 영어 학습전략지도는 장기간(11개월) 지도 결과 유의한 효과가 나타났다. 셋째, 학습전략 사용은 성취동기가 높을수록 높아지며, 그 중에서는 초인지전략을 많이 사용하는 경향을 보였다. 초등학생들의 영어성적은 영어학습태도, 불안감, 성취동기, 전략 사용과 상관관계가 있었다. 특히, 불안감과 인지전략은 영어성적과 상관관계가 상대적으로 높았다. 넷째, 영어 학습 전략지도가 듣기 성적에 긍정적인 영향을 미쳤다고 추론할 수 있다. 하위집단 학생들의 평균 점수가 향상되었고, 상위집단 학생들은 문제가 어려웠음에도 듣기 점수를 비슷하게 유지하였다. 초등학생들의 영어성적은 영어학습태도, 불안감, 성취동기, 전략 사용이 영향을 준다. 이상의 연구결과는 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 우수한 학습자가 사용한 세부전략을 중위, 하위집단에게도 사용하도록 가르치는 것이 좋겠으나, 읽기, 쓰기와 관련되어 우수한 영어능력 수준이 요구되는 세부전략은 학생들의 수준을 고려하여 제시하기를 권한다. 초등학생 대상 전략지도 방법으로는 우리말로 분명히 이해 할 수 있게 하고, 명시적으로 제시하며, 영어 교과시간의 모든 활동에 포함시켜서 지도할 것을 제안한다. 둘째, 전략지도 시 학생 스스로 개인의 수준에 따라 선택하도록 하여, 전략 사용의 책임을 궁극적으로는 학생자신에게 옮겨가게 하고, 학교 외에서도 전략을 사용할 수 있도록 지도할 것을 권한다. 아울러 개인 특성과 세부전략 사용에 관한 후속 연구가 이루어지기를 바란다. 셋째, 정의적 전략은 자신감을 갖고, 마음을 느긋하게 가지려고 하며, 잘 하였다고 자신을 칭찬하는 것이다. 그리고 정의적 전략은 누구나 쉽게 사용할 수 있어서, 전략지도를 통해 초등학생들이 상급학년에 올라갈수록 자신감을 점차 잃어가고 영어에 대해 두려운 마음을 갖는 경향에 긍정적 영향을 줄 수 있을 것이다. 넷째, 초등학생들의 성취동기와 초인지전략은 긍정적인 방향으로 관계가 깊으므로, 학생들에게 자신의 학습을 계획하고, 영어 학습에 뚜렷한 목표를 갖고, 평가하는 전략을 많이 사용하도록 초등교사가 노력하여야 할 것이다. 다섯째, 초등학생들의 영어성적은 불안감과 음의 상관관계, 전략 사용과 양의 상관관계가 상대적으로 높으므로, 하위집단의 영어학습에 전략지도가 긍정적 영향을 줄 수 있을 것이다. 교사는 학생들의 불안감을 낮춰주기 위해 학생들을 격려하고, 전략 사용 수준을 높여주는 다양한 교수기술을 활용해야 할 것이다. 한마디로 전략지도 속에 정의적인 면을 포함하는 것이 바람직하며, 전략지도를 통해 초등영어교육 현장의 문제점인 학년이 높아질수록 학생들의 영어 학습태도와 흥미도가 낮아지며 불안감이 높아지는 것을 긍정적인 방향으로 전환하여 영어교육의 효과를 높일 수 있을 것이다. 따라서 성취능력별 비교뿐만이 아니라 전략지도 결과 변화를 학년별로 비교해보는 후속 연구가 이루어지기를 바란다.; The purpose of this research was to examine how strategy-used instruction in English language as a foreign context influenced participating students' achievement levels, language anxiety, and language attitudes, and how these variables are related to each other. The research questions addressed were: 1) what statistical differences occurred in the use of learning strategies among three performing groups (low, mid, and high), 2) what types of learning strategies were most effective for student achievement levels, language anxiety, and language attitudes across the three groups, and 3) what were the correlations among the five variables: the use of learning strategy, student attitude, language anxiety, achievement motivation, and achievement levels. Participating subjects were 5th grade students from six different classes attending a public elementary school in, Seoul, South Korea. Quantitative data was collected from 139 subjects and, qualitative data from 6 interviewees. Subjects were separated into three performing level groups(low, mid, high) based on their overall English skills. Subjects received learning strategy-based instruction from a single teacher for 11 months. The instrumentations used for this study were an English listening comprehension test, a learning-strategy survey questionnaire that included student motivation levels, attitudes, anxiety levels and achievement motivations, and interview. The data were analyzed by descriptive statistics, paired-sample t test and correlation. Findings were as follows: First, strategy-based instruction had a positive influence on increasing students' attitude toward English and language achievement levels, while lowering their anxiety. Second, significant differences were found between groups of students in their use of learning strategies, showing that low and mid performing students used affective learning strategies more, while high performing students employed advanced types of learning strategies. Low and mid performing students showed significant performance gains and lowered their anxiety level after 11-month of intervention. Third, there was a positive correlation between student use of learning strategies and achievement motivation. Among the strategies, meta-cognitive learning strategy was used most. Significant correlations were found between achievement levels and anxiety, followed by achievement levels and attitude, and achievement levels and learning strategies in the order of importance. In particular, a strong correlation was found between attitude and achievement motivation. Fourth, we can infer that strategy-based instruction had a positive influence on student listening achievement gains, which cut across three performing groups. Further research must account for student achievement levels in implementing strategy-based instruction. Special attention should be paid to the incorporation of advanced learning strategy-use by high preforming students that required high language competence in reading and in writing into low and mid performing students. Teachers need to enhance their instructional strategies by scaffolding and tailing to the needs of students. More research is needed to illuminate the effect of strategy-based instruction mot only by different performing groups but also grade levels.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title영어 능력별 초등학생 집단의 학습전략과 정의적 변인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Language Learning Strategies and Affective Variables of Different English Proficiency Groups of Elementary School Students-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor현석분-
dc.contributor.alternativeauthorHyoun, Seok Boon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department영어교육학과-
dc.description.degreeDoctor-
dc.contributor.affiliation영어교육 전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE