305 0

영산회상 중 군악의 변천과정

Title
영산회상 중 군악의 변천과정
Other Titles
A Study on Historical Changes of Yeongsanhoisang Gunak
Author
박은하
Alternative Author(s)
Park, Eun Ha
Advisor(s)
변성금
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
'영산회상' 또는 '중광지곡'으로 알려진 현악영산회상은 모음곡 형식의 기악곡으로, 처음에는 '영산회상불보살'이라는 가사를 붙여 노래하였으나 후대로 오면서 오늘날과 같은 기악곡으로 남게 되었다. 원래의 영산회상은 상령산 한곡이었는데 나중에 9곡의 모음곡이 되었다. 본 논문에서는 그 중 마지막 곡인 '군악'에 관하여 살펴보았다. 군악이 최초로 수록된 고악보인 ?w유예지?x와 국립국악원에서 발행한 이혜구의 ?w한국음악총서?x에 수록된 거문고 고악보 중에서 그의 분류법에 기인하여 3군 중 제 2소군에 해당하는 ?w동대금보?x, ?w삼죽금보?x, ?w아금고보?x와 제 3소군의 ?w현금오음통론?x, 제 4소군의 ?w학포금보?x, 제 5소군의 ?w방산한씨금보?x를 현행보와 함께 선율을 중심으로 비교하였다. 제 2장은 8개의 악보를 역보하여 그 형식을 선율 중심으로 분석였고, 각 장별로 반복 선율을 살펴보았으며, 제 3장은 역보 된 악보들을 각 장단마다 비교, 분석하여 현행보와 고악보간의 선율 구조의 차이점을 장 별로 구분하여 연구하고자 하였다. 그 결과 4가지의 결론을 도출해 냈는데, 첫째는 유예지의 제 2장과 제 4장에 있었던 2개의 반복선율이 시대를 지나면서 제 1장, 제 2장, 제 4장 등 3개의 장에서 나타났고, 비 반복선율의 경우 시대적으로 큰 변화 없이 고착화 되어온 반면, 반복선율의 경우는 시대에 따른 선율의 변화를 보였다. 둘째로 한 장단에 포함되는 음정이 현행으로 오면서 세분화 되었고, 셋째로 현행 군악은 3장 안에 권마성 가락이 존재하며, 이는 제 2소군?w동대금보?x에서 발견되나, 권마성의 용어는 제 2소군?w아금고보?x에서 처음 사용하였다. 권마성 가락은 초기에 독립된 장으로 구분되다가 후대에 오면서 3장안에 포함되어 정착 하였다. 넷째로는 종지각에 해당하는 '살-징-청-청'의 선율이 제 3소군 ?w현금오음통론?x과 제 5소군 ?w방산한씨금보?x에서는 다음 악곡 머리에 기록되었는데, 현재에 이르러 다시 4장 끝에 위치하게 되었다. 군악의 선율적 변천과정은 다른 악곡처럼 시대 순으로 일련의 과정을 거쳐 일어났다기 보다 다양한 선율로 연주되었던 것이 현행에 이르면서 한 선율로 선택되어 전승 된 것으로 보인다.; A Study on Historical Changes of Yeongsanhoesang Gunak - Focusing on the Melody Hyungk Yeongsanhoisang, known as Yeongsanhoisang or Chunggwangjigok is a suite of instrumental music. It was originally a song put words with Yeongsanhoisangbulbosal but become instrumental music today after a few generations. Original Yeongsanhoisang was comprised of sangryeongsan, a piece of music and it has later become a suite of nine pieces of music. Among them, Gunak is focused here. According to the classification based on Yuyeji, the first musical note with Gunak and ancient musical notes for Geomungo recorded in series of Korean music(Lee, Hye-ku, 19xx), published by the National Center for Korean Traditional Performing Arts, Dongdeageunbo, Samjukgeumbo and Ageumgobo classified as the second minor group, Hyengeunoeumtonglon classified as the third minor group, Hakpogeumbo classified as the fourth minor group and Bangsanhanssigeumbo classified as the fifth minor group are compared with current musical notes focusing on the melody For the second movement, the eight musical notes are translated , forms are analysed the with focus on melody and repetitive melodies are studied. For the third movement, each part of the translated musical notes is analysed to compare the difference between the structures of melodies in the current musical notes and the ancient musical notes in each part. Four points are concluded. Firstly, two repetitive melodies originally in the first movement and the fourth movement are showing in the first movement, the second movement and the fourth movement later on. Repetitive melodies were changed with time while non-repetitive melodies were remain almost same with time. Secondly, the pitches included in the same rhythm are diversified with time. Thirdly, Kwonmaseng melody is existing in the third the movement of current Gunak. Kwonmaseng melody was found in Dongoeageumbo in the second minor group and the term is originally used in Ageumgobo in the second minor group. Cadenza melody was a separate movement in the beginning and finally included in the third movement later on. Fourth, Cadenza in the fourth movement of current Gunak has E??(㣴 ) - B??(㑣 ) - B??(??㑣 ) - B??(??㣩 ) at the end of the movement while the Hyengeumoeumtonglon in the third minor group and Bangsanhanssigeumbo in the fifth minor group showed it at the head of the movement. It has been finally placed back at the cadenza in the fourth movement. It seems more likely that the changes in melodies of Gunak have been handed down finally as a single melody after various melodies were played rather than it showed series of changes with time like other musical pieces.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143874http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412586
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE