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문화콘텐츠 글로벌 창작 소재 개발 방안 연구

Title
문화콘텐츠 글로벌 창작 소재 개발 방안 연구
Other Titles
A study on global cultural content source development strategy : focus on The epic Geser Khan in the Mongol
Author
이일섭
Alternative Author(s)
Lee, Il Sub
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
문화콘텐츠 산업은 사회적으로 큰 주목을 받고 있지만 최근에는 문화콘텐츠 산업을 발전시킬 새로운 동력을 얻지 못하고 있는 것이 사실이다. 특히 한국의 문화콘텐츠 산업은 자국 시장의 성공뿐 아니라 글로벌 시장과 초국적 시장 진입을 위한 글로벌 창작 소재 개발에 보다 관심을 높여야 할 필요가 있다. 본고가 글로벌 창작 소재 개발 방안을 연구 주제로 삼은 까닭은 바로 이러한 관점에서 비롯된 것이다. 그동안 문화콘텐츠 글로벌 창작 소재 개발의 필요성에 대한 단편적 언급들은 있었지만 구체적 연구 성과는 아직 없는 실정이다. 이에 본고는 실제 글로벌 창작 소재 개발 사업을 수행하였던 프로젝트의 전 과정을 분석 대상으로 삼아 개발 과정에서 나타난 개발 방법의 장점과 문제점 등을 밝힘으로써 추후 유사 사업 전개의 참고 사례로 삼고자 한다. 대상 사업은 한국문화콘텐츠진흥원 “2007년 대학원국제협력프로젝트 지원사업”의 하나였던 ‘영웅서사시 게세르 칸 글로벌 창작 소재 개발 사업’으로 2007년 9월부터 2008년 2월까지 총 8개월간 사업을 수행하였으며 “몽골 영웅서사시 게세르 칸 애니메이션 파일럿”을 결과물로 제작하였다. 위 사업을 분석하기에 앞서 국내 창작 소재 개발 사업의 현황, 한국에서 해외 창작 소재를 차용하여 문화콘텐츠를 개발한 사례, 세계적으로 글로벌 창작 소재 개발을 통해 성공적인 콘텐츠를 제작한 사례를 분석하여 기초 연구로 삼았으며, 이를 바탕으로 실제 수행된 프로젝트의 개발 과정을 분석하면 다음과 같다. 먼저 프로젝트 기획을 위한 예비단계로서 광범위한 조사 분석 작업을 두 가지로 나누어 실시하였는데 하나는 영웅신화와 영웅서사시에 대한 분석이었으며, 다른 하나는 신화와 서사시를 활용한 성공 콘텐츠에 대한 벤치마킹이었다. 영웅신화, 영웅서사시에 대한 조사 분석을 하게 된 까닭은 뚜렷한 서사구조와 모험담으로 인해 글로벌 콘텐츠를 개발하는 소재로서 이들이 가장 적합하다는 판단을 하였기 때문이고, 벤치마킹 또한 프로젝트 수행 개발 단계에서 모델로 활용할 수 있는 전범이라 판단하였기 때문이다. 다음은 프로젝트 기획 단계로서 예비 단계에서 선정한 주제를 구체화할 방안을 마련하는 것이다. 프로젝트 수행팀은 영웅신화, 영웅서사시를 개발하여 애니메이션 파일럿을 제작하기로 정하고, 영웅서사시 중 <게세르 칸>을 선정하여, 동우애니메이션과 컨소시엄 구성하였다. 또한 The Art of Council of Mongolia, The Mongolian University of Culture & Arts, Ullaanbaartar University 등 세 기관과 협약을 체결하고 몽골의 영웅 대서사시 <게세르 칸>을 글로벌 창작 소재로 개발 진행하였다. 다음은 프로젝트 개발 과정으로서 모두 5단계로 나누어볼 수 있다. 1단계 원천자료 수집, 2단계 원천자료 디지털라이즈화, 3단계 시나리오 개발, 4단계 캐릭터 개발, 5단계 애니메이션 파일럿 제작이다. 마지막으로 본 프로젝트 수행 과정과 논의된 결과를 중심으로 글로벌 문화콘텐츠 원천 소재 개발 방안에 대해 1) 보편적 소재의 탐색, 2) 기획 및 인적 네트워크 구성, 3) 원천 소재의 디지털라이즈 및 데이터베이스 구축, 4) 콘텐츠 제작의 기술협력으로 정리하였다. 본고의 논의는 문화콘텐츠 산업계의 새로운 활로를 찾기 위한 자구 노력이라 할 수 있다. 이러한 노력은 콘텐츠 창작 소재의 다변화라 할 수 있을 것이며 이를 위해 적극적으로 해외 소재 개발에 나설 필요성이 있다. 그러나 본고가 분석 대상으로 삼았던 프로젝트의 경우 파일럿 제품을 만드는 데에 그쳤기 때문에 제작 전 과정에 대한 심도 있는 논의를 하지 못한 아쉬움이 있다. 이 분야에 대한 더 발전적 논의는 다음 연구로 남겨 둔다.
The industry of cultural contents has been concentrated but recently it is true that the new power to develop is not obtained. Especially the korean industry of cultural contents should be concerned about developing global creative source not only for the success at domestic market but also for entering global and supernational market. This is why the theme of this article was taken, as study on global cultural content source development strategy. Though the need has been referred shortly on developing global creative material for cultural contents, the concrete result on the study has not been acquired. Therefore in this article the whole process of the project on developing global creative material, which has been achieved actually, will be analyzed, and the advantage and disadvantage on developing method will be found. And it will be the case study to be referred for developing similar business. The subject is the business for developing global creative material from epic poem Geser Khan, which is one of the business supported by KOCCA(Korean Cultural Contents Associatoin) as international cooperative project of graduate school in 2007. It was accomplished for 8 months from September in 2007 to February in 2008, and the animation pilot film, the Geser Khan, the hero epic poem in mongol, was actually produced. Before analyzing the business above, some issues will be analyzed in advance. The present condition of the business for developing creative material in Korea, and the cases, in which successful content is produced by developing global creative material. are the basement for this study. The developing process of actually achieved project is analyzed as followed. First of all two extensive researches were achieved as a plan in reserve. One is to analyzing epic myth and epic poem on hero, and the other is bench marking successful contents in which myth and epic poem are utilized. The reason of first task is based on that these sources, with clear narrative structure and adventure story, are most appropriate for developing global contents. Bench marking was also achieved as considered to be utilized as the good model in developing stage. And then the proper strategy was prepared to embody chosen theme in planning project. Researchers decided to produce animation pilot film developed from hero myth and hero epic poem, and chose 'Geser Khan', epic poem on hero. And they finally organized consortium with DongWoo Animation Co,.Ldt. and entered into agreement with three organizations, the art of council of Mongolia, the Mongolian university of culture and arts, and Ullaanbaartar university. Afterwards 'Geser Khan' was developed as global creative material. The developing process of this project is divided into 5 stages. First is collecting original sources, second digitalizing the original material, third developing scenario, fourth developing character, and fifth producing animation pilot film. Finally I arranged the optimal 4 strategies on developing original material for global cultural contents. 1) Researching universal material, 2) Planning and organizing human network, 3) Digitalizing original material and building database, 4) Technical cooperation for producing contents. The argument referred on this article will be the new way in cultural contents industry. As the material for creating contents has been diversified, we need to develop the global material actively. The 'Geser Khan' project has produced just pilot film not full one, and the whole process of full animation should have been discussed. The more developmental discussion on that point will be the theme on the next research.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144610http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411108
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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