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東學ㆍ天道敎 修練과 生命思想 硏究

Title
東學ㆍ天道敎 修練과 生命思想 硏究
Other Titles
A Study Of the Training And Life Thought Of DonghakㆍCheondogyo
Author
김춘성
Alternative Author(s)
Kim, Choon Sung
Advisor(s)
김병채
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 한국 최초의 자생적 종교사상인 동학·천도교의 수련과 그것이 사회적으로 전개되어 나타난 실천사상, 특히 오늘날 가장 요구되는 가치인 생명사상으로서의 실천 가능성을 종교철학적으로 고찰해 보고자 한 것이다. 동학의 사회적 실천운동 또는 개벽(開闢)은 시천주(侍天主) 체험(體驗)을 통한 내면적(內面的) 자기(自己) 변혁(變革)으로서의 수련이 밖으로 확장되어 나타난 것이며 이는 동학의 역사 속에서 면면히 이어져 오고 있다. 동학연구에서 가장 필요한 일은 동학의 가장 내적인 힘인 수련(修煉)과 영성(靈性)에 대한 충분한 고찰과 이를 바탕으로 동학의 실천운동(實踐運動)을 파악하는 일이라고 하겠다. 이에 본 연구는 동학 주문의 내용과 구조가 철학 수행 생명사상에 일관하고 있다는 점을 분석적으로 밝힘으로써 종교철학, 수련, 생명사상을 실천의 상관성에 유의하여 동학·천도교를 재조명하고자 한 것이다. 동학·천도교 수련의 목적은 도성덕립(道成德立)에 있다. 그런데 도성덕립으로 끝나는 것이 아니라 항상 사회적 실천을 지향한다. 자기를 개벽하여 세상을 개벽하자는 것이다. 그러므로 동학ㆍ천도교의 목적은 안으로는 인격완성(人格完成)에 있고, 밖으로는 보국안민(輔國安民) 포덕천하(布德天下) 광제창생(廣濟蒼生) 지상천국(地上天國) 건설에 있다고 하겠다. 수운은 동학 수련의 특징을 수심정기(守心正氣)에서 찾는다. 수심정기는 유학의 인의예지를 부정하는 것이 아니라 이를 실천할 수 있는 근본적인 바탕과 실천력을 함양하는 공부이다. 또한 수련의 마음자세로서 성경신(誠敬信)과 매매사사를 한울님께 마음으로 고(告)하는 심고를 중시하였다. 동학의 주문에는 동학의 핵심 사상뿐만 아니라 수도의 절차가 함축되어있다. 그래서 누구나 안심하고 수련을 할 수 있으며 고도의 위험한 자세나 극단적인 고행을 필요로 하지 않는다. 남녀노소 상하귀천을 막론하고 13字 또는 21字 주문(呪文)을 통해 시천주(侍天主)를 체험하고, 수심정기를 통해 궁극적인 깨달음에 이르고자 한다. 이런 수련을 통해 발견되는 동학의 영성은 크게 다음의 다섯으로 언급할 수 있다. 첫째 초월성의 신비로 이는 수운의 신비체험에서 구체적으로 드러나며 이것이 이전의 동양종교의 전통과는 달리 서양의 종교적 전통과 만나는 지점이다. 둘째 수운의 체험은 초월성에 그치지 않고 시천주와 오심즉여심의 내재적 신비로 나아감으로써 궁극적으로 초월과 내재의 조화를 이루고 있다는 점이다. 셋째, 동학의 수련체계는 대단히 간명하며 대중적인 것으로 극단의 고행을 요구하지 않고, 생활의 성화를 추구하는 것이었다. 