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TV 촬영담당자의 시지각 결정요인에 관한 연구

Title
TV 촬영담당자의 시지각 결정요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Determinants of Visual Perception among TV Cameramen
Author
김영근
Alternative Author(s)
Kim, Young Geun
Advisor(s)
김재범
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
TV 영상은 사회의 특정 이슈나 쟁점에 대해 수용자에 대한 전달력과 설득력이 커서 매우 강한 대중성과 파급력을 지니고 있다. 사건사고를 다루는 TV 뉴스프로그램이나 사회적 문제점을 고발하는 TV 시사프로그램에서 방영되는 자극적이고 충동적인 영상은 사회적 문제나 정부정책에 대한 국민의 불만을 더욱 가중시키고 나아가 커다란 국가적 이슈를 형성하기도 한다. TV 영상은 촬영담당자들에 의하여 직접적으로 제작되고 있기 때문에 촬영담당자가 방송의 특성에 대하여 어떤 인식을 지니고 있으며, 그 인식을 어떻게 화면 속에 융해시키느냐 하는 것에 따라 상당한 차별성이 존재한다. 이런 차별적인 영상에 담긴 촬영담당자의 인식은 수용자에게 매우 큰 영향을 미칠 것으로 예측할 수 있다. 따라서 영상제작에 있어 TV 촬영담당자의 시지각은 매우 중요한 논제이다. 본 연구는 TV 촬영담당자의 시지각에 영향을 미치는 요소로서 영상구성과 방송조직의 특성을 살펴보았다. TV 촬영담당자의 시지각을 구체적으로 TV영상제작에 있어서 촬영담당자의 방송프로그램 특성에 대한 인식으로 명명하면서, 각 변인들의 개념을 구체화하기 위해 문헌고찰과 이론적 논의, 심층인터뷰, 사전조사를 전개하였다. 그 결과, TV 촬영담당자의 시지각은 ‘객관성에 대한 인식’, ‘예술성에 대한 인식’, ‘오락성에 대한 인식’으로 구분할 수 있었다. TV 영상구성의 특성으로는 ‘적절한 영상 및 편집’, ‘전문성 의식’, ‘적절한 테크닉’, ‘선호영상’, ‘영상구성 기본원칙’, ‘영상강조’, ‘영상구성 압력’으로, 방송조직의 특성은 ‘참여의식’, ‘개방성’, ‘상하커뮤니케이션’, ‘업무규칙성’으로 구분하였다. 위와 같은 TV 촬영담당자의 시지각 결정요인들의 영향력과 그 차이를 살피기 위해 국내주요 지상파방송 3사에 종사하는 보도카메라기자, 야외촬영감독, 스튜디오/중계 카메라감독들을 대상으로 설문조사를 전개하였다. 논제를 설명하기 위해 두 개의 연구문제를 설정하였는데, 첫 번째 연구문제는 TV 영상제작에 있어 영상구성의 특성이 촬영담당자의 시지각에 영향을 미치는 영상구성의 특성을 분석하고 촬영담당자의 시지각이 결정되어지는 현상을 파악하기 위한 것이다. 이를 위해 다중회귀분석(multiple regression)을 실시하였으며, 그 결과, TV 영상제작에 있어서 촬영담당자들의 시지각에 영향을 미치는 요인들로는 영상구성의 특성 차원에서는 첫째, TV 촬영담당자의 객관성 인식에 대하여 ‘선호영상’과 ‘영상구성 기본원칙’은 긍정적인 방향으로, ‘적절한 테크닉’은 부정적인 방향으로 작용하고 있음을 알 수 있었다. 촬영부문별로는 보도취재 촬영부문은 ‘선호영상’은 긍정적인 방향으로, ‘적절한 테크닉’은 부정적인 방향으로 나타났고 야외ENG 촬영부문은 ‘적절한 테크닉’이 부정적인 방향으로 나타났다. 스튜디오/중계 촬영부문은 촬영담당자들의 객관성 인식에 영상구성의 특성 모든 요인이 영향을 미치지 않는 것으로 확인됐다. 둘째, TV 촬영담당자의 예술성 인식에 대하여 ‘적절한 영상 및 편집’과 ‘적절한 테크닉’은 긍정적인 방향으로, ‘영상구성 압력’은 부정적인 방향으로 나타났다. 그리고 촬영부문별로는 보도취재 촬영부문과 야외ENG 촬영부문의 구성원들 경우, ‘적절한 영상 및 편집’, ‘적절한 테크닉’순으로 그들의 예술성 인식에 긍정적임이 확인됐다. 스튜디오/중계 촬영부문의 구성원들 경우, ‘적절한 영상 및 편집’, ‘선호영상’, ‘영상구성 기본원칙’순으로 그들의 예술성 인식에 긍정적 방향으로, ‘영상구성 압력’은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, TV 촬영담당자의 오락성 인식에 대하여는 ‘적절한 테크닉’, ‘적절한 영상 및 편집’, ‘영상강조’, ‘영상구성 압력’이 긍정적인 방향으로 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 그리고 촬영부문별로는 보도취재 촬영부문은 ‘적절한 테크닉’과 ‘영상구성 압력’이, 야외ENG 촬영부문의 구성원들 경우, ‘적절한 영상 및 편집’, ‘전문성의식’이, 스튜디오/중계 촬영부문의 구성원들 경우, ‘적절한 영상 및 편집’, ‘영상강조’가 그들의 예술성 인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째 연구문제는 방송조직의 특성이 TV 촬영담당자의 시지각에 미치는 영향력을 분석하고 촬영담당자의 시지각이 결정되어지는 현상을 파악하기 위한 것이다. 첫 번째 연구문제와 마찬가지로 다중회귀분석을 실시하였다. TV 영상제작에 있어 촬영담당자들의 시지각에 영향을 미치는 요인들로 방송조직의 특성 차원에서는 객관성이나 오락성에 대한 인식을 하는데 있어 조직의 특성요인에 거의 영향을 받지 않고 있는 것으로 나타났다. 그러나 예술성에 대한 인식에서는 ‘애사심’, ‘방송사의 가치관과 동일시’, ‘회사의 참된 주인’, ‘회사와의 공동체 의식’ 등의 세부측정항목을 내용으로 하고 있는 ‘참여의식’에만 일부 긍정적인 영향을 받고 있는 것으로 나타났다. 이는 영상제작에 있어서 TV 촬영담당자의 시지각에 조직관여 차원의 ‘참여의식’에서의 미미한 영향을 제외하고, 조직구조나 조직문화, 조직환경 등의 조직의 특성들로부터는 거의 영향을 받지 않고 있음을 말해주고 있는 결과이다. 즉, TV 촬영담당자들은 방송프로그램의 특성을 인식하는데 있어 영상구성의 특성차원에서는 영향을 받고 있지만, 방송조직의 특성차원에서는 거의 영향을 받지 않고 있다고 볼 수 있다. 국내 TV 영상제작을 대표하는 지상파 방송 3사의 촬영담당자들의 시지각이 조직의 특성보다는 전문분야인 영상구성의 특성에 많은 영향을 받고 있다는 본 연구결과는 향후, 영상구성의 특성에 주목한 연구가 더욱 구체화되고 다양하게 이루어져야할 필요성을 제기하고 있다. 한편으로, 방송 3사 조직을 경영하는 책임자나 구성원들이 TV 촬영담당자에게 더 많은 관심과 적절한 대우의 필요성도 동시에 제기된다. 이런 대응요소들은 TV 촬영담당자들이 프로그램의 영상을 제작하는데 있어 방송 프로그램의 특성에 대하여 보다 더 적극적인 인식을 갖게 되는데 필수적인 요소가 될 것이기 때문이다. 