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친환경패션에 나타난 가치와 디자인요소

Title
친환경패션에 나타난 가치와 디자인요소
Other Titles
Expressed values and design elements in the environment-firendly fashion design
Author
하승연
Alternative Author(s)
Ha, Seung Yeon
Advisor(s)
박재옥
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
친환경의 개념은 시대와 연구자에 따라 자연주의, 그린, 환경친화, 에코, 지속가능한, 웰빙과 로하스 등 다양하게 표현되어 왔으나, 공통적인 핵심은 인간과 자연에 대한 존중이다. 본연구에서는 이러한 모든 용어들을 '친환경'으로 통칭하고자 하며, 이러한 맥락에서 친환경패션이란 같은 용도의 일반 패션제품에 비해 인간의 육체적 건강과 정신적 만족을 추구하고, 환경의 순환성을 고려하며, 자원의 절약에 기여하고, 개인뿐만 아니라 지역의 문화와 발전을 고려하는 패션디자인을 의미한다. 본 연구의 목적은 Horn and Gurel(1981)의 '복식이란 우리의 생각을 형상화한 시각적 선전물'이라는 주장에 근거하여, 친환경패션에 내재된 가치의 내용을 정리하고, 이를 충족시키는 디자인요소에 대한 구체적인 내용들을 알아봄으로써 앞으로 생겨날 친환경패션 브랜드의 제품개발에 실질적인 도움이 되고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는, 에콜로지 패션이 트렌드로서 유행했던 1990년 이후의 국내외 학술지에 나타난 친환경패션 관련연구를 중심으로 내용분석과 연구자가 응답자를 대면하여 질문하고 반응을 기록하는 심층면접법을 이용하였다. 내용분석의 방법으로는 다양한 친환경 관련 용어들을 중심으로 하여 국내연구 28편, 국외연구 4편을 중심으로 총 32편을 수집하였으며, 이론적 배경에서 밝힌 친환경패션의 가치와 디자인요소에 대한 키워드를 내포한 단어, 단어구, 또는 문장을 나열하고, 비슷한 개념끼리 범주화시키면서 각 하위차원으로 세분화였다. 심층면접은 기획자, 디자이너, 샵마스터를 포함한 친환경패션 브랜드의 전문가 15명과 일반 소비자 17명을 대상으로 하였다. 면접기법으로는 Aaker, Kumar and Day(1995)의 사다리법을 사용하였으며, 자료분석에는 Straus and Cobin(1990)의 상수의 비교방법의 오픈 코딩법을 이용하였다. 이상의 문헌내용분석과 심층면접분석의 결과를 종합하면, 2000년대에 들어서 친환경패션은 환경적 가치뿐만 아니라, 개인적 차원에서의 관심과 가치가 점차로 증가하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 친환경패션의 디자인에 대한 소비자의 의식과 수준이 앞서가고 있음을 확인하였다. 따라서 앞으로는 친환경패션이라고 해서 환경에 대한 영향력만 고려할 것이 아니라, 소비자 관점에서의 개인적 가치, 환경적 가치, 경제적 가치, 사회적 가치를 충분히 이해하고 이를 충족시키는 디자인요소를 철저히 분석하여 제품개발에 반영하는 것이 미래의 친환경패션을 제시하는 길이라 할 수 있겠다. 이러한 개인적 가치는 내푸럴 스타일을 비롯하여 미니멀 스타일, 트랜스포머블 스타일, 스포티브 스타일과 내부선, 다양한 색상과 톤의 요구, 유기농 재배된 천연섬유와 친환경섬유의 개발, 다양한 기능성 가공과 봉제 후 구성기법의 이용, 세분화된 재질감의 요구 등으로 나타났다. 뿐만 아니라 친환경패션의 전문가 집단은 친환경패션의 방향을 이끌어갈 책임감을 인식하고, 인간과 환경에 도움이 되는 패션디자인을 위해 선, 색채, 소재의 선택에 있어서 전 과정 평가를 고려하고 소비자가 이해할 수 있는 방법으로 다양한 지식을 제공하는 것이 올바른 디자이너의 역할일 것이다.; The concept of environment-friendly have been described diversely according to the era and ersearcher. They describe it as 'Naturalism', 'Green', 'Environment-friendly', 'Eco', 'Sustainable', 'Well-being', and 'Lohas' etc, but the essential point of them are all the same: respect for human and nature. In this study, the all terms will go by the name as 'Environment-friendly'. And the environment-friendly fashion means to seek physical health and mental satisfaction, contribute to reduction of material consumption, and circulation of environment, and consider of local cultural development and social well-being than ordinary fashion design. The purpose of this study is to comprehend the values in the environment-friendly fashion and examine the specific contents for design elements, based on the concept of Horn and Gurel(1981): 'Fashion is a visual expression of our thought'. The preceding studies focused on analysis of visual images of environment-friendly fashion, but this study aims to examination of values and design elements such as line, color, textiles and textures in the environment-friendly fashion which could be contribute to product development of environment-friednly fashion brand. For this, not only content analysis of related domestic and international studies posterior to 1990', but also in-depth interviews with exprts and consumers of environment-friendly fashion were carried out to reveal the relationship between values and the design elements. Firstly, for content analysis, the 32 studies (total of 28 domestic studies and 4 international syidies) collected. The content analysis' unit was set and classified through listing words and sentences that contain the key words of the design factors drawn from the concept of environment-friendly fashion, binding them separately by similarity, and subdividing them. Secondly, for in-depth interviews, laddering research of Aaker, Kumar and Day(1995) was used as the method of interview, and the interviewers were 15 environment-friendly brand experts including directors, deisgners, shop masters and 17 common consumers. Open coding in constant comparative method of Straus and Cobin(1990) was used for analysis of the recoerded interviews. The results of the content analysis and in-depth interview, it is obvious that the personal value of environment-friendly fashion has been increased since 2000, as well as the environmental value. Need and preference of customers for environment-friendly fashion design were diversified and consumers consciousness are more advaced even than experts. Thus, it is not enough to consider the effect on environment only. Understanding the personal, environmental, economic, and social value from the viewpoint of customers, finding the potimal design factors, and reflecting them in development of products are necessary to pave the way for advanced environment-friendly fashion. People's personal values were expressed on natural style, minimal style, transformable style, sportive style, and detail line, organic natural fabrics, development of environment-friendly fabrics, functional finishes, sensible textures etc. Experts should have a sense of responsibility to lead future environment-friendly fashion to right direction, and provide diverse information what consumer understand, for example, the use of environment-friendly fabrics. Also they should strive to consider the all process in choosing line, color, and material for future environment-friendly fashion design.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144097http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412825
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Ph.D.)
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