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코스메슈티컬 화장품 브랜드 포지셔닝 강화를 위한 패키지디자인의 특성 연구

Title
코스메슈티컬 화장품 브랜드 포지셔닝 강화를 위한 패키지디자인의 특성 연구
Other Titles
A Study on the Properties of Packaging Design of Cosmeceuticals to Strengthen Brand Positioning
Author
신자희
Alternative Author(s)
Shin, Ja Hee
Advisor(s)
박규원
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
화장품을 아름다움을 판매하는 산업, 꿈을 파는 산업이라고 얘기하는데 다른 어떤 상품들 보다 추상적이며 감성적 특성을 가지고 있다. 화장품과 관련되는 제조기술은 정보 기술사회를 맞이하면서 급속도로 발전하는 양상을 보이고 있다. 다양한 기술로 만들어진 화장품으로 인해 신제품 출시가 빈번하여 유행주기가 짧아지는 특성이 있다. 또한 소비자들의 기호가 수시로 변화하는 사회적 환경으로 제품 수명 주기가 짧아지는 현상이 함께 나타나고 있다. 이미 여성들에게는 오래전부터 피부미용에 관한 관심을 절대적이었다. 여성은 물론 남성들에게도 피부미용에 대한 관심과 투자가 일어나고 있는 실정이다. 이제 화장품이란 사용자 확대로 인한 제품의 다양화와 품질의 안전성도 크게 요구되어지는 품목이 되었다. 이렇듯 시장이 크게 확대되는 시장 환경에서 좀 더 과학적이고도 구체적인 욕구를 충족시킬 수 있는 소비자층이 발생되었는데 피부 자극이 적거나 의약품적 안정성이 보장된 코스메슈티컬 화장품이라는 틈새시장이다. 특히나 여성들의 사회적 활동이 활발해지고 고학력화와 사회적 지위가 높아지는 사회여건에서 각종 스트레스로 인한 피부 트러블과 환경으로부터 받는 오염으로부터 피부를 보호하기 위해 또 다른 기능성의 코스메슈티컬 제품을 찾는 소비자가 늘고 있다. 이러한 추세로 코스메슈티컬 화장품은 과학기술의 발달과 함께 하루가 다르게 성장해 나가고 있다. 화장품과 의약품의 경계선상에서 위치한 코스메슈티컬 화장품은 소비자들의 구매가 확산되면서 화장품 산업의 화두가 되어 그 호응도는 나날이 높아지고 있다. 코스메슈티컬이란 코스메틱(Cosmetics· 화장품)과 파머슈티컬(Pharmaceutical·의약품)의 합성어로 피부과 의사가 개발ㆍ관여한 의약품과 화장품의 중간적인 개념이며 약용 화장품이라는 뜻이다. 피부과 의사들이 칭하는 표현으로 ‘닥터표’라고 불리기도 하며 의사가 개발했다는 신뢰감으로 소비자층을 넓혀가고 있는 추세이다. 코스메슈티컬이란 명칭은 세계적으로 통용되어지는 공식적인 용어는 아니지만 의약품과 화장품 사이에서 유효성과 안전성, 기능성이 향상된 제품으로 관련업계의 새로운 이슈로 각광받고 있다. 미국과 유럽에서는 90년대 초부터 인기를 얻기 시작했고, 국내에서는 1999년 의약분업 이후부터 2000년 7월 약사법에서 화장품법이 분리되면서 본격적으로 도입되었다. 코스메슈티컬 화장품 시장은 세계적으로 매년 12%이상 성장하는 추세이며 전체 화장품시장의 약 20%의 소비영역이 구축되어 있다. 코스메슈티컬 화장품시장이 크게 확대되면서 유통 경로도 다양해지고 있다. 초기 시장에서는 70%가 피부과 병원을 통해 판매되어 왔지만 현재는 인터넷 쇼핑몰, 대형 할인점, 화장품 전문점, 약국, 드럭스토어(drugstore)등으로 판매 경로가 넓어지고 있다. 일반적으로 화장품 패키지디자인은 제품의 내용이 무엇인지 알리는 광고의 정보전달 기능과 제품의 보호와 저장, 보존의 기능 그리고 감성적 가치를 높이는 심미성이 강조되었다. 또한 제품의 특성을 강조하여 소비자로 하여금 상품의 구매를 유도하도록 디자인되도록 요구받았다. 그러나 코스메슈티컬 화장품의 시장환경은 일반적 화장품과는 다른 조건을 지니고 있다. 제품에 대한 물리적 특성은 물론 유통경로나 소비자층이 차이가 있는 것이다. 본 연구는 최근 급성장하고 있는 코스메슈티컬 화장품 패키지디자인의 현황과 특성들에 대해 비교, 고찰하였고 이를 토대로 효율적인 디자인 방향성을 제시하고자 하였다. 구체적으로는 코스메슈티컬 화장품에 일반적 특성, 시장현황과 시장추이 동향을 고찰하였다. 실증적으로는 국내ㆍ외에 유통되어지고 있는 대표적인 코스메슈티컬 화장품의 패키지디자인을 상호비교 분석하여 물리적 제품특성과 기능에 따른 시각적 디자인 요소와의 관계성을 파악하였다. 이를 통한 국내ㆍ외에서 출시되고 있는 코스메슈티컬 화장품 패키지 디자인의 특성에 대한 장점을 도출하고 단점을 보완하는 의견을 인문학적으로 제언하였다. 구체적으로는 일반 화장품 브랜드와 차별화 될 수 있는 고급스러운 패키지 디자인이 필요하였고 특히나 소비자들이 의약품이라는 편견을 갖지 않고 선택할 수 있는 친근한 이미지의 디자인으로서 코스메슈티컬 화장품만의 독창적 디자인이 요구되었다. 아직까지는 코스메슈티컬 화장품에 대한 시장이 크게 형성되지 않았고, 확고한 브랜드들도 구축되지 않은 환경에서 조사, 분석하는데는 한계가 있었다. 또한 시장환경이 유동적이기 때문에 어떠한 패키지디자인이 바람직한지 정량적 데이터를 확보하기 어려웠기 때문이다. 그러나 향후 코스메슈티컬 화장품 시장이 크게 성장한다는 추세를 감안한다면 본 연구 논문이 시장구축에서 도움을 줄 수 있다는 예견이 가능하다. 특히 해외 화장품 브랜드들의 시장지배력이 높아지는 환경을 대비한다면 국내 코스메슈티컬 화장품 브랜드들이 경쟁력을 확대하는데 코스메슈티컬 화장품 패키지디자인 방향성 제언에 관한 본 연구가 도움이 되길 기대한다.; Cosmetics are known for selling beauty and dreams in this industry, it possesses the characteristics of abstract & emotional more than any other products. Cosmetic related manufacturing technology is exceptionally developing as we move into the technical intelligence society. Various cosmetics using new technology releases new products everyday, makes the life cycle very short. Also rapid changes in consumer liking and changes in environment makes the life cycle short for cosmetic products. Ever since a long time ago, female had absolute interest in skin beauty. Not only