336 0

7학년 과학 교과 재량활동의 학습지도안 개발

Title
7학년 과학 교과 재량활동의 학습지도안 개발
Other Titles
Lesson Plan Development of Discretionary Activity Programs Based on Science Subject for the 7th Grade
Author
박혜영
Alternative Author(s)
Park Hye-Young
Advisor(s)
오창호
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
분자의 운동󰡑 단원에 대한 보충용 실험학습을 위한 학습지도안을 개발하였다. 재량활동 시간은 정규 수업시간에 다룰 수 없었던 것을 이 시간을 이용해서 교과 시간의 수업을 보완할 수 있다. 그러나 개발된 학습지도안은 재량활동의 일반화된 지침서로써의 역할은 가능하지만, 각 학교의 상황에 맞는 특수성에 대한 응용은 교육자의 몫으로 맡길 수 밖에 없는 제한점이 있다. 둘째, 과학 교육의 전반적 흐름을 파악하고 과학 교수-학습 전략을 제시하여 학생의 능력과 요구에 따라 다양하게 활동을 할 수 있도록 하였다. 이러한 학생들의 활동은 학습의 주체가 학생들 자신임을 인지하고 수업에 능동적으로 참여하게 함으로써 학습의 효과도 높아질 것으로 기대할 수 있다. 그러나 앞으로 학생들의 능동적인 참여를 위해서는 학생들의 관심 분야에 대해 의견을 반영할 필요가 있다. 셋째, 재량활동 교육과정이 근본 취지에 맞게 잘 시행되기 위해서는 다양한 교사 연수 프로그램과 과학 교과에 맞는 교수-학습 자료가 시급하다. 또한 교사들의 교육관, 교사 개인의 관심과 능력 등 단위학교가 가지고 있는 모든 교육적 역량을 어우를 수 있는 제도적 기회가 바로 재량활동이다. 결국 재량활동 교육과정의 내실 있는 정착을 위해서는 무엇보다도 학교 현장에서 교사집단에 의하여 편성ㆍ운영 방안과 문제점들이 폭넓고 심도 있게 논의되어 모든 것이 학교자체에서 해결해야 할 몫으로 남는 것이다.; These days discretionary activity is getting emphasized as the main task of the 7th curriculum based on 'learner-oriented learning' and 'reinforcement of autonomy for component schools and teachers'. Discretionary activity means that component schools are allowed to decide and manage all the issues as to the purpose, content, method and assessment of education in accordance with educational need and request of them. Although the 7th curriculum was gradually applied to the 1st and 2nd grader in elementary schools in 2000, the 7th grader in middle schools in 2001, and the 10th grader in high schools, it was actually too difficult to manage the curriculum with effectiveness at school. Therefore, this study shows that preparation for lesson plan is needed to teach students corresponding to their abilities and interests with effective time management. The results on this study are as follows. First, I thoroughly research into the discretionary activity of the 7th curriculum and develop lesson plan regarding the supplementary learning through an experiment for the discretionary activity in the unit 'Motion of Molecule'. Second, I grasp the general flow in science education and bring forward the strategy for teaching and learning science subject so that students can take part in activities in various ways. These activities make it possible for students to recognize that they are able to lead the class, not teachers, and this will increase the effectiveness of learning. Third, it is the highest priority to prepare teaching and learning materials which are well matched with science subject and multiple training programs for teachers so as to operate the curriculum based on discretionary activity on the original purpose. Above all, teachers should try harder than anyone else to improve this situation.; '학습자 주도의 학습'과 '단위학교 및 교사의 자율권 강화'차원에서 급부상한 재량활동은 제 7차 교육과정의 핵심 과제로 강조되고 있다. 재량활동 교육과정이란 단위 학교의 교육적인 필요와 요구에 따라 교육의 목표와 내용, 방법, 평가에 관한 일체의 사항을 단위학교가 결정ㆍ운영하는 교육 활동을 의미한다. 2000년부터 초등학교 1,2학년을 시작으로 2001년에는 중학교 7학년, 2002년에는 고등학교 10학년에 제7차 교육과정이 적용되었지만 실제로 학교 현장에서 그 취지를 살려 효과적으로 운영하기에는 많은 어려움이 따르고 있다. 따라서 본 연구에서는 학습 지도시 효과적인 재량활동 시간 운영과 학습자의 능력 및 관심에 맞는 학습이 전개될 수 있도록 하려면 학습 지도안의 작성이 필수적이라고 판단하여 재량활동에 관해 연구하고 과학 교과에 맞게 직접 학습지도안을 개발하였다. 본 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 제7차 교육과정 중 교과 재량활동에 대하여 자세히 파악하였고, 7학년 과학 교과 󰡐
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143378http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413027
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE