759 0

자카드직물디자인 트렌드 분석 연구

Title
자카드직물디자인 트렌드 분석 연구
Other Titles
Analytic Research on Jacquard Cloth Design Trend : Focusing on Apperal Cloth
Author
서지민
Alternative Author(s)
Seo, Ji Min
Advisor(s)
이수철
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
21세기의 온라인 혁명으로 인한 현대인의 삶이 글로벌화 되면서 정보력을 가진 소비자들은 보다 다양하고 개성 있으며 고급화된 제품을 원하고 있다. 이러한 소비자들의 요구에 대응하기 위해 섬유산업시장도 기술개발과 디자인개발이 중요시 되고 있다. 이러한 상황에서 자카드직물의 발전을 위해 본 연구에서는 한국전쟁 이후 본격적인 산업화가 이루어진 1960년대 이후 어패럴용 자카드직물 디자인의 사적 고찰과 자카드직물의 다양한 표현법, 조형성 등 고유 특성의 분석을 통한 자카드직물 산업의 미래 트렌드와 디자인을 기반으로 한 산업적 가치를 조망해 보고자 하는 것을 목표로 한다. 따라서, 본 논문에서는 자카드 직물에 대한 문헌 자료 및 실증적 자료를 토대로 자카드직물에 대한 이론적 고찰과 실증적 자료를 토대로 1960년대 이후 세계 패션디자인 트렌드 변화와 깊은 연관성을 가지며 발전해 온 자카드직물의 과거와 현재의 디자인 트렌드를 분석하여 보았으며, 국내 컬렉션과 해외 자카드직물 선진국인 이탈리아, 프랑스, 미국의 컬렉션 자료 수집·분석을 통한 해외 자카드직물디자인 동향 연구에 이어 한국의 자카드직물 산업의 현황을 분석하였다. 이와 같이 자카드 직물디자인에 관한 이론적, 시대적 고찰과 해외 선진국 동향, 국내 기술 및 소재, 패턴, 색상에 관한 연구들을 종합적으로 분석한 결과에 따라 자카드직물의 트렌드를 조망하였다. 본 연구의 내용 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 자카드직물은 풍부한 색상, 섬세한 문양, 뛰어난 입체감으로 화려함과 고급스러운 분위기를 자아낸다. 현재 자카드직물은 어패럴, 액세서리, 인테리어 직물로 다양한 분야에 사용되고 있다. 자카드직물의 디자인을 결정짓는 요소로는 색(Color)과 소재(Fabric), 문양(Pattern)을 들 수 있다. 둘째, 1960년대 자카드직물의 대부분은 단색, 단일패턴의 기하학문양, 플로랄 패턴이 주를 이루었다. 컬러는 전반적으로 중간톤의 블루, 카키, 브라운, 베이지 톤이 주로 사용되었다. 또한 밀도가 낮아 원단의 두께가 얇은 경향을 보였다. 1970년대 자카드직물은 자연을 모티브로 한 디자인이 주를 이루었으며, 스트라이프나 도트 등의 기하학문양도 사용되었다. 또한 제직기술과 염색기술의 발달로 자카드직물의 밀도가 과거에 비해 높아지고, 풍부한 비비드 컬러와 골드컬러의 화려함도 더해져 60년대보다 디자인발전이 확연하게 이루어졌다. 1980년대 자카드직물의 디자인으로는 주로 기하학 문양의 복합문이 두드러졌다. 과감한 컬러와 에스닉한 페이즐리 문양, 에콜로지의 영향으로 화려한 꽃문양 등 패턴에 있어서 1970년대보다 한층 화려하고 복잡한 양상을 나타냈다. 또한 오리엔탈의 영향으로 동양적인 패턴과 무채색의 계열이 두드러졌다. 1990년대의 자카드직물은 젠스타일과 미니멀리즘의 영향으로 컬러의 사용이 절제되고 패턴도 심플하게 표현되었다. 또한 에스닉과 레트로의 영향을 받은 페이즐리와 아르누보 풍의 패턴, 자연과 환경에 대한 관심의 증가로 좀 더 사실적으로 묘사 된 식물문양, 퓨처리즘의 영향으로 골드와 실버 등의 메탈 컬러가 사용되기도 하였다. 2000년대에는 웰빙의 영향으로 자카드직물에도 자연의 모티브가 사용되었으며, 복고적 감성을 자극시키는 레트로가 디자인 트렌드로 자리 잡았다. 이로 인해 여성스럽고 클래식한 장식적 소재와 로맨티시즘을 표현하는 실크, 인조견사, 클래식한 패턴이 정교하고 깊이 있게 표현되었다. 생활수준의 향상으로 많은 문화의 접촉으로 인해 에스닉한 패턴과 오리엔탈 풍의 패턴도 자카드직물에 응용되었다. 1960년대에서 2000년대 이후 자카드직물 트렌드를 분석한 결과 시대의 변화 속에서 유행의 리사이클 현상을 볼 수 있었다. 또한 기술의 발달과 소비자의 높아진 안목으로 인하여 디자인이 점차 다양하고 고급화되는 것을 볼 수 있었다. 셋째, 한국을 포함한 2006년부터 2008년 세계 유명 패션컬렉션을 중심으로 살펴본 현대패션에 나타난 자카드직물디자인의 특성은 다음과 같다. 서울 컬렉션에 나타난 자카드직물디자인을 살펴보면, 로맨틱과 미니멀리즘, 에코이즘 등의 영향을 받아 플로랄 패턴이 주를 이루었고, 도트나 스트라이프 등의 단순한 기하학 패턴이 많이 사용되었다. 또한 골드와 블랙, 내추럴 컬러 등이 주로 사용되었다. 밀라노 컬렉션 분석 결과, 레트로는 최근 이탈리아 자카드직물 디자인의 주요 경향으로 우아하고 고급스러운 직물이 주로 사용되었다. 클래식과 페미니즘이 반영된 플로랄 패턴과 클래식한 다마스크 패턴이 주로 사용되었다. 또한 모던한 그래픽 패턴과 회화적 플로랄 패턴, 다양한 사이즈의 도트문양이 사용되었다. 이탈리아의 경우 과거의 클래식함과 현대의 모던함이 공존하는 추세였으며, 레트로 경향은 텍스타일 디자인에 있어 중요한 역할을 담당하고 있다. 파리 컬렉션의 분석 결과, 오리엔탈, 페미니즘, 클래식과 퓨처리즘 등 다양한 양상을 보이고 있었다. 또한 신소재도 많이 선보였는데, 클래식한 무드를 미래주의적 성향과 함께 재해석한 디자인을 많이 볼 수 있었다. 또한 아티스틱한 기법을 사용한 디자인, 그러데이션 효과가 보이는 자카드직물이 눈에 띄었다. 또한 미래지향적 디자인으로 입체감 있는 자카드직물이 새롭게 시도되었다. 뉴욕 컬렉션을 분석해 보면, 자카드직물은 미래적 요소가 많이 보였다. 메탈릭 소재와 입체감있는 자카드 소재가 이탈리아나 프랑스에 비해 많이 사용되었다. 또한 클래식과 퓨처리즘, 페미니즘과 모더니즘 등 상반되는 요소들을 조화롭게 디자인한 새로운 시도들이 돋보였다. 넷째, 한국 섬유 산업은 생산과 고용, 업체 수의 비중이 높은 핵심 기간산업이다. 하지만 최근 성장세가 둔화되고 있는 실정으로 발전을 위한 문제점 해결이 시급한 상황이다. 자카드직물의 산업은 여러 분야에 걸쳐 광범위하게 응용되는 것으로 현재 패션, 인테리어 분야에서 일부 사용하고 있으나, 점차 그 분야가 확대되고 있다. 