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dc.contributor.advisor이재유-
dc.contributor.author왕차오-
dc.date.accessioned2020-04-01T17:10:26Z-
dc.date.available2020-04-01T17:10:26Z-
dc.date.issued2010-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/142915-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414214en_US
dc.description.abstractAbstract A Study of Cell Phone Brands Based on Cognition of Chinese Consumers by Chao. Wang Department of International Business Graduate School of Hanyang University Directed by Jae-you .Lee This study showed that Brand Loyalty, that encompasses the importance of Brand Trust, is conductive to maintain the stability and reinforce the differentiation of competitiveness on modern Chinese mobile phone market within its strict competition system. This study uses measures of Brand Trust, which was studied basing on the concepts and theories about Brand based on cognition; and Brand based on cognition of Nokia and Samsung mobile phones, that was proved with facts, represents Chinese mobile phone market. For this, on the fundament of the theories, there were three factors that were made up to consider Brand Loyalty: Brand Performance, Brand image, and CETscale of COI . Also the influence of these factors on Brand Trust and Brand Trust’s influence on Brand Loyalty were measured in this work. This research reveals the four factors that make Brand Loyalty factors of Chinese mobile phone users, Brand Trust, and also former processes of famous brands. The results on Cell Phone Brands based on cognition are clarified, and also there are the basic reasons that are discussed here that show why it increases Brand Loyalty of consumers. This whole study has a value in this field. In this study Brand Loyalty is the concept that is connected to Brand Trust not only through visible objective factors but also through psychological ones. To make this research I invented a model that included all the factors that have a connection to Brand Loyalty of Nokia and Samsung mobile phone users. There are 7 hypothesized statements and subordinated hypothesizes about the influence of three Brand Loyalty factors on Brand Trust, and the influence of Brand Trust on Brand Loyalty. The analysis was made on the results of the survey about Chinese mobile phone users (Validity and reliability were proved using SPSS17.0. As well as using AMOS16.0 I confirmed the overall model). Every distribution channel has just one factor. In the research I considered only two phone brands among all– Nokia and Samsung – especially Chinese mobile phone users don’t connect CETscale of COI with the phone’s brand. Through this research I exposed that Samsung brand has a hidden potential. According to the results of the analysis I found out that there is a need to study for the estimate and verify standard of three Brand Loyalty factors. In Chinese market every mobile phone brand has to keep its customers, has a development strategy, and also the most important it has to use it. 국문요지 중국소비자의 휴대폰브랜드 인지에 대한 연구 왕 차오 경영학과 한양대학교 대학원 지도교수님: 이재유 교수 본 연구에서는 최근의 중국 휴대폰시장이 치열한 경쟁체제가 형성됨에 따라 차별화된 경쟁력을 강화하고 안정적인 Brand Loyalty를 지속할 수 있는 Brand Trust에 대하여 연구를 진행하였다. 그 동안 휴대폰브랜드가 가지고 있는 Brand Trust는 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 중국휴대폰시장에서 소비자에게 휴대폰브랜드인지에 관련된 이론과 이러한 개념을 바탕으로 연구된 Brand Trust의 측정도구를 활용하여 대표적인 Nokia 휴대폰, Samsung 휴대폰에 대한 브랜드 인지를 실증적으로 검증하였다. 이를 위해 이론적 배경을 기반으로 Brand Loyalty를 형성하는 선행요인을 Brand Performance, Brand Image, CETscale of COI 의 3가지로 재구성하였다. 