넷째, 동학은 단지 신앙적 차원에 머무르지 않고 궁극적으로 자아의 완성, 즉 깨달음을 지향한다. 그 과정에서 변화되는 인격의 특징은 고양된 기쁨과 지혜와 활달하고 자유로운 기상이다. 마지막으로 동학의 수련과 영성은 개인의 인격함양에 그치지 않고 사회의 변혁, 다시 말해 개벽을 실현하려는 사회윤리적인 차원과 항상 결합되어 있다는 점이다. 또한 이런 수련과 영성이 동학의 실천론에서 어떻게 나타나는지 생명사상을 중심으로 조명하고자 한다. 생명의 원리는 동학의 시천주 주문 속에 고스란히 들어 있다. 즉 시천주의 시(侍)자 안에 내재해 있다고 할 수 있다. 첫째, 내유신령(內有神靈)은 모든 생명은 자기 안에 신령한 영이 내재하고 있다는 것이다. 이것을 앎이나 정신 또는 의식이라고 할 수 있는데 이런 정신이 진화의 과정에서 생명을 기계와 구분할 수 있는 기준이 되기 때문에 생명의 제1원리가 된다. 둘째, 외유기화(外有氣化)로 모든 존재는 지기(至氣)로 이루어졌으며 스스로의 형태와 생명의 보존·유지를 위해 전 생명계와의 유기적 소통성과 관계성을 통해 그 활동을 지속해 나간다. 진화의 과정에서 보면 모든 생명은 그 환경으로부터 고립된 존재가 아니고 우주적 관계의 그물 속에서 상호작용을 하면서 연결되어 있는 것이고 자신 안에 우주적 생명을 지니고 있는 하나의 통합된 전체라 할 수 있다. 셋째, 각지불이(各知不移)로 개체는 각자의 자율과 자유를 향유한다. 다른 존재와 구별되는 자기의 독특한 특성들을 만들어 나간다. 이런 동학의 생명의 원리에 바탕 해서 해월의 시대에 보다 구체적인 생명살림의 개념과 지침들이 나와서 생활 속의 실천으로 연결된다. 해월은 '만물이 시천주 아님이 없다'고 하여, '물물천·사사천(物物天·事事天)'을 내놓았고 물건조차도 공경하라는 경물(敬物)을 주장하였다. 그의 생명살림의 지침이 가장 잘 드러난 것이 양천주(養天主)인데, 이는 본래 하늘로부터 받은 천심(天心)을 마치 열매의 종자처럼 잘 길러서, 그것이 자기 삶의 온전한 주체로 서게 한 것이다. 또한 해월은 생활 근거로서의 가정 특히 여성의 역할을 강조하며 여성을 가정의 주인일 뿐만 아니라 새로운 문명창조의 주체로 본다. 나아가 여성들이 가지고 있는 생명의 창조성 그리고 생태적 감수성을 내 속의 '신령스러움'을 통해 계발하는 내면의 변혁과 생명의 자각에 주목한다. 동학의 생명모심과 생명살림이 가장 구체적으로 드러나는 경험이 바로 아이를 포태하고 양육하는 일이다. 해월은 생명의 포태를 천지(天地) 조화(造化)의 비밀(秘密)이라고 하였다. 곧 태아(胎兒)를 한울님으로 모시는 것으로 한울님이 몸 안에 모셔져 있다는 시천주의 체험을 가장 구체적으로 할 수 있는 경험이기도 하다. 결론적으로 동학의 시천주(侍天主) 사상과 모심의 생명원리, 수심정기(守心正氣)의 수련, 물물천(物物天)사사천(事事天)과 경물(敬物) 사상 등은 오늘날 요구되는 생명 살림에 좋은 지혜를 줄 수 있을 것이다. 그러나 무엇보다 중요한 것은 실천의 새로운 주체를 동학수련과 그로 계발되는 영성을 통해 확보해 내는 일일 것이다. 여기에 이 시대 동학의 역할이 있다고 하겠다.
