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사회적 네트워크 참여의도의 영향요인에 관한 연구

Title
사회적 네트워크 참여의도의 영향요인에 관한 연구
Other Titles
Effecting Factors on Social Network Participating : Blogger Case
Author
김연진
Alternative Author(s)
Kim,Yeon Jin
Advisor(s)
김종우
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인터넷 커뮤니티, 블로그 그리고 개인 홈페이지가 사용자의 의견이나 생각을 인터넷을 통하여 표현할 수 있는 방법으로 인식되면서 그 수가 폭발적으로 증가하고 있다. 그 중 블로그는 web2.0시대로 접어들면서 중요한 사회적네트워크 채널이 되고 있다. 하지만 이러한 추세에도 불구하고 사회적네트워크 채널로서 블로그를 이용하는 사용자에 관한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 블로그 사용자를 대상으로 연구를 진행하였다. 기존의 기술 수용 모델은 정보시스템 수용과 같은 정보기술의 수동적인 수용자 입장에서의 사용에 관한 모형인 반면, 합리적행위이론과 계획된 행동이론은 사용자의 능동적인 행동에 관한 설명에 적합한 모델이다. 따라서 본 연구에서는 블로그 사용자의 능동적인 이용에 영향을 주는 요인을 합리적행위이론과 계획된 행동이론을 기반으로 web2.0에서의 참여, 공유, 개방을 대표할 수 있는 변수인 사회적네트워크 소속감, 지식공유, 자기노출을 추가하여 블로그 이용자의 사회적네트워크 참여행위를 규명하였다. 본 연구의 모델은 종속변수로서 사회적 네트워크 참여의도와 6개의 독립변수, 참여태도, 사회적압력, 자기효능감, 자기노출, 사회적 네트워크 소속감, 지식공유의도를 포함하고 있다. 이를 검증하기 위하여 기존의 연구를 바탕으로 하여 설문지를 작성하였으며, 설문응답자를 적극적 사용자와 일반사용자로 분류하여 포털사이트인 네이버, 다음 그리고 블로그 전문사이트인 티스토리 사용자를 대상으로 설문을 실시하였다. 이러한 데이터는 t-test와 다중회기 등의 통계적 분석 방법을 통하여 분석되었다. 가설 검증 결과 자기노출을 제외한 모든 변수가 유의미한 요인으로 나타났다. 각 사용자 그룹별 분석 결과는 적극적 사용자는 참여태도, 사회적압력, 자기효능감, 지식공유의도가 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 일반사용자의 경우 참여태도, 사회적네트워크 소속감, 지식공유의도가 유의미한 영향을 주는 것으로 보여졌다.; As Internet communities, blogs and personal homepages are considered as means of explosing personal opinions or thoughts, the number of such web pages increases dramatically. Among them, blog has become an important social network channel in the era of web2.0. In spite of this situation, there are little researches on the behavior of blog users. In this study, we have studied on the behavior of blog users. Technology Acceptance Model (TAM) is a well known and famous model to account for the technology acceptance behavior. However, the model is suitable for illustrating passive acceptance behavior in organizational situations. We considered that the Theory of Reasoned Action (TRA) and the Theory of Planned Behavior (TPB) are more suitable models to explain active participating behavior of blog users. Base on the two models, TRA and TPB, we had developed model to explain participating behavior of blog users, which includes ?social network connectedness?, ?knowledge sharing intention? and ?self-disclosure? as variables for characterizing the user behavior of web2.0 era. The research model includes a dependent variable, ?participating intention?, and 6 independent variables such as ?participating attitude?, ?social pressure?, ?self-efficacy?, ?social network connectedness?, ?self-disclosure? and ?knowledge sharing intention?. To verify the research model, we had designed a survey questionnaire based on previous related studies, and performed a survey on the users of well known Korean blog sites including Naver, Daum and Tistory. In the survey, the blog users are divided into two groups, active users and common users. The result of the survey had been analyzed using statistical techniques including t-test and multivariate regression. The analysis results show that all factors except ?self-disclosure?have positive influence on ?participating intention? of blog users. Comparison of active user groups and common user groups had showed that there are differences in effecting factors on ?participating intention?. That is in the case of active user group ?participating attitude?, ?social pressure?, ?self?efficacy? and ?knowledge sharing intention? have influence significantly on ?participating intention?. However,in the case of common user group, ?participating attitude?, ?social network connectedness?, ?knowledgesharing intention? have influence significantly on participating intention.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144428http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412467
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