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신동문 시 연구

Title
신동문 시 연구
Other Titles
A Study of Shin-Dongmoon's Poetry
Author
신동옥
Alternative Author(s)
Shin, Dong Ok
Advisor(s)
유성호
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
16으로 이어지는 정치사회적인 격변 속에서의 충격과 절망을 시적으로 드러낸다. 이 시기 신동문의 시 세계는 현실 참여시로 규정된다. 신동문이 말하는 ‘참여’란 지식인이 가진 윤리적인 당위에 기반을 둔다. 삶의 영역에서 적극적으로 현실을 살아낸다는 의미에서 행동과 실천이 중요한 문제가 된다. 신동문의 현실 참여시는 넓고 소박한 의미에서의 현실 참여에 가깝다. 사회적 참여는 시적 주체가 시 안에서 드러내는 메시지와 깊은 연관을 갖는다. 이 시기 신동문 시에는 직정적인 어조, 내면화되지 직접적인 시어의 사용, 정치적인 입장을 분명히 밝히는 생경한 어구가 두드러진다. 신동문이 1960년대 초반의 자유의 체험과 그 좌절로 나타난 허무주의를 드러내는 방식은 자기 부정이다. 신동문은 이 시기에 현실 참여를 주장하며 삶의 가치를 강조한다. 비관적으로 세계를 인식할 때 현실과 이상의 간극이 커진다. 그 대상이 자기 자신일 때, 자기 비하는 시적 주체가 관념과 현실 양자에서 패배하고 좌절하는 모습을 보여준다. 나아가 왜소화된 시적 주체 자신이 풍자의 대상으로 등장하게 된다. 시적 주체로서도 어쩌지 못하는 부조리한 존재 조건을 폭로하면서 현실에 야유를 보내는 것이다. 자기 부정을 통한 현실 비판은 시를 통해 수신자의 에토스를 겨냥한다. 이 시기의 시편에서 때때로 순정한 정치관이나 생경한 표현이 등장하는 것도 이 때문이다. 신동문이 1950~1960년대에 이르도록 일관되게 추구한 것은 시와 삶의 합일점 대한 요원한 희구였다. 시적 주체가 세계는 물론 자기 자신마저 부정하는 도저한 파토스가 신동문 시의 배음(背音)이라는 것이 이를 입증한다. * 주제어 : 신동문, 전쟁, 주체, 1950년대 모더니즘, 부정, 불안 의식, 현실 참여.
The intention of this study is to demonstrate that Shin Dong-moon's poetry is the result from keen and painful speculation according to the changes in his understanding of the world and that its essential qualities are able to be explained by analysis of poetic subject's attitude change with historical experiences. For this I will divide his poetry into two parts by the 4. 19 revolution. His former poetry in 1950's illustrates the experience of Korean Civil War, negating the world and old values, while the latter in 1960's represents the break down of early ideals and social irregularities due to the failure of the 4. 19 revolution, through self-negation. The changes in Shin Dong-moon's poetry are based on the changes in poetic subject's attitude as sensitive responses about social and historical circumstances. In chapter 2 on this study, I will analysis how the poetic subject internalize experiences of Korean Civil War and, from the process of inner-interpretation, how it has been changed, reading a few poems in 1950's more closely. In chapter 3, I will examine the poetic methodology in his 1960's poetry, in which the poetic subject reveals the irregular social situations and asserts the commitment to real world undergoing the 4. 19 Revolution, the 5. 16 military takeover and 'pure poetry versus commitment poetry' controversy. A war destroys the whole foundation for individual's life. The Korean Civil War not only shattered the hope for building a modern nation to its very foundation since the restoration of independence but also caused strong disbelief about human common reason. It brought about confusion and schizophrenia of human subject. The existing beliefs and ideologies were in doubt and the desire for utopia was frustrated. Faced to such a desperate situation, a new poetic methodology should be required. His poetry started as the denial and resistance over traditional values after undergoing Korean Civil War. He denies the earlier poetic theories focusing on ideal, lyrical and unreal world. In this, the attitude of poetic subject is expressed by a tragic view of the world, which makes the subject disrupted. But such an attitude is necessary to establish a new ideology when ideas are separated away with reality. Shin Dong-moon makes it his poetic methodology to sense the world flesh and fell, and translate it into words keenly. Internalization of fragmentation in poetic subject includes the anxiety consciousness over the world. He makes a point of shrewd consciousness about poetry, which is embodied in repetition and irony. It mainly takes the shapes of prose poem or interior monologue. His negative attitude as a methodology to overcome devastating conditions of the time, symbolized as 'flying(floating) ballon' leads to a poetical exploration to heal the bitter wounds of war. In 1960's, Shin Dong-Moon expresses in poems the shock and despair from the convulsion of the social-political conditions from the 4. 19 revolution to the 5. 16 military takeover. These poems of the time are classified as 'commitment poem'. It means to him that 'Involvement' is based on the moral responsibility that every intellectual should take charge of. The most important thing here is spontaneous participation and practice of daily life. In a broad and simple sense, His 'commitment poem' is almost similar to a kind of involvement with real world. The poetic self's voice to bring about massages directly is particularly associated with this. For example, straightforward tones, use of less refined words, frank political statements are salient on his poems of the time. Undergoing early 1960's brief freedom and the following reverse, he expresses the nihilism of the time by self-negation. He emphasizes poetry's social involvement and value of life at this time. Seeing the world tragic, the gap between reality and ideal gets wider. When the pessimism over the world turns toward the poetic subject itself, its self-abasement is expressed as defeats and despair on both reality and ideal. Furthermore, the diminished subject as a helpless victim now becomes the object of sarcasm, disclosing the irregular condition of existence and accusing the world outside. Social criticism through self-denial aims to recipients(readers)' ethos by the medium of poetry. That's why unrefined political messages or raw poetic dictions often appear in those poems of the time. Shin Dong-moon's poetic pursuit all the time from 1950's to 1960's is a far distant aspiration to reach the meeting point of life and poetry. It is proved by the fact that his poetry is based on a remarkably deep pathos which denies not only the world but also the poetic subject itself, echoing darkly. * Key Words : Shin Dong-moon, war, subject, 1950s modernism, anxiety consciousness, involvement theory.