In this study, I have tried to take consideration of the training of Donghak · Cheondogyo which is deemed self-growing religious philosophy ever firstly created in Korea, its practical philosophy that had been developed across the nation, and in particular its practical possibility as a life value required the most at this time of era from the viewpoint of religious philosophy. Gaebyeok(開闢), the social practical movement of Donghak, came out to exist as a way-out to train himself or herself to self revolution through experiencing Shi-Cheon-Joo and it has been inherited throughout the history of Donghak. The most necessary thing in research of Donghak is to take full consideration of the internal power sources of training and spirituality in Donghak and based upon this to identify practical movement of Donghak. Therefore the purpose of this research is to reveal through analysis that the contents and structure of orders of Donghak have matched life philosophy about performing philosophy and to illuminate again religious philosophy, training, and life philosophy to Donghak · Cheondogyo by referring to co-relation of practice. The purpose of training of Donghak · Cheondogyo is to attain at completion of morality. The purpose of Donghak · Cheondogyo, however, does not end up accomplishing morality, but aiming at social practicability all the time. Donghak can be achieved by awakening himself and creating a new world. Therefore, the purpose of Donghak · Cheondogyo can get down to completion of personality(人格完成) inside, and protecting the nation and comforting people, giving virtue throughout the nation, serving the people, and creating heavenly nation outside. Soo-woon found characteristics of the training of Donghak in keeping own mind and right spirit(守心正氣), and he didn't deny practicing In-Eui-Ye-Ji (Four great virtues), but he put much importance on the way to keep the mind and spirit practiced as a more fundamental basis to learn on in order to practice such things. In addition, Soowoon emphasized Seong-gyeong-shin(誠敬信) as a mind to get into training very much, putting more importance on Shim-go(心告) that they tell Han-wool-nim each and every thing with their true hearts. The process of training as well as the essential thought of Donghak are implied in the order of Donghak. Accordingly, anyone can train himself or herself without worrying without requiring highly dangerous posture or extreme type of hard training. The training of an order was as easy as could be in the way that anyone handles 13 letters and 21 letters that were used in daily lives when experiencing Shi-Cheon-Joo and in the meantime, they got naturally trained with Keeping mind and right spirit. The spirituality of Donghak found through this training can be mentioned in the following five ways. At first, it is a mystery of superiority that can be specified from the experience of mystery of Soowoon, which marks a difference from existing Oriental religion at the time in a way that it was consistent with Western religion. Secondly, experience of Soowoon wasn't limited to superiority, instead it advanced into inner mystery of the thought that my mind equals your mind as well as Shi-Cheon-Joo, and finally it made a perfect inner harmony with excellence. Thirdly, the training system of Donghak was very simple and popular without demanding high level of practice or hard training, but it was rather to pursue of an order-oriented holy lifestyle. Fourthly, Donghak was not simply a religious thing, but also religious platform aiming at completion of a self and searching for realization of things. Their personality changed in the course of that and they got exuberant and free-spiritual with joy and intelligence. At last, They trained themselves for the purpose of not only training of Donghak itself or completion of personality through spirituality itself, but also practicing social-ethical philosophy to create a new world. The principle of life philosophy of Donghak lies in the letter of Shi(侍) for Shi-Cheon-Joo. At first, Nae-yu-shin-ryeong(內有神靈) means that all lives have divine spirits inside them, and that is call knowledge, spirit, or consciousness. These spirits are ones that are differentiated from the machine in the course of evolution, which is the first priority life philosophy one. Secondly, Oi-yu-gi-hwa(外有氣化), all living things are made of Ji-gi(至氣), which continue their activities through organic communication with and relation to whole living things to maintain their life and form. All living things, from the viewpoint of evolution, are not isolated from their environment, but are connected to each other by interacting themselves in the net of universal relation while having universal life inside them as an integrated form of living things. Thirdly, Gak-ji-bul-i(各知不移), each individual enjoys its freedom and self-discipline. It creates their own characteristics unique from other existence. Based upon these principles of life philosophy of Donghak, in the era of Haeweol, many more concrete concepts and indications of life philosophical living came into practical existence in their lives. Haeweol said, ‘all things are nothing but Shi-Cheon-Joo’, and insisted us on the philosophy of admiring even the articles of ‘mool-mool-cheon·sa-sa-cheon(物物天·事事天)’. His life-saving philosophy is well presented in Yang-cheon-joo(養天主), which means that they have heavenly mind given from the Heaven and grow it like a seed and finally make it stand on its feet independently in his or her life. On the other hand, Haeweol emphasized a household as a basis of living, in particular women's role, while looking upon women as a hostess of the family and a subject of a new civilization creation. Further, he paid attention to their creativity and born sensitivity, and inner change and life recognition that can be developed through 'divine mystery' inside them. Pregnancy of and nurturing a child can be one of the most concrete experiences for life supporting of Donghak and life-saving philosophy. Haeweol said that conception of a life is secret to world harmonization. In other words, to serve a child as Han-woon-nim is to experience Shi-Cheon-Joo is served inside Han-wool-nim. In conclusion, it is a good motive to give us an knowledge about life saving philosophy today to understand philosophy of Shi-Cheon-Joo(侍天主) of Donghak, life principle of serving, training of Keeping mind and right spirit(守心正氣), respecting things and mool-mool-cheon(物物天)sa-sa-cheon(事事天). But, what's more important is that we have to create subjects of new practical activities through Donghak training and its following spirituality. Here is a point what Donghak seems to play a role in.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144904http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411046
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHILOSOPHY(철학과) > Theses (Ph.D.)
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