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기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR담당자간의 언론홍보에 대한 상호 인식차이에 관한 연구

Title
기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR담당자간의 언론홍보에 대한 상호 인식차이에 관한 연구
Other Titles
The Study on the Difference of the Mutual Cognition toward the Media PR between the Account executives of a client and the one of a PR Agency
Author
김미라
Alternative Author(s)
Kim, Mi Ra
Advisor(s)
한상필
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR담당자간의 언론홍보에 대한 상호인식차이에 관하여 연구하고자 하였다. PR 산업이 발전하고 PR의 기능과 역할이 세분화되어지면서 자체 PR 부서 조직을 보유한 많은 국내 기업들도 PR의 전문성과 중요성을 인식하게 되어 PR 전문대행사와 파트너쉽 계약체결을 하는 경우가 늘어나고 있다. 그에 따라 기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR담당자간의 상호 공조 하에 이루어지는 업무가 다각도 적으로 늘어나고 있으며 그 중 언론홍보에 대한 업무가 상당부분을 차지한다. 그러나 언론홍보에 대한 두 집단 간의 견제와 이해 부족으로 많은 업무상의 충돌이 일어나는 경우가 흔치않게 발생한다. 따라서 본 연구의 목적은 기업 내 PR담당자와 실질적인 업무수행을 하는 홍보대행사의 PR담당자, 이 두 집단이 인식하고 있는 언론 PR에 관한 인식의 차이가 어떠한지 알아보는 것으로, 두 집단이 어떠한 인식에 대해 공통적인 생각을 갖고 있는지 또는 다르게 인식하는 지에 대해 살펴볼 것이다. 이를 위해 쉐피와 맥리드(Chaffee & McLeod)의 상호지향성 모델(co-orientation model)을 토대로 기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR담당자 간의 PR의 역할과 효과에 대해 주요소인 객관적 일치도(agreement), 주관적 일치도(congruence), 정확도(accuracy)를 기준으로 상호간에 어떠한 인식을 하는지, 그리고 상호간의 인식에 대해 어떠한 추측을 하는 지에 대해 비교해 보고자 한다. 이 연구를 통해 기업 내 PR담당자와 홍보대행사 PR 담당자간의 언론홍보에 대한 상호인식을 이해함으로써 결과적으로 기업의 발전에 기여할 수 있는 긍정적인 방향을 모색하고자 한다.; This study is concerned with the difference between the account executives (AEs) of a client and the one of a PR agency in understanding the effect of the media PR. As the PR industry develops and its role becomes segmented, many companies which have its own PR department became aware of the specialty and the importance of PR, and the case that a company makes a contract with a PR agency has increased. Accordingly, the cooperative works of the AE of a client and the one of a PR agency are becoming diversified, and the most part of the works is the media PR. However, there are many cases that the two parties conflict each other because of their diversionary action and the lack of understanding. The purpose of this study, therefore, is to see (a) the cognitional difference between the AEs of a client and the one of a PR agency, who conduct the actual PR works and (b) the specific cognition the two parties share and not. For this study, the 3 main factors (Agreement, Congruence and Accuracy) on the basis of the Co-orientation Model of Chaffee & McLeod will be used to see the difference of the mutual cognition and the presumption about the cognition of the other party. Consequently, this study would explore positive ways toward the development of the client by understanding the mutual cognition toward the media PR between the AEs of a client and the one of a PR agency.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144616http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410957
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