본 연구는 그동안 PD나 기자를 대상으로 한 실증연구에 비해 극히 미미한 연구대상이었던 국내 주요 지상파 방송 3사의 TV 촬영담당자들을 상대로 실증 조사를 실시했다는 점에서 의의가 있다. 특히, TV 촬영담당자에 대한 연구들이 간헐적으로 보도취재 촬영부문에서 방송사 카메라기자들을 대상으로 인식조사 수준에 머무르고 있던 상황에서, 방송 3사의 모든 부문 소속 촬영담당자들을 대상으로 그들이 지니고 있는 시지각에 영향을 주고 있는 요인들을 실증적으로 검증했다는 점에서 더욱 큰 의의가 존재한다. 본 연구자는 영상매체의 무한 경쟁시대와 탈장르의 추세에 발맞추어 TV 촬영담당자들이 다양한 방송프로그램 영상을 소화하고 프로그램 간 상호 이해와 동반관계를 증진시켜 전천후의 프로그램 촬영능력을 지니게 될 것으로 기대한다. 또한, 시청자에게 보다 질이 높은 TV영상을 제공하는데 필요한 방송조직과 제작시스템의 효율화에도 일조할 수 있을 것으로 판단한다. 최종적으로 TV 촬영담당자들이 본 연구의 결과를 참고하여 각 방송프로그램별 특성에 따라 보다 더 객관적, 예술적, 오락적인 영상을 제작하여 수용자들에게 더 많은 객관적 정보와 예술적 정서, 오락적 감흥 등을 제공할 수 있는데 도움이 될 수 있을 것으로 판단한다.
Images on TV have great power over particular issues and points in dispute and also great abilities in delivering them, exhibiting its popularity and ripple effects. Sensational and shocking images on TV news programs dealing with events and accidents and/or TV programs reporting current social issues would deepen people's discontent with social problems and/or government's wrong policies and even create huge issues themselves at the national level. Images on TV which were delivered on the television tube through cameramen vary quite differently depending on their perceptions of characteristics of particular programs and how they fuse the perceptions into the screen, and the results affect entirely the audience. In light of this, in producing images, visual perception among TV cameramen can be said to be an important topic. This study examined characteristics of image composition and broadcasting organizations, as factors affecting visual perception among TV cameramen. Specifically calling TV cameramen's visual perception their perceptions of characteristics of particular broadcasting programs in producing TV images, in order to specify the concept of each variable, the researcher conducted theoretical discussions, in-depth interviews and a preliminary survey. As a result, first, TV cameramen's visual perception was divided into ‘perceptions of objectivity’, ‘perceptions of the artistic sense’, and ‘perceptions of amusement’. In addition, characteristics of TV image composition consisted of ‘proper imaging and editing’, ‘professionalism’, ‘proper techniques’, ‘preferred images’, ‘the basic principles of image composition’, ‘emphasis on images’, and ‘pressure on image composition’, and also characteristics of broadcasting organizations consisted of ‘participatory consciousness’, ‘openness’, ‘top-down communications’, and the ‘regularity of work’. In order to examine the effects of these determinants of visual perception among TV cameramen and differences in the effects, the researcher conducted a questionnaire survey of news and coverage cameramen, outdoor ENG camera directors, and studio/OB camera directors working in the big 3 domestic terrestrial television broadcasting companies. In order to find sub-dimensions constituting TV cameramen's visual perception, characteristics of image composition, and characteristics of broadcasting organizations, exploratory factor analysis (EFA) was conducted, and also in order to test the reliability of the measurement tool, reliability analysis was conducted by using Cronbach's . In addition, in order to examine respondents' general characteristics, descriptive analysis was performed. This study consisted of two research questions. First one is regarding analyzing characteristics of image composition affecting cameramen's visual perception in producing images on TV and grasping phenomena where cameramen's visual perception is determined, through multiple regression. As a result, as the factors of characteristics of image composition affecting cameramen's visual perception in producing images on TV, first it was found that on perceptions of objectivity, ‘preferred images’, and ‘the basic principles of image composition’ have positive effects, while ‘proper techniques’ have negative effects. In addition, by section of shooting, it was found that in terms of news and coverage, ‘preferred images’ have positive effects on perceptions of objectivity, while ‘proper techniques’ have negative effects on them, and in terms of out ENG-shooting, ‘preferred images’ have negative effects on them. It was identified that in terms of the section of studio/ OB-shooting, all the factors of characteristics of image composition have no effect on cameramen's perceptions of objectivity. Second, it was revealed that on TV cameramen's perceptions of the artistic sense, ‘proper imaging and editing’ and ‘proper techniques’ have positive effects, while ‘pressure on image composition’ has negative effects. In addition, by section of shooting, it was found that in the case of the members of news and coverage-shooting and outdoor ENG-shooting, ‘proper imaging and editing’ have the most positive effects on their perceptions of the artistic sense, followed by ‘proper techniques’. It was revealed that in the case of the members of studio/OB-shooting, ‘proper imaging and editing’ have the most positive effects on their perceptions of the artistic sense, followed by ‘preferred images’ and ‘the basic principles of image composition’, while ‘pressure on image composition’ has negative effects on them. Third, it was revealed that on TV cameramen's perceptions of amusement, ‘proper techniques’, ‘proper imaging and editing’, ‘emphasis on images’, and ‘pressure on image composition’ have positive effects. In addition, by section of shooting, it was found that in the case of the members of news and coverage-shooting, ‘proper techniques’ and ‘pressure on image composition’, and in the case of outdoor ENG-shooting members, ‘proper imaging and editing’ and ‘professionalism’, and also in the case of studio/OB-shooting members, ‘proper imaging and editing’ and ‘emphasis on images’ have positive effects on their perceptions of the artistic sense, respectively. Again, the second research question is regarding analyzing the effects of characteristics of broadcasting organizations on TV cameramen's visual perception, by employing multiple regression analysis. As the factors of characteristics of broadcasting organizations affecting cameramen's visual perception in producing images on TV, it was found that all the characteristics rarely have effects on cameramen's perceptions of objectivity and/or amusement, while their ‘perceptions of the artistic sense’ are partly affected by ‘participatory consciousness’ consisting of ‘loyalty to the company’, ‘identification with broadcasting companies' values’, ‘the