female, male these days spend a lot of interest and invests in skin beauty. Therefore, recent cosmetics due to large scale of products and safety of quality demands are increasing. Due to this increasing market demand, Cosmeceutical products are becoming a niche market having less skin irritation and medicine like safety. Females with more activity in society gain more stress & skin trouble due to the polluted environment, this makes consumers more interested in the Cosmeceutical products. Cosmeceutical products with growing science technology are developing each day. Cosmeceutical products are situated in-between cosmetic and pharmaceutical which is becoming a notorious topic in the cosmetic industry. Cosmeceutical is a composition of "Cosmetics" and "Pharmaceutical" which is used as a medicinal purpose for dermatologists. Dermatologists call it "Doctors tag" which is being trusted to many consumers as time goes by. The word "Cosmeceutical" is not a globally recognized word, but through its efficacy, safety and functionally improved products, it is bringing massive attraction to the cosmetic industry. The popularity started ever since the early 90's in America and Europe, it has been introduced domestically just after the 1999 medical controversy. Cosmeceutical market is growing rapidly all around the world at 12% increase every year and this total adds up to 20% of the cosmetic market. Distribution of the Cosmeceutical market is varied due to the growing market. In the beginning, 70% of the market distribution was to dermatologist and now it is being spread to internet shopping, mass market, cosmetic retail shops and to drug stores. Cosmetic packages shows us about the content, protection, storage and maintenance of the cosmetic. And encourages the consumers to purchase the product depending on the design. Ccosmeceutical and normal cosmetic products shows different conditions in the market, distribution channels and consumer class shows difference as well. This study was based on the rapidly growing market of cosmeceutical product package designs following with the comparison of characteristics showing efficient direction in the design. In detail, it explains about the general characteristics and the market status of the cosmeceutical products. Expressing the comparison data and characteristics through visual design. Various products were released domestically and overseas using the strong and weak point by humane studies. It needed a distinctive and exquisite cosmetic package design for the cosmeceutical market satisfying the consumers with friendly image. The formation size of the cosmeceutical products were yet to be known to the limit of analyzing and research of the environment. The market environment is in the state of flux so it was hard to guarantee the positive-control data. This study is guaranteed to help and set a guideline of the fast growing future of cosmeceutical market. The outcome of this final study will set a direction for the future domestic cosmeceutical package design market to compete with the fast growing of overseas cosmetic brands.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144606http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411723
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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