다섯째, 이러한 한국 섬유산업의 문제점을 보완하기 위해 CFT와 삼성디자인연구소, `09-`10 A/W Premiere Vision in NY의 트렌드 예측을 바탕으로 2009-2010년 자카드직물의 컬러, 패브릭, 패턴의 새로운 트렌드를 전망하였다. 따라서 본 연구의 결과로 자카드직물디자인 트렌드는 컬러, 패브릭, 패턴으로 분류하여 제안할 수 있다. 우선 제안 컬러는 Intense(강렬함), Classic(중후함), Neutral(중성적)의 세 가지 테마로 분류하여 제안할 수 있다. 다음으로 패브릭 트렌드는 부드럽고 포근함(soft and comfortable), 클래식하며 기품있는(Classic and nobility), 플라스틱(Plastic)의 차가움과 때로는 유연성을 표현하는 미래적 소재, 에코이즘의 오가닉 소재를 활용한 자카드직물, 추상적인 아티스틱한 표현, 장식성 있는 화려한 자카드 소재의 다섯 가지 테마로 분류하여 제안할 수 있다. 패턴 트렌드는 다음과 같이 다섯 가지 테마를 중심으로 제안된다. 첫째, 클래식하고 웅장한 느낌의 다소 사이즈가 큰 다마스크와 플로랄 패턴을 제안한다. 둘째, 마치 현미경을 들여다 본 듯한 구조적인 기하학패턴을 제안한다. 셋째, 수채화, 추상화 등의 다소 아티스틱한 감성의 패턴을 제안한다. 넷째, 에코이즘 감성이 느껴지는 플로랄 패턴을 제안한다. 마지막으로, 각 민족적 문화를 표현하는 에스닉 패턴을 제안한다. 앞으로 사회는 보다 빠르고 유동적으로 변화할 것이며, 사람들은 정서적 휴식처를 필요로 할 것이고, 패션에 있어서도 과거의 안락함과 자연의 평온함을 느끼고자 할 것이다. 따라서 항상 새롭고 개성적인 것을 추구하는 현대의 소비자 만족을 위해 레트로, 웰빙, 신소재가 접목되어 새로운 양상이 나타날 것으로 본다. 현대인들의 감성을 자극 할 수 있는 디자인이야 말로 한국 자카드산업의 발전을 도모하기 위한 가장 중요한 요소이다. 레트로와 웰빙을 추구한다고 하여 현대인들이 과거와 자연에만 집착하지 않는다. 새로운 변화도 함께 원하기 때문에 자카드직물디자인에서도 이러한 소비자의 요구에 맞게 과거, 현재, 미래를 새로운 창의적 관점으로 조화롭게 표현하여야 할 것이다.; Due to globalization of the modern day life caused by the online revolution of the 21st century, consumers with access to information desire products of more variety, individuality and better quality. In order to respond to such demands of consumers, development of technology and design is becoming important in fabric industry market. For the growth of Jacquard cloth in such situation, this research aims to make a historical investigation of apparel-purpose Jacquard cloth since 1960s when actual industrialization began after the Korean war. It also aims to view the future trend of Jacquard cloth industry by analyzing its unique characteristics such as the variety of expression methods, shapes, etc., and the industrial value based on the design. Therefore, in this essay, Jacquard cloth has been theoretically examined based on related documents and evidences. Based on this theoretical examination and evidences, the past and present design trends of Jacquard cloth, which has developed in close relation with the changes in the world fashion design trend since 1960s, have been analyzed. It also analyzes the trend research of foreign Jacquard cloth design through collection/analysis of domestic collections as well as those of Italy, France and America which are forerunners of Jacquard cloth. As such, Jacquard cloth design has been theoretically and periodically examined, and researches about trends of advanced foreign countries, domestic technology and fabric, pattern and colour have been analyzed comprehensively, to create a view of Jacquard cloth's future trend according to the result. The details and results of this research is as follows. Firstly, the abundant colour, detailed pattern and excellent solidity of Jacquard cloth evoke a sense of splendor and luxury. Currently Jacquard cloth is used in various areas as apparel, accessory, interior fabric. The elements that determine the design of Jacquard cloth are colour, fabric, and pattern. Secondly, most Jacquard cloths of the 1960s mainly comprised of monochromatic and mono-patterned geometric shapes and floral patterns. For the colours, blue, khaki, brown and beige of middle tone were mainly used in general. Also, the fabric tended to have thin width because of low density. Design of 1970s Jacquard mainly took motif from nature, and geometric shapes such as stripes and dots were also used. Also, development of weaving and dyeing increased the density of Jacquard cloths compared to the past, and the abundant colour as well as the fancy gold colour clearly developed the design compared to the 1960s. As for 1980s Jacquard cloth design, mainly complex geometric patterns were noticeable. Effected by bold colours, ethnic paisley patterns, and ecology, it showed much more fancy and complex aspect in terms of flower patterns and so on compared to the 1970s. Also because of the influence of the oriental, oriental patterns and achromatic colours were noticeable. In 1990s, Jacquard cloths were influenced by zen style and minimalism, so use of colours was limited and patterns were simply expressed. Also, increased interest in patterns of paisley and art nouveau style influenced by ethinic and retro, and interest in nature and environment led to more detailed expressions of plant patterns. The influence of futurism also led to the use og metallic colours such as gold and silver. In 21st century, well-being influenced the use of nature as the motif for Jacquard cloths, and Retro style that evokes retro sentiment came in place as the design trend. Thus, feminine and classic decorative materials as well as silk, artificial silk yarn, classic patterns that express romanticism were all represented in detail and with depth. Improvement in living conditions and cultural contacts led to the application of ethnic patterns and oriental patterns on Jacquard cloth. The analysis of Jacquard cloth trend from the 1960s to after 2000 showed a recycling phenomena of trend within periodical changes. Also it could be seen that designs become more various and high-class due to technological development and better fashion judgment of consumers. Thirdly, the following are the characteristics of Jacquard cloth design appeared in modern fashion, examined by world's renown fashion collections from 2006 and 2008 including those of Korea. Looking at Jacquard cloth designs in Seoul collection showed the dominance of floral patterns influenced by the Romantic, Minimalism, Ecoism, etc., and also the use of simple geometric patterns such as dots and stripes. Also, gold, black and natural colours were mainly used. Analysis of Milano collection showed that Retro style was the recent main trend of Italian Jacquard cloths designs and so classy fabrics were mainly used. Floral patterns influenced by the Classic and Feminism, and classic damask patterns were mainly used. Also, modern graphic patterns, picturesque floral patterns, dot patterns of various sizes were used. In the case of Italia, classic aspect of the past and the modern aspect of the present seemed to be co-existing, and Retro trend is playing an important role in terms of textile design. Paris collection analysis showed various aspects such as Oriental, Feminism, Classic, etc. Also many new materials were show cased, and many designs where classic mood was re-interpreted with futuristic characteristics were often