198 0

7차 교육과정에 따른 고등학교 물리Ⅰ 교과서에 포함된 일상적 소재 반영 실태 조사

Title
7차 교육과정에 따른 고등학교 물리Ⅰ 교과서에 포함된 일상적 소재 반영 실태 조사
Other Titles
The analysis of ordinary materials which is in the PhysicsⅠ textbook on the 7th curriculum
Author
이경아
Alternative Author(s)
Lee, Kyung Ah
Advisor(s)
한영근
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Compared to what our country was developed the rapidly high-tech science technology, the science education failed to almost offer environment that students can understand and be adjusted to this fast change. Most of contents, about which students learn through science curriculum, are composed of abstract and difficult science knowledge, which is not specially related to daily life. Accordingly, students' attitude toward science education is negative. The tendency is being indicated that the higher school year leads to the more fear of science teaching. Thus, in the 7th curricular amendment, science was allowed to cultivate attitude of utilizing environmental & real-life problems as the materials of learning, and of discovering and solving a problem oneself that occurs around life through exploratory activity. This study analyzed how much the textbook of Physics I for high school contains daily educational materials, and examined whether the textbook is formed in line with the purport of science curriculum in selecting materials of science textbook through this. As a result of research, the use of STS materials in the textbook of Physics I was shorter by over 20% compared to the other science textbooks. Also, the purely scientific materials were used more by about 10% than STS-wide materials. Thus, in the 7th curricular amendment, the tendency could be seen that is a little short in the curricular character of Physics I. However, what the daily materials were used the most among STS-wide materials is to show an effort that was made so that a learner can learn interestingly with having concern, through the use of materials around life given selecting the learning materials. This could be seen to be positive tendency that conforms with the spirit of the 7th curriculum.; 우리나라가 급속한 첨단 과학 기술의 발전을 이룬 것에 비해 과학교육은 이러한 빠른 변화에 대해 학생들이 이해하고 적응할 수 있는 환경을 거의 제공하지 못했으며, 과학 교과를 통해 학생들이 배우는 대부분의 내용은 일상생활과는 별 연관이 없는 추상적이고 어려운 과학지식으로 구성되어 있다. 따라서 과학교육에 대한 학생들의 태도는 부정적이고, 학년이 높아질수록 과학 수업에 대한 두려움을 갖는 경향이 나타나는 것으로 지적되고 있다. 그래서 7차 교육과정 개정에서 과학은 환경과 실생활 문제를 학습의 소재로 활용하고, 탐구활동을 통하여 생활 주위에서 일어나는 문제를 스스로 발견하고 해결하려는 태도를 기르도록 하였다. 본 연구는 고등학교 물리Ⅰ교과서가 일상적 교육적 소재를 얼마나 포함하고 있는지 분석하였으며 이를 통해 과학교과서 소재를 선택하는데 있어서 과학 교육과정 취지지에 맞게 교과서가 구성되어 있는지 보았다. 연구결과 물리I 교과에서의 STS 소재 사용이 다른 과학 교과 에 비해 20%이상 부족했으며 또, 순수 과학적 소재를 STS적 소재보다 10% 정도 더 사용함으로써 제7차 교육개정에서 물리I 교과 성격에 다소 부족한 경향이 있다고 볼 수 있었다. 하지만 STS적 소재 중에서 일상적 소재를 가장 많이 사용한 것은 학습 소재의 선정 시 생활 주변의 소재를 이용함으로서 학습자가 관심을 갖고 흥미롭게 학습을 할 수 있도록 노력했음을 보여주는 것이고 이는 7차 교육과정의 정신에 부합되는 긍정적인 경향이라 볼 수 있었다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144350http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412014
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE