236 0

버스도착예정정보의 신뢰도 평가 지표 및 기준에 관한 연구

Title
버스도착예정정보의 신뢰도 평가 지표 및 기준에 관한 연구
Other Titles
A study on the evaluation index and level for real-time bus arrival information reliability
Author
신동우
Alternative Author(s)
Shin, Dong Woo
Advisor(s)
강경우
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 대중교통 정보 제공의 일환으로서 국내 지자체들이 가장 활발하게 추진하고 있는 버스정보시스템(BIS:Bus Information System)은 버스도착예정보, 버스 위치 정보 등을 시민들에게 제공하는 시스템이다. 국내외적으로 BIS 구축이 활발하게 진행되고 있으나, 신뢰도 평가를 위한 지표 및 기준 적용이 각 지자체마다 다른 실정이다. 특히 신뢰도 평가시 적용되는 지표의 경우 단순 절대 오차의 평균을 적용하고, 버스도착예정정보의 예측치 크기에 무관하게 신뢰도 평가를 수행함으로써 평가의 결과가 시스템의 개선에 피드백되기 어렵다. 따라서 본 연구에서는 설문조사를 통해 버스도착예정정보에 대한 이용자의 시간적 범위를 도출하여 이를 이용자 허용 범위로 정의하였다. 그리고 그에 따른 오차 범위를 도출하여 이용자 허용 오차로 정의하여 이들을 각각 평가의 범위 및 기준으로 선정하였다. 아울러 실제 운영되고 있는 버스도착예정정보의 사례 분석을 통해 절대 오차의 분포가 기존의 분석에서 가정한 것과는 달리 정규분포가 아닌 다른 확률 분포를 따름을 확인하였다. 결과적으로 이 확률 분포의 누적확률을 신뢰도 평가의 지표로 선정함으로써 버스도착예정정보의 평가 범위, 지표, 기준을 설정하여 평가하는 방법론과 이용자 만족도를 측정하는 방법론을 제시하였다.
As a part of public transportation information provision, Bus Information System(BIS) which is propelled most actively recently by the domestic cities provides bus arrival information and bus location information etc. to the citizens. BIS constructions of the domestic and foreign cities are in progress actively, but the index and level for a reliability evaluation of each city are applied differently. Especially as the index for a reliability evaluation, mean average of absolute error has been used. As the evaluation is performed without considering prediction size and range, the evaluation result couldn't feedback to BIS. Therefore, this study derived time range and spatial range of bus arrival information from the result of survey research. And it is defined as 'User allowed range'. The error which follows in 'User allowed range' is defined 'User allowed error'. 'User allowed range' and 'User allowed error' can be selected as the range of the evaluation and the level of the evaluation. The distribution of absolute error of bus arrival information is proved that it is not the normal distribution by case research. Its distribution has been assumed as the normal distribution. The accumulation probability of the absolute error can be selected as the index of the reliability evaluation. As the result, this study showed the methods of selecting evaluation range, index and level for the evaluation of real-time bus arrival information reliability.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144578http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411142
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF CONSTRUCTION ENGINEERING(건설공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE