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dc.contributor.advisor최인영-
dc.contributor.author변종호-
dc.date.accessioned2020-04-03T16:37:07Z-
dc.date.available2020-04-03T16:37:07Z-
dc.date.issued2009-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144574-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410919en_US
dc.description.abstract주거공간을 선택하는 일은 근래 들어 가족의 유형이 많아진 시대 가운데 상당히 비중 있는 일이 되었고, 최근 주거 공간의 대표적인 모습은 역시 아파트라 할 수 있다. 아파트는 80년대 이후 급속한 경제성장에 따른 국민생활수준의 질적 향상과 더불어 편리성, 보안성, 쾌적성, 경제성을 추구하는 라이프스타일의 변화에 따라 새로운 주거형태로 확대 발전 되었고 그 결과 우리나라의 대표적인 주거형태로 자리매김하게 되었다. 그로인해 앞서 말한 브랜드 바람이 건설업계에서도 확장되었고 이는 일시적인 브랜드 개발이 아니라 장기적이고 체계적이고 차별화로 계획된 브랜드 개발을 통하여 자회사의 브랜드를 적극적으로 홍보하고 있으며 특히 아파트 분양에 많은 기여를 하고 있는 상황이다. 하지만 아쉽게도 이런 우리나라 아파트에 관한 연구 자료는 많이 남아 있는 반면, 계속적으로 새롭게 도약하는 아파트브랜드 심벌마크의 변천과정에 관한 자료는 흔치않다. 그런 이유로 본 연구원은 아파트 브랜드, 그 중 그 아파트 브랜드 아이덴티티를 대표하며 한 눈에 보여주기 위한 가장 중요한 요소인 심벌마크의 변천사에 대한 새로운 접근을 시도해보았다. 연구의 목적은 국내 아파트 브랜드와 심벌마크의 변화가 시대적 변화에 어떻게 대응하고 발전 했는지 검토하고, 시대적 특수성, 건설기술의 발전과 수요자의식 신장으로 인한 변화요인을 연관해서 고찰하는 것이다. 이를 위해 아파트가 최초로 건립되었을 당시부터 현재까지의 시대적 상황과 특수성, 건설시장의 발전과 수요자의 의식 변화, 아파트 브랜드와 심벌마크의 변화를 알아 보았고 그 결과는 다음과 같다. ① 1950~1960년대까지 우리나라는 전후 재건에 바빴다. 아파트 건립은 대부분 국가가 관장하는 것이 많았고 지역명으로 아파트를 구분하였다. 최초의 아파트인 종암아파트는 중앙건설로써 그 디자인은 일본가문(家門)의 영향을 받았고, 당시의 기업들 또한 그러했으며 재건을 상징하는 심벌마크들이 대부분 이였다. ② 1970년대 중반부터 경제개발 5개년 계획이 도입되면서 대규모 단지가 조성되기 시작했고 아파트는 기업명+아파트라는 브랜드명이 대부분 이였다. 당시의 심벌마크는 일본 데코마스에 영향을 받았고, 사각형의 형태가 증가 했으며, 성장과 발전, 도약과 번영의 의미가 많았다. ③ 1980년대 시대의 흐름은 88올림픽 개최, 주택 200만호 건설, 국제화, 세계화의 시작 등으로 시대 상황을 들 수 있다. 아파트 브랜드는 기업명+브랜드아파트로 표기했고, 디자인은 자유로운 형태, 입체적인 표현과 착시의 표현이 등장했으며 국제적인 행사로 차별화되고 독창적인 형태, 입체적인 느낌, 반복적 표현등, 많은 형태의 디자인들이 시도되었다. ④ 1990년대 후반의 외한위기 이후 아파트 문화에 웰빙 개념이 도입되기 시작하여 아파트는 더욱 고급화, 고층화로 변모했으며, IT산업이 발달하면서 아파트에도 정보통신이 본격적으로 접목되어 차츰 환경 친화적인 요소들이 아파트에 도입되기 시작했다. 이 시기의 브랜드는 기업명+브랜드로 불리었으며 디자인은 경쟁력 강화를 위하여 합리적이고 체계적인 커뮤니케이션 시스템을 구축, 친환경적, 미래지향적인 양상으로 표기상 다양하며 형태와 컬러의 다채로움을 볼 수 있다. ⑤ 2000년대의 아파트는 여성지위 변화, 중상층의 성장, 주거개념과 소비자 선호의 변화, 건강과 친환경, 웰빙 아파트 붐이라는 시대적 요구와 흐름에 발 맞추어 질적 경쟁시대에 도입했다. 아파트브랜드화는 자연스럽게 개별 브랜드 시대에 돌입하게 되었고 아파트 브랜드 아이덴티티는 점점 더 체계화되고 다양해지는 경향을 띠고 있다. 심벌마크뿐 아니라 디자인 활용적 측면이 강조되고 있다. 이제는 주거 공간이라는 아파트 본래의 기능에 자연주의, 인간존중, 생동감, 친근함 등의 표현을 나타내는 감성디자인적, 개성적, 차별적 표현과 고급감, 기능성, 첨단성 등의 2차적 특징을 강조한 브랜드 이미지를 추구하여 변화해 가고 있다. 아파트 브랜드 아이덴티티에 있어서 시각적인 면, 즉 심벌마크는 매우 중요한 위치를 차지한다. 왜냐하면 결국 심벌마크가 브랜드 아이덴티티를 시각적으로 구체화하고, 소비자에게 직접적으로 표현, 전달되기 때문이다. 아파트 브랜드 심벌마크는 시대와 지역과 사회 환경의 가치 기준에 의해 파생된 인위적인 산물이고, 끊임없는 변화와 개선의 결과로 이루워진다. 시대 변화와 함께 그 시대에 살고 있는 인간의 가치변화로 인해 그 시대에 상응하는 표현의 조형이 나타나는 것이다. 최근에는 심벌마크 조형의 유사성 때문에 대중의 눈과 관심을 끌 차별화된 조형 작업이 요구됨으로 심벌마크의 형태표현이나 표현기법에 있어서 제한이 없는 다양한 조형기법들을 도입하게 되었다. 또한 과거의 기능적이고 구성적인 형태에서 벗어나 추상적이고 감성적이며 회화적인 표현으로 새로운 가능성을 제시하고 있다. 훌륭한 조형적 이미지를 통해 아이덴티티 주제의 이미지를 향상시키기 위한 전략으로써 시대의 흐름을 이해하고 적용하는 세련되고 감각적인 아파트 브랜드 심벌마크가 더욱 요구된다.; As the types of family is becoming diverse, choosing the housing is receiving an increasing emphasize. Among various types of the residential units in recent years, apartment is surely a representative one. In Korea, apartments have appeared and developed in step with the change of lifestyles such as a pursuit of convenience, security guaranty, comfort, and economical efficiency, as well as the rise of life qualities in backing of a rapid economic growth in 1980s. As a result, the apartment has become a representative residential unit in Korea, leading to a brand name booming in a construction sector. Today, many construction companies are engaged in PR activities using its own brand name which is established in a long term, systematic, and differentiation strategy, contributing to the increase of the apartment sales. In contrast of the abundant amount of studies regarding the apartment itself in Korea, it is regretful that few studies has been done focusing the transition process of the brand logo designs despite the continuous and remarkable development of the apartment brand logo designs. Therefore, in this paper a new approach is attempted regarding the change of the logo designs that best represents the identity of the apartment brand names. The object of the study is to examine the way that domestic apartment brand names and logo designs developed in coping to the change of times, in relations of characteristics of times, technical improvement, and the raise of the awareness of consumers. To that end, it is explored in this paper the features of each periods from the beginning of the apartment era up to now, the development of the construction market and consumers awareness, and the change of apartment brand and logo designs. The result is as following. Firstly, 1950s~1960s was the postwar reconstruction period. Most apartment buildings were controlled by the government, and the apartment was named after the name of the regions. The first apartment, built by Joong-Ang Construction Corp., was influenced by Japanese family. Most companies were similar, and most logo designs were symbolic of the restoration. Second, as the 5-year plan for the economic development launched in the middle of 1970s, a large scale of apartment complexes appeared for the first time. In this period, apartments were named after the corporation names. Japanese Decomas has affected on the Logo designs, and most of them were square, which means growth, development, takeoff and prosperity. Third, in 1980s, the Korean government has promoted the several huge project, including the host of the '88 Olympics, construction of 2 million houses, and embark on globalization and internationalization. The apartment brand names were company names + brand names, and the new design has appeared which are of free format, three-dimensional expressions, and optical illusions. Many International events in this period lead to the attempts for a variety of designs including differentiated and creative formats, the expressions of three dimensions, and repetitive expressions. Fourth, after the financial crisis in the late 1990s, a concept of well-being was introduced into the apartment building, thus, apartment has become more advanced and higher. Also, as IT was developed and introduced, the apartment has become eco-friendly. The apartment names were company names + brand names. On a basis of the establishment of the rational and systematic communication system to strengthen the competitiveness, the designs show a multiplicity of expressions, formats, and colors with the eco-friend and future oriented formats. Fifth, in 2000s, the competition in qualities has started in step with the demand and trend of the times: the change of women's position, growth of the middle class, the change of a concept of residence and consumers' preference, an increase of concerns to health, eco-friendliness, and well-being. The apartment brand names have become more independent, and its identities have become more systematic and diverse. Rather than the function as a symbolic mark, the application of the designs has come to be stressed. In addition to the original function of the apartment as a residential unit, the secondary features received a highlight in the pursuit of brand images such as exclusiveness, functionality, and high-technology as well as a sensitive, distinctive and differentiated expressions of naturalism, respect for human, liveliness, and friendliness. The logo design takes an important position in the identity of apartment brand names in that it gives shape to the brand itself and conveys it to the consumers. The apartment loge designs are the product derived from its time periods, regions, and social environmental values, and continuously undergoing the change and improvement. That is, the expressions are created and changed according to the time and the values. Recently, against the backdrop of the formative similarity of logo designs which provoked a pursuit of differentiation, a variety of the unlimited techniques has been introduced into the expressions and techniques of logo designs. Contrary to the functional and formational formats in the past, the abstract, sensitive, and picturesque expressions are appearing. As a strategy to improve the image of identity theme through formational image, it is called for the refined and sensitive brand logo designs which meet the change of times periods.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title국내 아파트의 브랜드 심벌마크 변천사-
dc.title.alternativeA History of domestic apartment Brand Symbol Mark-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor변종호-
dc.contributor.alternativeauthorByun, Jong Ho-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak디자인대학원-
dc.sector.department디자인학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation시각·브랜드패키지 전공-
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GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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