seen. Also, Jacquard cloths with designs and gradation effects using artistic techniques were noticeable. Also, more steric Jacquard cloths were attempted as futuristic designs. Jacquard cloths in New York collection showed a lot of futuristic elements. A lot of metallic materials and steric Jacquard materials were used compared to Italia or France. Also, new attempts were noticeable where opposing elements such as Classic and Futurism, and Feminism and Modernism were harmoniously designed. Fourth, Korean fabric industry is a key industry with high production, employment and number of enterprises. However, because of the current condition where growth rate slow-down, problem solving is urgently needed. Jacquard cloth industry is widely applied across various areas. Currently it is used partially in fashion and interior areas but more and more the fields are expanding. Fifth, to compensate for such problems of Korean fabric industries, 2009-2010 new trend of Jacquard cloth's colour, fabric and pattern has been prospected based on the trend prospect of `09-`10 A/W Premiere Vision in NY of CFT and Samsung Design Research Center. As a result of this research, the trend of Jacquard cloth can be suggested, categorized into colour, fabric and pattern. First of all, the colours can be suggested in these three thematic categories - Intense, Classic, Neutral. Next, the fabric trend can be suggested in these five thematic categories - soft and comfortable; Classic and nobility; Jacquard cloth utilizing futuristic materials that express coldness of Plastic and sometimes flexibility, and organic materials of eco-ism; and fancy Jacquard materials with abstract and artistic expressions and decorativeness. Pattern trend can be suggested in the following five thematic categories - first, big-size damask and floral patterns of classic and majestic feeling; second, structural geometric patterns like seen through a microscope; third, patterns of artistic sentiment such as watercolor, abstract art, ect.; fourth, floral patterns of eco-ism sentiment; last, ethnic patterns which represent each ethnic culture. In the future, society will change with greater speed and mobility. People will need emotional sanctuary, and even in fashion they will hope to feel the comfort of the past and the peacefulness of nature. Therefore for satisfaction of modern consumers who always desire new and individual items, there will appear new aspect combining Retro, well-being and new materials will emerge. A design that can stimulate the sentiment of modern people is the most important element in the plan to develop Korean Jacquard industry. Simply because they seek Retro and well-being, it does not mean modern people will obsess with the past and nature. They want a new change as well, and therefore past, present and future much be creatively and harmoniously expressed in Jacquard cloth designs to suffice the consumer demands.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145023http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411513
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF TEXTILE & FASHION DESIGN(섬유패션디자인학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE