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한국 단체관광 상품의 통제성에 관한 연구

Title
한국 단체관광 상품의 통제성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Control of Group Tour Products in Korea : Focusing on the Group Tour Product of Zhangjiajie
Author
심지혜
Alternative Author(s)
Sim, Ji Hye
Advisor(s)
조흥윤
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 본 논문은 현대 대중관광의 가장 보편적 관광형태인 ‘단체관광’ 에 관한 고찰로 한국 단체관광의 기본구조와 성격을 밝히고 이것이 실제 관광현장에서 작용하는 영향관계를 분석하는 연구이다. 연구자는 2006 년 2 월부터 2008 년 2 월까지 중국 전문인솔자로 활동하면서 현대 관광객에게 비용 · 시간 · 편의 · 안전 등의 여러 가지 이점을 제공하던 단체관광이 점차 관광행위자들 간의 이익관계에서 그 가치가 변모하여 ‘깃발관광’이란 표상을 만들어가는 과정을 지켜보았다. 이러한 변화에서 단체관광의 구조와 성격은 상당한 영향을 미쳤다. 특히 연구자는 그 중심적인 원인을 ‘통제성’으로 보고 있는 바, 본고에서는 기왕에 밝혀진 단체관광의 이점 혹은 그 문제점에 대한 논의보다 단체관광의 통제성에 초점을 맞추고 있다. 이는 중국 장가계 단체관광 상품을 사례로 분석함으로써 현대 한국 단체관광의 근본적인 속성을 이해하고자 하였다. 오늘날 관광현장에서 관광은 의례적 본질, 비일상적인 가치의 경험, 소통, 역동의 장으로서 이상적인 모습들이 현실의 경제논리 앞에서 무너지고 있다. ‘권력의 목적’ 과 이를 위한 ‘통제방식’은 관광의 본질을 쇠퇴시키는 원인 중 하나가 되며 관광객들의 과도한 요구사항은 통제를 강화시키는 역할을 한다. 통제는 동전의 양면과 같아서 상황에 따라 그 역할과 평가가 달라 질 수 있다. 문제는 통제의 권력이 누구에게 주어지는가 하는 것인데 관광객이 소비자로서 그 권력의 주체가 될 것이라는 생각과 반대로 관광현장에서 실제권력은 생산자(여행사 ․ 가이드 ․ 인솔자)에게 편재된다. 그러한 가운데 관광객들이 경험하는 가치들과 내·외적인 시선은 점점 제한된다. 그리고 관광지는 긍정적이든 부정적이든 이러한 구조에 영향을 받는다. 하지만 열린 정보의 현대사회에서 관광객들의 풍부한 경험은 생산자와 권력을 편재할 수 있으며 그들은 고프만의 설명처럼 단체관광에 이차적 적응을 한다. 결과적으로 통제성은 관광지식 ․ 경제사정 ․ 관광목적 등의 개별적인 차이에 따라 그 반응정도는 다르나 관광객이 선택하고 묵시적으로 동의 한 것이다. 현재 많은 관광객들이 단체관광을 지양(止揚)하고 새로운 관광문화를 추구하고 있는 것은 사실이다. 그러나 현대의 사회구조 · 환경 · 생활의 시대적 산물인 단체관광이 우리 관광산업에 있어서 여전히 유용한 관광수단임은 간과할 수 없다. 수요 또한 지속될 전망이며 그 가운데 한국으로 몰려드는 동아시아와 중국 단체관광단의 동향은 주목할 만하다. 단체관광 수요의 중요성은 아웃바운드 뿐만 아니라 인바운드 시장에 더욱 영향을 미친다. 그럼에도 불구하도 관광산업은 여전히 표준화하고 구속하는 ‘통제성’ 의 낡은 모형을 다양한 가치를 가진 관광객들에게 그대로 적용하고 있다. 하지만 이미 우리는 한국 관광객의 해외 단체관광 사례에서 경험하였듯이 이러한 성격의 관광상품은 지속적인 만족과 발전을 기대하기 어렵다. 다만 다양하고 개성적인 관광객들에게 이 오래된 구조는 자꾸 삐걱거릴 뿐이다. 이에 본고는 융통성 있고 질이 높은 단체관광 상품의 필요성 제시와 한국 단체관광의 근본적인 개선 및 발전방안을 제시하는 전초단계로서 단체관광 상품의 형성과정과 속성을 분석하고자 한다.; ABSTRACT A Study on the Control of Group Tour Products in Korea -Focusing on the Group Tour Product of Zhangjiajie- Sim, Ji Hye Dept. of Cultural Anthropology The Graduate School Hanyang University The essay is about the consideration of the most type of general tour in recent days which is the group tour. And it defines the structure and characteristic of the group tour in Korea and also, it analyses how it effects on the real tourism industry. The researcher who worked as a specialist in tourism field between February in 2006 and February in 2008 watched the progress of the change of the group tour. The tourism industry should provide the better cost, time, and convenience, safe for their customer, however nowadays because of the war of the tour cost among the tour agents, the value of the provided tour went down as "flag tour". The changes made lots of the difference of structure and characteristic of group tour. Especially, the researcher thought the main reason is occurred by regulation. Therefore, this essay focuses on the regulation of the group tour rather than discussion about the advantage or the problem of the group tour which was already known. As it analyses the case about the commodity of the group tour at Jan ga gye in China, we understand the essential attribute about the recent group tour in Korea. Now in the tourism industry, the tourism is destroyed the ideal figure against recent economic logic such as formal essence, experience of extraordinary value, communication. The purpose of the authority and the way of control is the one of the main reason which destroys the essence of tourism, and it acts as controlling the excess of requirements from the tourists. Depends on the situation, the role and appraisal of the regulation could be changed same as both sided coin. The problem is who get the authority of control in hand. The tourist should be the subject of the authority as a purchaser, however in tourism field the seller who are tour agent and tour guide has an authority. There is limit of inner or outer sight which the tourists experience the quality of tour. And it effects on tourist attraction in either positively or negatively. These days both open information and tourist’massive experience can distribute to the seller and authority. And the tourist adapt on the group tour as followed Goffman’s theory. The standard of counteraction will be varied depend on different level such as the knowledge of tourism, the condition of economy and the purpose of tourism, however as the result, the regulation will be agreed and chosen by the tourist for the several advantages of group tour. Now it is true that many people sub-late the group tour and seek to experience unique tour. But in recent we can’t overlook the group tour which is the structure of society, environment, and day’s product in life, because it is still useful way of the tour. As the demand also keeps increasing in prospect, we should focus on the trend of group tour which is gathered in Korea from east-Asia and china. Furthermore, the importance of the tourism demand affects on the market seriously in both outbound and inbound. The problem is we directly apply the regulation of the group tour in Korea which standardizes and binds, to the tourist who has variety of the worth and the culture. We cannot expect more satisfaction and development on this kind of group tour as the Korean tourists experienced group tour in oversea country. But, the old tourism doesn’t satisfy the tourist who expect more variety and spectacle. Therefore it recommends that we need the commodity of group tour with more flexibility and better quality and also as the first step of developing goods, we require to analyze the process and the foundation of attribute.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143153http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414440
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURAL ANTHROPOLOGY(문화인류학과) > Theses (Master)
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