본 연구는 신동문의 시 세계를 세계인식에 변화에 따른 고민의 결과로 보고, 그 핵심적인 특질을 역사적 체험과 더불어 시적 주체가 변모하는 과정에서 찾는 것을 목표로 하였다. 이를 위해 신동문의 시 세계를 4 ․
19를 기점으로 초기 시와 후기 시로 나누었다. 1950년대의 초기 시의 경우 한국전쟁이라는 원체험을 전통에 대한 부정, 세계에 대한 부정을 통해 형상화한다. 1960년대의 후기 시에 이르면 좌절된 4 ․
19 혁명의 이상과 그에 수반하는 부조리한 사회상을 자기 부정을 통해 드러낸다. 신동문의 시 세계 변화의 바탕에는 시대사회적인 조건에 대한 예민한 반응의 결과로서 시적 주체의 태도 변화가 자리한다. 본 연구의 2장에서는 시적 주체가 전쟁을 어떻게 받아들이고 또 어떻게 변형되고 있는지를 1950년대의 시편들을 중심으로 분석하고 그 구체적인 특징들을 살펴보았다. 3장에서는 1960년대에 들어서 4 ․
19와 5 ․
16을 겪고, 순수 ․
참여 논쟁을 거치며 부조리한 시대적인 조건을 고발하기 위해 시적 주체가 어떠한 전략을 취하는지를 고찰하였다. 전쟁은 개인의 생존의 근거를 박탈하며 일상을 파괴한다. 해방과 동시에 찾아온 근대 국가 건설과 미래에 대한 희망을 뒤흔들 뿐만 아니라, 인간이 가진 보편적인 이성에 대한 부정을 야기한다. 전쟁은 주체의 분열과 혼란을 가져온다. 당연하게 여겼던 믿음과 가치관이 회의되고, 이상향에 대한 바람이 좌절된다. 시적 주체 개인으로서 견디기 힘든 결핍과 고통의 상황 아래에서는 새로운 시적인 방법론이 요구된다. 전쟁을 현실로 체험한 후 기존의 가치 체계를 거부하고 저항하는 데서 신동문의 시적 궤적은 시작된다. 신동문이 부정하는 전통적인 시작 방법론은 관념의 세계, 서정의 세계, 환상의 세계이다. 이 때 시적 주체가 세계를 바라보는 태도는 비극적인 세계관으로 나타난다. 비극적 세계관은 시적 주체의 분열을 낳는다. 이런 태도는 삶에 관한 이념들이 세계와 관련을 잃을 때 새로운 이념을 찾기 위한 태도이다. 신동문은 온몸으로 세계를 감각하고 언어를 통해 반응하는 것을 시적 전략으로 삼는다. 분열된 시적 주체가 내면화한 세계는 불안 의식을 주제적인 특징으로 드러낸다. 신동문이 강조하는 것은 날카로운 시 의식이고, 이런 시 의식은 이 시기의 시에서는 반복과 아이러니를 통해 구체화된다. 장형의 산문시, 내적 독백의 형태가 그 특징적인 양상이다. 절망적인 시대 상황을 극복하기 위해 주체의 태도는 ‘풍선 띄우기’라는 상징으로 드러난다. 이것은 전쟁의 상처를 시적으로 극복하고 치유하려는 희망에 대한 탐구이다. 신동문은 1960년대에 들어서서 4 ․
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143879http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412544
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(국어국문학과) > Theses (Master)
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