또한 이러한 선행요인들의 Brand Trust가 Brand Loyalty에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 중국 휴대폰 사용자들의 Brand Loyalty를 형성하는 선행요인과 Brand Trust 그리고 대표적인 인기브랜드간의 형성과정에 대해 규명하는 것은 휴대폰 소비자가 휴대폰브랜드인지의 효과에 대해 규명하는 것은 고객이 Brand Loyalty를 향상시키는 근본적인 이유를 확인하는데 도움이 될 것이다. 이 연구에서는 Brand Loyalty는 고객이 Brand Trust에 대한 단순한 몰입이 아닌 심리적인 결속을 느끼는 정도의 내용을 포함하는 개념을 의미한다. 본 연구를 위해 Nokia 휴대폰 사용자, Samsung 휴대폰 사용자의 Brand Loyalty에 관련한 영향 요인들은 모두 포괄할 수 있는 연구모형을 설정하였다. 또한 Brand Loyalty를 형성하는 선행요인이 Brand Trust에 미치는 영향, 그리고 Brand Trust가 Brand Loyalty에 미치는 영향에 대한 5개의 가설과 그에 따른 하위가설을 도출하였다. 실증분석을 위해 중국에서 휴대폰 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS17.0을 활용하여 신뢰성과 타당성을 검증하였다. 또한 AMOS16.0을 활용하여 전반적인 모형에 대해 검증을 실시하였다. 휴대폰 브랜드에서 Nokia 브랜드와 Samsung 브랜드를 연구대상으로 분리하였으며 Brand Loyalty에 대한 요인으로 나누어지는 결과를 나타내고 있다. 실증분석 결과 각 브랜드에 따라 Brand Loyalty를 형성하는 요인과 Brand Trust간의 관계가 다른 값을 나타남을 좀 더 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, Brand Loyalty을 형성하는 선행요인이 Brand Trust에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설 중에서 Brand Performance, Brand Image가 Brand Trust에 영향을 미치는 것으로 분석되었으나 이 중 CETscale of COI는 Nokia 휴대폰과 Samsung 브랜드 소비자에게 모두 영향을 미치지 않고 있다고 보여주고 있다. 둘째, Brand Loyalty는 형성하는 성행요인이 Brand Trust에 유의한 영향을 미치는 요인 중 Brand Performance는 Brand Image보다 더 큰 영향력을 미치는 결과를 보여주고 있다. SEM 를 통하여 Nokia 휴대폰 사용자의 Brand Trust가 Brand Loyalty에 미치는 영향과 Samsung 휴대폰 사용자의 Brand Trust가 Brand Loyalty에 미치는 영향은 다르게 보여졌다. 또한 Nokia 휴대폰 사용자의 Brand Image가 주는 영향은 Samsung 휴대폰 사용자보다 높다. 반대로 Samsung 휴대폰 사용자의 Brand Performance 영향은 Nokia 휴대폰 사용자보다 높다. 결론적으로 본 연구는 실증적인 연구를 영향요인으로 진행하였으며 여러 가지 요인들이 다른 결과를 보여주고 있다 특히 Brand Loyalty에 미치는 영향으로 CETscale of COI와 Brand Image가 주요하게 나타난다. 연구에서 Samsung 브랜드는 시장 잠재력이 큰 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 브랜드 별 Brand Loyalty를 형성하기 위한 선행요인들을 확인하고 평가하는 기준이 될 수 있는 것으로 보인다. 휴대폰 브랜드는 중국 시장에서 시장 개발과 소비자를 확보하는데 있어서 좀 더 폭넓게 활용될 수 있을 것이다.; and I got the independent results of each factor. Depending on one particular brand the values of connections between Brand Trust and three factors are different. First, if we consider this issue closer, from the hypothesis about three factors and Brand Loyalty that have an influence on Brand Trust, we get an analysis that Brand Performance and Brand Image influence Brand Trust, however, among these 3 factors, the first, CETscale of COI has no weight on Brand Trust of neither Samsung nor Nokia mobile phone users. Second, among factors that make Loyalty, Brand Performance has the biggest power on Brand Trust comparing with other factors. According to SEM the influence of Brand Trust on Brand Loyalty Nokia mobile phone users differs from the influence on Brand Loyalty of Samsung mobile phone users. Influence of Brand Image of Nokia mobile phone users is higher than the one Samsung mobile phone users has, however, the influence of Brand Performance of Samsung mobile phone users is higher than Nokia’s. This study, which is founded on the analysis of Brand based on cognition in Chinese market of mobile phones, also showed that there are big differences between factors of Brand Loyalty depending on the consumers-
dc.publisher한양대학교-
dc.title중국소비자의 휴대폰브랜드 인지에 대한 연구-
dc.title.alternativeA Study of Cell Phone Brands Based on Cognition of Chinese Consumers-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor왕 차오-
dc.contributor.alternativeauthor王超 (WANG CHAO)-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation국제경영-
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