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THE POETIC FORM AND TRUTH IN W. B. YEATS'S LONG POEMS IN A VISION

Title
THE POETIC FORM AND TRUTH IN W. B. YEATS'S LONG POEMS IN A VISION
Other Titles
W. B. YEATS의 A VISION 의 장시에 나타난 시적 형식과 진실
Author
채규상
Alternative Author(s)
CHAE KYUSANG
Advisor(s)
이영석
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
국문초록 (ABSTRACT IN KOREAN) W. B. YEATS의 A VISION 의 장시에 나타난 시적 형식과 진실 채 규 상 한양대학교 대학원 영어영문학과 지도교수: 이 영 석 박사 본 논문은 A Vision에 포함되어 있는 시들 중 세편의 장시, "The Phases of the Moon," "The Gift of Harun Al-Rashid," "All Souls' Night"를 중점적으로 연구한다. 이 장시들은 1925년의 A Vision 초판과 1937년의 개정판 이전에 쓰인 작품들이다. 이 시들은, Yeats가 George와 결혼한 1917년 10월 17일부터 20년 동안 Yeats부부가 온 정성을 다해 체계화한 저술 A Vision을 예고해주고 있다. 본 논문의 1장은 Yeats의 삶과 작품을 간단히 살피고, 제 2장은 A Vision이 어떠한 종류의 책이며, 어떻게 구상되어 쓰였고, 이 책이 간행된 후 대표적 Yeats 학자들이 이 책을 어떻게 받아들이고 있는지에 대해 소개한다. 제 3장은 자동기술 초기 1918년에 쓰인 "The Phases of the Moon"을 분석한다. 이 시는 Aherne과 Robartes의 대화형식으로 되어 있다. Yeats는 한때 우주의 숨겨진 신비를 밝히는 두 개의 맞물린 원추(gyre)의 상호보완성을 나타내기 위해 A Vision의 집필형식으로 대화형식을 채택하려 했었다. Yeats는 죽은 자들과의 대화를 통해서 A Vision에 나타난 지혜의 체계를 세운다. 탑 속에 있는 “그”가 “지혜의 단순한 이미지”를 찾는 일을 그만두고 촛불을 끄는 장면은, 시인이 끊임없이 변하는 추상성과 달의 상들을 뛰어 넘어 변화하는 상의 근본인 달 자체로 돌아가 지혜를 성취하는 과정을 보여준다. 제 4장의 "The Gift of Harun Al-Rashid"는 Yeats가 마지막으로 사용한 서사 형식으로 된 시이다. 이 시는 A Vision이 어떻게 쓰여지게 될 것인지를 보여주고 있다. Yeats를 대변하는 Kusta ben Luka는, 습관적 삶을 살아가는 영혼들과 그 자신의 영혼을 대비한다. 그의 영혼은, 추상적 이미지들로 장식된 채 비바람에 흔들리는 깃발 아래 서있는 여자가 바로 그토록 추구해온 진리임을 발견한다. 제 5장에서 다룬 "All Souls' Night"는 A Vision 전체와 앞에서 다룬 2편의 시 "The Phases of the Moon"과 "The Gift of Harun Al-Rashid"를 주제 면에서 모두 아우르고 있다. 이 세 편의 시는 Yeats의 진리에 대한 탐색을, A Vision의 형성에서 현현까지의 과정을 포괄하여, 때로는 아이러닉하게 때로는 장대하고 아름답게 노래한다. 이 시에서 그가 죽은 친구들의 영혼을 불러낼 때, 그는 그들의 영혼뿐만 아니라 살아있는 사람들에게도 말하고 있는 것이다. 역사가 신의 영역이 아니라 인간의 영역임을 그가 깨달았기 때문이다. 이 세편의 장시에서 Yeats는 자신감이 넘치게 자신의 지혜에 대한 확신을 노래하고 있다. 이 시들은 A Vision에서 완성될 진리를 신비롭고도 시적으로 탐구하고 있다. "The Phases of the Moon"에서 시간과 공간의 상과 이를 초월하는 “escsape”(28상에서 벗어남), 그리고 "The Gift of Harun Al-Rashid"에서 비바람에 흔들리는 깃발 아래 서있는 여인으로 형상화된 진리, 등―이 모든 것은, 지금 이 순간, 이 곳에, 둘 아닌 하나의 우주(the thirteenth sphere)속에 존재한다. 그토록 오랫동안 저 세상 너머의 궁극적 진리를 추구하게 될 Yeats가 결국 “미라”적 진실(mummy truth)을 찾게 될 것임을 노래하고 있다. 이 시들에서 Yeats는, 저세상으로 건너갈 필요도 없이, “미라”적 진실은 절대적 자유와 책임과 더불어, 지금 눈앞에 펼쳐지고 있는 세계에 있음을 선언한다.; ABSTRACT Chae Kyusang Department of English Language and Literature Graduate School Hanyang University, Seoul Advisor: Prof. Young Suck Rhee, Ph.D. This dissertation aims to study three of the long poems in A Vision: "The Phases of the Moon," "The Gift of Harun Al-Rashid," and "All Souls' Night." Not only are they the longest in A Vision but they represent Yeats's central ideas of life and the world. They deserve careful study. But they have received little critical attention so far. Chapter I is a brief introduction to Yeats's early life and work in general. Yeats had wandered between his grandfather's orthodox Christianity and his father's agnosticism to find his own way until he got married to George and, through her automatic writing, could make his own system in A Vision. Chapter II discusses A Vision: what it is, how it was written and published, and how it has been received by recent scholars. Chapter III discusses "The Phases of the Moon." This poem is a whole vista of some key parts of the book to come, A Vision. It is a dialog between Aherne and Robartes, which emphasizes in A Vision the reciprocity of the two interlocking gyres that could reveal the hidden mysteries of the universe. He [Yeats] in the tower puts out the candle light abandoning the mere images of mysterious wisdom as he has now transcended the continuously substituted abstractions and the ever changing phases of the moon and reached into the moon itself, the source of the phases. Chapter IV studies "The Gift of Harun Al-Rashid," which is the last poem Yeats wrote in a narrative form. This autobiographical poem shows how A Vision is to be composed with his wife George. Kusta Ben Luka, playing Yeats, contrasts his soul with the souls of men who live by habit. Chapter V deals with "All Souls' Night," the themes of which encompass those of "The Phases of the Moon" and "The Gift of Harun Al-Rashid," singing beautifully of the poet's search for truths: conception, process, and revelation of his vision of truths, sometimes with irony, sometimes with magnificence. The speaker invokes his dead friends in "All Souls' Night." He is speaking both to the souls of the living and to the ghosts of his friends, believing that history is the realm of man, not of God. In conclusion, in these poems, Yeats is already both confident and triumphant singing his own wisdom to be perfected in his immortal book, A Vision. All the phases in time and space and the escape that transcends them in "The Phases of the Moon" and the manifestation of wisdom in the form of the woman under the storm-tossed banner in "The Gift of Harun Al-Rashid"―they all exist entirely in the now and here in one universe, which is the thirteenth sphere. Having explored the ultimate truth beyond this world for such a long time, Yeats finally comes back to this world, with the mummy truth to tell. Now being wiser, he is in touch with the spherical reality of this world, with absolute freedom and responsibility. Finally, he declares the mummy truth is here and now before his eyes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144061http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412160
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
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