true ownership of the company’, ‘community consciousness regarding the company’, and etc. This result tells that TV cameramen's visual perception in producing images are a little affected by ‘participatory consciousness’ at the organizational engagement dimension, while rarely affected by other characteristics of organizations, such as organization structure, organizational culture, and organizational environ- ments. Accordingly this study derived the result that characteristics of broadcasting programs perceived by TV cameramen in producing images are affected by characteristics of image composition, while rarely affected by characteristics of broadcasting organizations. This result that visual perception among cameramen in the big 3 terrestrial television broadcasting companies representative of image production on TV in domestic settings are affected much more by characteristics of image composition-their major area, rather than by characteristics of their organizations, indicates such a fact that in order to help to improve TV cameramen's visual perception, one should deeply and correctly explore and recognize characteristics of image composition and also further specify research on it in the future. On the other hand, the researcher concluded that executives managing the big 3 companies and their members should have more interest in and respect to TV cameramen. These corresponding factors will help TV cameramen to be aware of characteristics of broadcasting programs more actively in producing images for the programs. This study is important in terms of conducting an empirical survey of TV cameramen working in the big 3 domestic terrestrial broadcasting companies which have not been subjects compared to PD's and/or reporters in other empirical surveys. Especially, in the current situation where study of TV cameramen has been occasionally conducted, but only limited at the level of investigating their perceptions in the section of news and coverage, this study is very important in terms of conducting research on factors affecting visual perception among cameramen in all the sections in the big 3 broadcasting companies when they produce images. In the future, it is expected that TV cameramen will be equipped with every kind of abilities in program-shooting by digesting various images on broadcasting programs and enhancing mutual understanding and companionship with programs in keeping with the age of infinite competition and deconstruction of genres. In addition, it is concluded that they will contribute to improving efficiency in broadcasting organizations and production systems necessary for producing higher level-quality images on TV for the audience. Finally, it is expected that based on this discussion, TV cameramen will provide the TV audience with more objective information, artistic emotions, and a sensation of pleasure by producing more objective, artistic, and interesting images according to characteristics of each broadcasting program, referring to the results from this study.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145044http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410764
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Ph.D.)
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