318 0

영어 동사 hold, carry, bear의 의미와 그 관계에 대한 인지적 분석

Title
영어 동사 hold, carry, bear의 의미와 그 관계에 대한 인지적 분석
Other Titles
A Cognitive Approach to the Meanings of English Verbs 'hold', 'carry' and 'bear' and their Relations
Author
유지현
Advisor(s)
김일곤
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인지문법은 인간의 머릿속에서 그려지는 영상을 통해 인지된 어휘들의 의미는 각각의 의미구조에 따라 도식으로 나타낼 수 있으며, 공간적 혹은 추상적 영역에서 그 의미와 도식이 확장된다고 보는 이론이다. 이 이론을 바탕으로 hold, carry, bear의 의미와 이 동사들 사이의 관계를 분석하는 것이 이 논문의 목적이다. 2장에서는 hold, carry, bear의 선행연구인 이기동(1995a), 김명숙(2000)을 통하여 기존 연구의 문제점들을 알아보고, 본 논문에서 수정하고 보충할 사항들에 대하여 알아본다. 3장과 4장, 5장에서는 각각 hold와 carry, bear의 전형적인 의미를 설정하고, 그 전형적인 의미가 공간적 영역과 추상적 영역에서 각각 확장되는 과정을 예문과 도식을 통하여 살펴본다. 6장에서는 hold, carry, bear가 공통적으로 탄도체와 지표의 동반관계를 나타냄을 예문과 도식을 통하여 알아본다. 또한 hold는 탄도체가 지표에 특정한 영향력을 미치는 관계를 나타내고, carry는 탄도체와 지표의 이동 관계를 나타내며, bear는 탄도체가 지표를 동반한 상태를 유지하고 있음을 의미하는 데서 그 차이점이 있음을 예문과 도식을 통하여 알아본다. 이처럼 hold, carry, bear의 세 동사들의 전형적인 의미와 확장된 의미를 비교·분석함으로써 공통점과 차이점을 통한 각 동사들의 관계를 파악하고자 한다. 본 논문은 인지문법을 바탕으로 다의어를 연구하고, 어휘들 사이의 관계를 분석하는 데 일조한다는 점에서 기여하는 바가 있다.; In the early 1970s, Cognitive Grammar appeared as a linguistic model in opposition to formal grammar, which had been the powerful paradigm in the 1960s. Langacker has significantly developed Cognitive Grammar since that time. In Cognitive Grammar, the linguistic structure is a direct reflex of cognition. This thesis is written under the framework of Cognitive Grammar (Langacker 1987, 1991a, 1991b). The purpose of this thesis is to analyze the meanings of the English verbs 'hold', 'carry' and 'bear' and their relations. For this purpose, I will show the schema of English verbs 'hold', 'carry' and 'bear' and explain their various uses in sentences. In Chapter 1, I mention the phenomena about the English verbs 'hold', 'carry' and 'bear' and the organization of this thesis. In Chapter 2, I present Lee (1995) and Kim (2000), the previous studies and the problems of those studies, all of which will facilitate a better understanding of this thesis. In Chapters 3, 4, and 5, I posit the base meaning from various meanings of the verbs 'hold', 'carry', and 'bear.' I then show how this base meaning is extended spatially and abstractly by presenting various schema. In Chapter 6, I compare the three verbs and show the cognitive relation between the three verbs. Chapter 7 is the conclusion of this thesis.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/142793http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413993
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE