1033 0

신생아 돌보기 퇴원 교육이 초산모의 신생아 돌보기 자신감과 교육만족도에 미치는 효과

Title
신생아 돌보기 퇴원 교육이 초산모의 신생아 돌보기 자신감과 교육만족도에 미치는 효과
Other Titles
The Effect of Newborn Care Education on the Self Confidence and Educational Satisfaction of Primipara
Author
박명희
Alternative Author(s)
Park, Myoung Hee
Advisor(s)
김정아
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 핵가족이 일반화되면서 자녀 양육에 대해 의논하고 도움을 받을 수 있는 어른과의 정보전달 체계가 미흡하여 초산모의 신생아 돌보기 역할 수행은 점차 어려워지고 있으며, 병원에서의 신생아 돌보기 교육은 점차 그 중요성이 더해지고 있다. 그러나 입원기간의 단축화 추세와 간호사들의 과중한 업무 부담을 고려할때, 보다 효과적이고 효율적인 신생아 돌보기 교육방법이 마련되어야 할 필요성이 있다고 여겨진다. 이에 출산 후 퇴원을 앞둔 초산모를 대상으로 구두 및 비디오 시범교육 방법으로 신생아돌보기 교육을 제공하고 그 효과를 검정하는 연구를 수행하여 향후 초산모에게 신생아 돌보기에 대한 효과적인 간호 중재를 마련하고자 본 연구를 시도하였다. 본 연구의 연구 설계는 두집단 Pretest and posttest design with two comparison treatments를 이용하였다. 연구대상은 서울시에 소재한 E 병원에서 2009년 3월 1일부터 5월 25일까지 분만한 산모 중 자의로 연구에 참여하기를 희망한 초산모 40명이었다. 처치의 확산 효과를 차단하기 위해, 2009년 3월 1일부터 4월 10일 사이에 입원한 초산모 20명은 구두시범 교육군으로, 2009년 4월 15일부터 5월25일 사이에 입원한 초산모 20명은 비디오시범 교육군으로 임의 배정하였다. 사전조사로 구두 및 비디오 시범 교육군 모두 초산모가 신생아실을 처음 방문한 때, 즉 정산분만은 분만일~1일에, 제왕절개 산모는 수술 후 2~3일에 초산모의 일반적인 특성 및 산과적 특성, 신생아 돌보기 자신감을 측정하였다. 이후 구두시범 교육군은 교육용 리플렛을 이용한 구두교육과 시범 및 실습교육을 시행하고, 비디오시범 교육군은 신생아 돌보기 교육용 비디오를 시청하도록 하고, 시범 및 실습교육을 시행하였다. 사후 조사로는 퇴원 전일 신생아 돌보기 자신감을 다시 측정하고 이외에 교육만족도를 측정하였다. 연구 도구로, 신생아 돌보기 자신감은 Pharis(1978)의 부모 자신감 척도(self confidence scale)를 이은숙(1988)이 번안한 것을 본 연구자가 교육 내용을 근거로 수정․ 보완하여 사용하였고, 교육만족도는 최경아(2002)가 개발한 교육만족도 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0 Program을 이용하여 χ²-test, Fisher‵ s exact test, Mann-Whitney U Test, Wilcoxon Signed Ranks test 등으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 일반적인 특성 및 산과적인 특성, 그리고 교육 전 신생아 돌보기 자신감 등은 모두 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단은 동질한 집단으로 나타났다. 2. 구두시범 교육군의 신생아 돌보기 자신감은 교육 전 47.70± 7.04에서, 교육 후 56.90± 8.26으로 유의하게 증가하였고(Z=-3.928, p=000), 비디오시범 교육군도, 교육 전 48.95± 9.29에서, 교육 후 55.60± 4.38로 유의하게 증가한 것으로 나타났다(Z=-3.364, p=.001). 따라서, 제 1 가설인 ‘구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 교육 전-후 신생아 돌보기 자신감은 차이가 있을 것이다’는 지지되었다. 3. 구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 교육 후 신생아 돌보기 자신감은 각각 56.90± 1.84, 55.60± 4.38이었으며, 통계적으로 유의한 차이가 없었다(U= 156.0, p=.242). 따라서, 제 2 가설인 ‘구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 교육 후 신생아 돌보기 자신감에는 차이가 있을 것이다’는 기각되었다. 4. 구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 신생아 돌보기 교육에 대한 교육만족도는 각각 25.20± 3.91, 25.60± 2.52이었으며, 통계적으로 유의한 차이가 없었다(U=193.0, p=.862). 따라서, 제 3 가설인 ‘구두시범 교육군과 비디오시범 교육군의 교육 만족도는 차이가 있을 것이다’는 기각되었다. 5. 구두시범 교육군에서는 신생아 돌보기 자신감과 교육만족도간에 강한 순 상관관계를 보였으나(r=.698, p=.001), 비디오시범 교육군에서는 신생아 돌보기 자신감과 교육만족도간에 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 따라서, 제 4 가설인 ‘교육 후 신생아 돌보기 자신감과 교육 만족도간에는 상관관계가 있을 것이다󰡑 는 부분적으로 지지되었다. 이상의 연구 결과로 볼 때, 구두시범교육과 비디오를 활용한 시범교육은 모두 초산모의 신생아 돌보기 자신감을 높이는 데 효과가 있는 것으로 확인되었으며, 신생아 돌보기 자신감이나 교육만족도 측면에서 두 방법의 차이는 없는 것을 알 수 있었다. 따라서, 퇴원 교육 시 구두 및 비디오와 구두 교육을 혼합한 비디오시범교육 프로그램을 도입한다면, 병원에서는 퇴원 교육 시 충분하고 자세한 정보를 원하는 산모들의 요구를 충족시켜주면서 간호사들의 업무 부담을 줄이고 교육 만족도를 높일 수 있을 것으로 여겨진다.; Abstract The Effect of Newborn Care Education on the Self confidence and Educational Satisfaction of Primipara. Myoung hee, Park Department of Nursing Adminstration, The Graduate School of Public Adminstration, Hanyang university Supervised by Prof. Jung A Kim As nuclear families became generalized, primiparous mothers are having more difficulty in looking after newborn babies due to insufficient information delivery systems with adults who can discuss and help the way of bringing up children. Importance of education on taking care of newborns at the hospital is being emphasized. However, a more effective and efficient education on newborn baby nursing must be prepared when considering the tendency of hospitalization period reduction and burdensome duties of nurses. This study was tried to provide an effective nursing mediation on looking after newborn babies to primiparous mothers in the future, by performing research to verify effects of verbal and demonstrational video education among primiparious mothers after childbirth and who are planned to be discharged. The study design was done by using pretest-posttest two-group design and quasi-experimental design. Subjects for the study were 40 primiparous mothers who wished to participate in the study voluntarily, among those who gave birth at E Hospital located in Seoul from March 1 to May 25, 2009. In order to intercept the spreading effects of management, 20 primiparous mothers hospitalized from March 1 to April 10, 2009 were designated as the verbal demonstration education group. The other 20 mothers from April 15 to May 25, 2009 were randomly arranged as the video demonstration education group. As for preliminary investigation, general features, obstetrical characteristics and the confidence in taking care of newborn babies of primiparous mothers were measured for verbal and video demonstration education groups both. It was done on their first visit to the newborn nursery, in other words, on the delivery day or one day after delivery for normal vaginal delivery mothers, and on the second or third day after delivery for those who received cesarian section. Afterwards, the verbal demonstration education group received verbal education with educational leaflets, demonstration and practice education. The video demonstration education group watched a newborn nursing educational video and received demonstration, practice education. As for posttest investigation, their confidence in newborn nursing on the day before discharge was measured again as well as the satisfaction measurement on education. As for study tools, the newborn nursing confidence was measured by the self confidence scale adapted by Lee Eun-suk (1988), originally created by Pharis(1978). In this study, the scale was modified and supplemented by the researcher before use, based on education contents. Education satisfaction measurement tool developed by Choi Gyeong-a (2002) was used to measure satisfaction measurement on education. Collected data were analyzed with χ²-test, Fisher‵ s exact test, Mann-Whitney U Test, Wilcoxon Signed Ranks test by using the SPSS WIN 12.0 Program. The following are study results. 1. General Characteristics, obstetrical characteristics and the confidence in taking care of newborn babies of both education groups showed no statistically significant difference. The two groups appeared to be homeogenous. 2. The confidence in newborn nursing of the verbal demonstration education group showed a meaningful increase from 47.70± 7.04 before education to 56.90± 8.26 after education (Z=-3.928, p=.000). The video demonstration education group also showed a significant change from 48.95± 9.29 before education to 55.60± 4.38 after education (Z=-3.364, p=.001). Therefore, the first hypothesis of ‘difference of confidence in newborn baby nursing before and after education of both the verbal and video demonstration groups’ was supported. 3. The confidence in newborn baby nursing of the verbal and video demonstration education groups after education was 56.90± 1.84 and 55.60± 9.79 each. There were no statistically significant difference (U= 156.0, p=.242). Therefore, the second hypothesis of ‘difference in confidence in newborn baby nursing between the verbal and video demonstration education groups after education’ was rejected. 4. The satisfaction measurement on newborn nursing education of the verbal and video demonstration education groups was 25.20± 3.91 and 25.60± 2.52 each. There was no statistically significant difference (U=193.0, p=.862). Therefore, the third hypothesis of ‘difference in satisfaction measurement on education between the verbal and video demonstration education groups’ was rejected. 5. While the verbal demonstration education group showed a strong positive correlation between confidence in newborn nursing and education satisfaction measurement(r=.698, p=.001), the video demonstration education group did not appear to have a significant correlation between the two factors. Therefore, the fourth hypothesis of ‘a correlation between newborn nursing after nursing and education satisfaction measurement󰡑 was partially supported. According to the study results mentioned above, both the verbal demonstration education and demonstration education using videos were confirmed to be effective in raising the primiparous mothers' confidence in taking care of newborn babies. There was no difference between the two methods in confidence in newborn baby nursing or the satisfaction measurement on education. Therefore, the hospital would be able to satisfy demands of mothers who want sufficient and detailed information, reduce duty burdens of nurses, and improve satisfaction on education if a combined verbal and video demonstration education is introduced in the discharge education.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143806http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412546
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF MEDICAL ADMINISTRATION(의료행정학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE